Jag har förmodligen tak i eternit i mitt pannrum i källaren. Huset är byggt 1954. För lite mer än ett år sedan så bytte vi uppvärmning i hushållet och en del rörarbete samt elarbete genomfördes i pannrummet. Jag tänkte inte speciellt mycket på det där och så, men jag kan nu se att man har monterat ett stort antal fästen i taket för både el och rör. Rörmokaren och elektrikern använde antingen skruvdragare och skruvade fast fästena eller så blev de även tvungna att förborra med en borrmaskin som har dammsugarinsats. En del av dessa har vad jag förstår HEPA 13 filter men antar att asbestfibrerna åker rakt igenom och ut i rummet istället.

Jag är medveten om riskerna för asbest kan skapa hysteri att det krävs en hög exponering under lång tid för att orsaka Cancer.

Är det vanligt att hantverkare jobbar på detta sätt? Det hade ju gått att undvika genom att tex fästa rör och ledningar på väggen istället .
 
nä de ska inte jobba så men gjort är gjort. Nån speciell fara för nån föreligger knappast.
 
S Stefan1972 skrev:
nä de ska inte jobba så men gjort är gjort. Nån speciell fara för nån föreligger knappast.
Precis, gjort är gjort. Känns tyvärr som det inte är så ovanligt när man ”bara” ska borra något hål hit och dit. Förmodligen värre för hantverkarna om detta är något som upprepas. Och ibland kanske till och med oundvikligt beroende på arbetet som ska utföras.

Efter att ha läst en hel del trådar här på forumet verkar det otroligt vanligt att man får reda på risker man utsätter sig för i efterhand. För hur vanligt är det att en vanligt amatör som renoverar hemma tar prov på precis allt som misstänks kunna innehålla asbest innan man borrar/river i material?
 
Hantverkarna gjorde fel.
Misstänker dom asbest så ska arbetet avbrytas och åtgärder göras.
Hade en lägenhet där hantverkare misstänkte asbest i vägg (av nån för mig oförståelig anledning). Efter utredning visade det sig vara minerit och dom kunde fortsätta.
 
  • Gilla
LenaSuzanna
  • Laddar…
Asbetsplattor ( Eternit ) i tak i gamla pannrum inget ovanligt, mer en regel som brandskydd. Du har inte jobbat där, så tänk på annat. Det går bra att måla över hela taket med Linolja och terpentin lite blaskigt så det suger in, efter en linoljefärg. Efter 1954 så var det ett ytskydd av akrylat eller akrylathartsfärg
 
T TheGame skrev:
Hantverkarna gjorde fel.
Misstänker dom asbest så ska arbetet avbrytas och åtgärder göras.
Hade en lägenhet där hantverkare misstänkte asbest i vägg (av nån för mig oförståelig anledning). Efter utredning visade det sig vara minerit och dom kunde fortsätta.
Det låter förnuftigt.
 
J jonaserik skrev:
Asbetsplattor ( Eternit ) i tak i gamla pannrum inget ovanligt, mer en regel som brandskydd. Du har inte jobbat där, så tänk på annat. Det går bra att måla över hela taket med Linolja och terpentin lite blaskigt så det suger in, efter en linoljefärg. Efter 1954 så var det ett ytskydd av akrylat eller akrylathartsfärg
Det är så jag förstått det. Nej, du har helt rätt, jag har ju inte jobbat i det. Och nu har det gått över ett år så inte mycket att göra åt. Ibland börjar man fundera och grubbla på saker och så tycker jag det är kanon att ventilera på forum så man får lite input från andra så att man kan gå vidare i livet och släppa tankarna :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.