Jag har ett trähus på tomten som är byggt på en betongplatta. Nu tänkte jag isolera med cellplast och lägga nya golv. Jag har våtrumsmatta som är lagd direkt på betongen i några utrymmen. Min fråga är om jag behöver ta bort våtrumsmattan eller om jag kan låta den ligga när jag ska isolera? Den är ju en effektiv våtspärr och har suttit där i 40-50 år utan att jag kan se några skador... Vad säger ni?

Med vänlig hälsning, Annette
 
Lite oklart hur du tänker. Menar du att du ska strunta i att lägga cellplast i de utrymmen där det finns våtrumsmatta på golvet? I så fall är mitt svar att det inte finns anledning att av fuktskäl ta bort våtrumsmattan. Fukten finns i inomhusluften och våtrumsmattan är som du skriver en effektiv spärr.
 
J justusandersson skrev:
Lite oklart hur du tänker. Menar du att du ska strunta i att lägga cellplast i de utrymmen där det finns våtrumsmatta på golvet? I så fall är mitt svar att det inte finns anledning att av fuktskäl ta bort våtrumsmattan. Fukten finns i inomhusluften och våtrumsmattan är som du skriver en effektiv spärr.

Nejdå, det är inte så oklart... ;) Jag ska isolera betongplattan med cellplast i hela stugan, i alla utrymmen, så min fråga är alltså om jag kan låta våtrumsmattan ligga kvar i de utrymmen där de finns, och lägga isoleringen ovanpå. Eller måste jag ta bort våtrumsmattan? Våtrumsmattan - om den ligger kvar - blir alltså ett mellanskikt mellan betongplatta och cellplast.
 
Skulle tagit bort den direkt.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Skulle tagit bort den direkt.
okey, tack, kan du förklara varför?
 
Du ska ta bort den eftersom det annars finns risk för kondens under isoleringen. Även om cellplast inte är känsligt för det så ska man (lite förenklat uttryckt) alltid lägga fuktspärrar på den varma sidan.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Du ska ta bort den eftersom det annars finns risk för kondens under isoleringen. Även om cellplast inte är känsligt för det så ska man (lite förenklat uttryckt) alltid lägga fuktspärrar på den varma sidan.
Tack, då förstår jag. Jag lär mig bäst när jag förstår varför jag gör saker... :D
 
Det är en bra princip!
 
  • Gilla
Annette K
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.