Jag Ska Sätta Upp Gipsvägg För Ett Wcutrymme. Ska Använda Stålskenor Till Detta. Har Vanlig Slagborrmaskin Men Kanske Borde Hyra Borrhammare? Golvet är Betong, Antagligen Hård, Väggar Och Tak är Puts På Leka/tegel. är Det Värt Att Hyra Eller Köpa Borrhammare? Eller Ska Jag Bara Köpa Ett Gäng Borrar? Gör Borrhammare Stor Skillnad Mot Slagborr?
 
Ja, borrhammare gör väldigt stor skillnad mot en vanlig vibrerande slagborr. Du kan köpa en billighetsvariant för 4-500 spänn, de biter ofta riktigt bra.

(Kreativt sätt att skriva förresten, skitjobbigt att läsa :) ).
 
Det Är Oerhört Stor sKILLNAd, SPeCIeLLT I hård BEtONg. aTT DU skaLL använDA BorrhammaRe äR UppenBaRt. FrågAn ÄR barA om Du skAll låna, KöPa eller Hyra. Om Du veT meD DiG aTT deT koMMer att Bli En Del betonGboRRanDe i FramTiden, Är det Nog lika Bra Att SkaFFa En Liten borrHammRe.
 
okej då får det bli en borrhammare. borrar då? dom brukar bli slitna snabbt men det är kanske för man kör för snabbt varvtal?

det var fö forumet som "översatte" stora bokstäver på det sättet..
 
Det skall vara borr från Hilti, Bosch, Dewalt eller liknande välkänd tillverkare. De är inte så dyra i klenare dimensioner. Jag köpte standard-klendimensionerna 5,5, 8 och 10 mm för ca 140 kr inkl moms. Det var Dewalt i normallängd. Om du skall köra med spikplugg kan det vara bra med längre borr. Det finns alla varianter.

Borrhammare skall enligt uppgift fungera bra även i billighetsutförande. -Även om jag har lovat mig själv att aldrig mer skaffa billighetsutrustning
 
tack mkt bra! så blir det.
 
Borrhammare, slagborrmaskin???

Whats the differese?

Själv säger jag proppmaskin (Hilti te-2 till te-15)
och kombihammare (Te-35 -uppåt)

Vet inte vart ni sätter slagborrmaskin?? Vet dock att från TE-2 så är de inga problem att "slagborra" upp till 12mm i betong.
 
jag kör med en DeWalt borrhammare och därtill hörande borrsats, borren kostade 300 tror jag för både långa och korta i 4 dimensioner. De har hållt för en hel källarrenovering (5 rum med uppreglade väggar) och jag ser ingen tendens till att de börjar bli slitna direkt. Jag har iofs bara betonghålsten men tegel och grovbetong har inte heller ställt till det.

Kolla på Bauhaus eller Silvan bygg etc, tror du kan hyra en borrhammare (Bauhaus kör med Makita har jag för mig) för en hundring per dygn.

Mvh
Micke
 
Gammalt tbx va en slagborrmaskin en vanlig borrmaskin med ett läge som typ lät chucken åka mot ett kugghjul och på det viset slog lite på borren. Skakade mest i riktig betong funkade dugligt i tegel mm. Sedan kom Hilti med de riktiga slaghammare som borrar i riktigt hård betong som smör. Numera är det bara de riktigt billiga maskinerna som har den gamla varainten.
 
Boris73 skrev:
Borrhammare, slagborrmaskin???

Whats the differese?

Själv säger jag proppmaskin (Hilti te-2 till te-15)
och kombihammare (Te-35 -uppåt)

Vet inte vart ni sätter slagborrmaskin?? Vet dock att från TE-2 så är de inga problem att "slagborra" upp till 12mm i betong.

Jag ser det så här:

Slagborrmaskin:
En borrmaskin med ett slagborr-läge. I slagborrläget kan chucken röra sig i maskinens längdriktning. Maskinen genererar en stor mängd (ca 20.000-50.000/minut) svaga slag. Kraften på slagen beror till stor del på hur hårt man trycker på maskinen. Varvtalet är oftast betydligt högre än fö en borrhammare. En slagborrmaskin är alltid utrustad med antingen vanlig kuggkranschuck eller snabbchuck, inte SDS+ chuck.

