Detta fönster installerades 2005 och oljades då in med "Kinesisk träolja" och har sedan dess oljats in typ 2010, 2014 & 2019.

Nu är fönstret mitt ansvar och jag undrar; hur gör jag för att få bäst långsiktigt skydd och samtidigt kunna stretcha ut underhållsintervallerna? Jag har inget emot att fönstret blir vitt, dvs. att måla vitt med t ex fönsterfärg (eller annan "vit färg") är ett helt ok alternativ.

Eller är det så att jag nu måste fortsätta olja in fönstret (ännu mer?) regelbundet?

Huset står 1km från havet, södra Norrland.
 
  • Ett träfönster med fyra rutor i ett hus med röd träpanel, fönstret ser oljat ut och reflekterar en bil och träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Följer. Tycker dina fönster är fina! Till vårt nybygge är vi sugna på att beställa omålade fönster och olja dem istället. Vad är din spontana reflektion om att ge sig in i det? Tycker du underhållet är betungande?
 
  • Gilla
salomo
  • Laddar…
Jag har samma problem men mina fönster är i lärk och har samma ålder. Borde ha oljat dem årligen (bara gjort vartannat år) och nu är de mörka och torra. Tycker de åldrats otroligt fult. Lärkkvaliten på fordret är sämre men högre i glasinfästningen. Följer tråden med intresse.
 
  • Gilla
salomo och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker om oljade träfönster och skulle sandpappra lätt och fortsätta med oljning.

Vill du ha fönstret vitt vill jag rekommendera linoljefärg.
 
  • Gilla
salomo
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag har samma problem men mina fönster är i lärk och har samma ålder. Borde ha oljat dem årligen (bara gjort vartannat år) och nu är de mörka och torra. Tycker de åldrats otroligt fult. Lärkkvaliten på fordret är sämre men högre i glasinfästningen. Följer tråden med intresse.
Vill du dela en bild? Vore intressant att se hur resultatet blir med olja vartannat år.
 
Nästan så att jag skäms... Kustnära.
Funderar på att så småningom (!) byta ut panelerna mot högkvalitativ lärk.
 
  • Slitna träpaneler på altandörr med reflektion av trädgården och en kruka med rosa blommor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Singenjören89 Singenjören89 skrev:
Följer. Tycker dina fönster är fina! Till vårt nybygge är vi sugna på att beställa omålade fönster och olja dem istället. Vad är din spontana reflektion om att ge sig in i det? Tycker du underhållet är betungande?
Jag tänker att man ska fatta ett beslut som bland annat beror på hur livet kommer se ut de kommande 10+ åren. Är själv inne i småbarnslivet med heltidsjobb, villa och fritidshus som ska skötas. Ur det perspektivet hade vi idag valt ett aluminiumbeklätt fönster istället för ett obehandlat - vi har tillräckligt mycket att göra ändå. Däremot så är ju det ju fint med nyoljade fönster, tycker jag. Är tiden inte en bristvara, så är det ju vackert, tycker jag :)
 
yonna yonna skrev:
Nästan så att jag skäms... Kustnära.
Funderar på att så småningom (!) byta ut panelerna mot högkvalitativ lärk.
Tack! Vad intressant att se, tycker själv patina som denna är vacker men vid någon gräns påverkar det hållbarheten negativt antar jag. En bekants teakfönster 20 år gamla liknar detta en del.
 
salomo salomo skrev:
Jag tänker att man ska fatta ett beslut som bland annat beror på hur livet kommer se ut de kommande 10+ åren. Är själv inne i småbarnslivet med heltidsjobb, villa och fritidshus som ska skötas. Ur det perspektivet hade vi idag valt ett aluminiumbeklätt fönster istället för ett obehandlat - vi har tillräckligt mycket att göra ändå. Däremot så är ju det ju fint med nyoljade fönster, tycker jag. Är tiden inte en bristvara, så är det ju vackert, tycker jag :)
Har en högst liknande livssituation men med första huset på gång och inget fritidshus :) Kan ändå inte låta bli att lockas av känslan med synligt trä, aluminium upplever jag så själlöst. Två följdfrågor: 1. Vad är det för trä i fönstret? 2. Hur långt tid tar det att oljebehandla idag ungefär?
 
Singenjören89 Singenjören89 skrev:
Har en högst liknande livssituation men med första huset på gång och inget fritidshus :) Kan ändå inte låta bli att lockas av känslan med synligt trä, aluminium upplever jag så själlöst. Två följdfrågor: 1. Vad är det för trä i fönstret? 2. Hur långt tid tar det att oljebehandla idag ungefär?
1. Oklart tyvärr. Fönstret är från SP-fönster, så det var förmodligen ett budgetfönster.
2. Det tar inte lång tid. En halvtimme? :) Vilket är positivt. Det är bara det att "många bäckar små blir en stor å"...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.