Exempel: (hoppas direktlänkarna funkar, annars kan man söka med modellbeteckningarna på bosch's hemsida)

GSB 90-2 E Professional
Bosch - elverktyg hantverkare/industri - 2-växlad slagborrmaskin GSB 90-2 E

Eller

GSB 22-2 RCE Professional
Bosch - elverktyg hantverkare/industri - Slagborrmaskin med två växlar GSB 22-2 RCE






Borrhammare (eller proppmaskin)
Borrhammaren har endast ca 1/10 av antalet slag per minut jämfört med en slagborrmaskin, och varvtalet är lägre. Dock är slagen betydligt hårdare. Chucken är alltid någon form av SDS-chuck (vanliga chuckar klarar inte av de hårda slagen, så trots att man via en adapter kan fästa en vanlig chuck i en SDS-chuck så bör man inte använda borrhammarens slagfunktion med en vanlig chuck). Till skillnad från en slagborrmaskin så fungerar en borrhammare bra till att borra i hård betong, och den är dessutom mycket effektivare än en slagborrmaskin i exemeplvis tegel. Dock kan de kraftiga slagen ibland vara en nackdel i spröda material, eller om man måste borra ett hål nära en kant och är rädd att materialet ska spricka. Men summan av kardemumman är åtminstone för mig att slagbormaskinen används väldigt sällan.

Exempel:
GBH 2-23 RE Professional
Bosch - elverktyg hantverkare/industri - 2 kg borrhammare med SDS-plus GBH 2-23 FE






Bilmaskin (även kallad slaghammare)
Fungerar som en borrhammare, fast utan rotation, dvs den är endast till för bilning.

Exempel:
GSH 3 E Professional
Bosch - elverktyg hantverkare/industri - Slaghammare med SDS-plus






Kombihammare:
En borrhammare med möjlighet till rotationsstopp, dvs den kan både bila och borra med slag.

Exempel:
GBH 3-28 E Professional
Bosch - elverktyg hantverkare/industri - 3 kg borrhammare med SDS-plusGBH 3-28 E
 
Daniel_N skrev:
Jag ser det så här:

Slagborrmaskin:
En borrmaskin med ett slagborr-läge. I slagborrläget kan chucken röra sig i maskinens längdriktning. Maskinen genererar en stor mängd (ca 20.000-50.000/minut) svaga slag. Kraften på slagen beror till stor del på hur hårt man trycker på maskinen. Varvtalet är oftast betydligt högre än fö en borrhammare. En slagborrmaskin är alltid utrustad med antingen vanlig kuggkranschuck eller snabbchuck, inte SDS+ chuck.

Exempel: (hoppas direktlänkarna funkar, annars kan man söka med modellbeteckningarna på bosch's hemsida)

GSB 90-2 E Professional
Bosch - elverktyg hantverkare/industri - 2-växlad slagborrmaskin GSB 90-2 E

Eller

GSB 22-2 RCE Professional
Bosch - elverktyg hantverkare/industri - Slagborrmaskin med två växlar GSB 22-2 RCE






Borrhammare (eller proppmaskin)
Borrhammaren har endast ca 1/10 av antalet slag per minut jämfört med en slagborrmaskin, och varvtalet är lägre. Dock är slagen betydligt hårdare. Chucken är alltid någon form av SDS-chuck (vanliga chuckar klarar inte av de hårda slagen, så trots att man via en adapter kan fästa en vanlig chuck i en SDS-chuck så bör man inte använda borrhammarens slagfunktion med en vanlig chuck). Till skillnad från en slagborrmaskin så fungerar en borrhammare bra till att borra i hård betong, och den är dessutom mycket effektivare än en slagborrmaskin i exemeplvis tegel. Dock kan de kraftiga slagen ibland vara en nackdel i spröda material, eller om man måste borra ett hål nära en kant och är rädd att materialet ska spricka. Men summan av kardemumman är åtminstone för mig att slagbormaskinen används väldigt sällan.

Exempel:
GBH 2-23 RE Professional
Bosch - elverktyg hantverkare/industri - 2 kg borrhammare med SDS-plus GBH 2-23 FE






Bilmaskin (även kallad slaghammare)
Fungerar som en borrhammare, fast utan rotation, dvs den är endast till för bilning.

Exempel:
GSH 3 E Professional
Bosch - elverktyg hantverkare/industri - Slaghammare med SDS-plus






Kombihammare:
En borrhammare med möjlighet till rotationsstopp, dvs den kan både bila och borra med slag.

Exempel:
GBH 3-28 E Professional
Bosch - elverktyg hantverkare/industri - 3 kg borrhammare med SDS-plusGBH 3-28 E
Ok, nu är jag med på vad ni talade om :p

De ni kallar slagborrmaskin är alltså vad jag brukar kalla knasterborr:D
Trodde de endast var en gammal extremt billig variant av proppmaskin som ingen tillverkare med nån form av anseende tillverkade??

Finns de nån seriös tillverkare som gör dessa maskiner??

Har förvisso för mig att jag har några såna där maskiner.... de är nog nån gammal boschgrön och nåt liknande.
Skulle nog aldrig få för mig att använda de läget dock..
 
Mikael_L
Daniel_N skrev:
Jag ser det så här:
<klipp>
Till skillnad från en slagborrmaskin så fungerar en borrhammare bra till att borra i hård betong, och den är dessutom mycket effektivare än en slagborrmaskin i exemeplvis tegel. Dock kan de kraftiga slagen ibland vara en nackdel i spröda material, eller om man måste borra ett hål nära en kant och är rädd att materialet ska spricka. Men summan av kardemumman är åtminstone för mig att slagbormaskinen används väldigt sällan.
<klipp>
Sen tycker jag man pajar borren hur snabbt som helst med en sån där billig slagborrmaskin, pga att den roterar så snabbt så bränns dom.
Borret till slaghammaren kan nästan hålla en livstid för en hemmafixare om det är av vettig kvalitet (jag antar att även SDS-borrar försöker någon tillverkare göra dåligt och billigt).
 
Jag har kört med billiga biltema borrar i min borrhammare, inte slitit ut något ännu, lyckade väl knäcka en har jag för mig. Fast det var mer klumpighet.

Körde ca 400 hål i betong med en 8mm borr från biltema.

Även borrhammaren kom från biltema, kostade ca 300kr har jag för mig. Den dog efter ca 200 hål, fast då hade jag även bilat bort ca 2kvm betong 150mm tjock med den först.

När den lade av så fortsatte jag att borra med min gamla slagborr i betongen men gav upp efter typ 2 hål, och åkte och köpte en ny borrhammare (sent på kvällen bara CO i Kista som har öppet till kl. 21), deras funkar också att borra med, men verkar lite klen för bilning. med borrhammare tog varje hål 5-10 sekunder, med slagborren var det minuter.
 
Har en Hilti TE 12 eller något sådant. Köpte den på pantbanksauktion på Östermalm. Tanterna var inte så intresserade så för maskinen, väska och ca 12st original Hiltiborrar betalade jag 800kr! Värt varenda krona. he he

Men som sagt en billig borrhammare med bra borr duger gott för de flesta hemmapulare.
 
P
köpte en sån toolman "nåt" borrhammare på silvan förra veckan, 440kr .. verka funka lite bra iaf,, men nu idag när ja bilade cement så började en välbekant doft sprida sej i rummet :rolleyes: en blandning av nybakade bullar som fått stått ett par timmar för länge och nån blandning av bränt gummi o fyrverkerier,ska köra slut på skiten imorron :D va trots allt 5 års garanti :cool: men iaf,, att hyra en sån här maskin lönar sej . man slipper bulldoften och man kan vara som folk sen iomed alla vibrationer man får :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.