Du får berätta lite om vad du redan har...poolens storlek? Filter? osv Du skrev tidigar att poolen är inglasad, så jag antar du har poolen redan! :) Vad har du för reningssystem nu?
Angående uppvärmningen, så har du väckt ett intresse för solvärme hos mej! Berätta gärna lite teorier bakom din annläggning, har som sagt blivit intresserad av det här nu..
 
Ardexsmitten skrev:
Du får berätta lite om vad du redan har...poolens storlek? Filter? osv Du skrev tidigar att poolen är inglasad, så jag antar du har poolen redan! :) Vad har du för reningssystem nu?
Angående uppvärmningen, så har du väckt ett intresse för solvärme hos mej! Berätta gärna lite teorier bakom din annläggning, har som sagt blivit intresserad av det här nu..
Pool 8 x 4 m. Byggd 1978. Tryckimpregnerad trästomme med plastduk. Inget ovan jord.

Pahléns reningsverk och pump. Extra kraftig pump för att driva poolguarden som installerades direkt vid bygget. Eluppvärmning 9 kW elpatron. Elpris 1978 5 öre/kwh.

Bytte duk i början av 90-talet. Passade på att lära mig hur poolguarden var konstruerad och förstod äntligen varför den spårade ur ideligen. Gör den inte längre.

Jättejobb varje säsongstart. Ösa ur allt löv, alla grodor o möss mm. Tröttnade på det till slut. Stod i valet: Fylla igen eller glasa in. Glad nu att jag valde inglasning. Har försökt med olika skrotprojekt till solvärmare i serie med poolcirkulationen. Blev bara pilsner.

Stora, fula och krånglande. Fabrikstillverkade är också stora.

Låter man en pool stå helt öppen lämnar man nog ett stort bidrag till den globala uppvärmningen oavsett energislag.

Snart 30 år som poolägare gör att jag kanske har en del att berätta om någon frågar.

Läs lite om mina teorier på solsidan. (Länk 1/3).

Kul att många är intresserade. Det är dock inte så många som hör av sig.

Alve
 
Hej igen!
Jag läste lite på din hemsida, men ärligt talat så vart jag inte klokare för det...Antagligen så står de teorier bakom din konstruktion i den boken du hänvisade till. Har surfat runt lite och kollat på värmning av pool med solvärme, och en återkommande "tummregel" är att solfångarens yta bör vara mins 50% av poolens yta. Om detta gäller så har du en hel del lödande framför dej... :)
 
Den tumregeln gäller endast oglasade mattor av olika typer. Den tekniken kan du jämföra med att köpa en massa meter svart slang och lägga fram och tillbaka på gräsmattan.

Tror jag det att det behövs slang över stora ytor. Jag vill inte ha dessa mattor liggande på taket eller hängande på en vägg. Poolen och poolområdet är en estetiskt tilltalande del av trädgården.

Tycker att dessa stora mattor är störande.

Alve
 
Undrar varför ingen hör av sig.....du kan väl förklara lite istället för att komma med arroganta svar
 
Jag blev ledsen för den reaktionen. Jag måste tydligen tänka mig för då jag uttrycker mig eftersom det så totalt kan missuppfattas. Jag är verkligen ingen arrogant person. Jag har ett mycket ödmjukt förhållande till det här projektet och blir väldigt glad om jag får igång en diskussion med ifrågasättanden och tips och idéer.

Jag vill inte heller komma med tvärsäkra påståenden och siffror på verkningsgrader, förluster mm. Detta helt enkelt för att jag inte är säker på detta.

Jag håller igång den här tråden eftersom jag vet vilket kunnande och mängder av idéer som finns hos Byggahus Forums hemmabyggare.

Dessutom tvingar jag mig själv att fullfölja bygget eftersom jag lovat berätta steg för steg hur det gick till. OBS! Det är ingen byggbeskrivning och uppmaning till andra att göra likadant utan endast en berättelse, förhoppningsvis utan arrogans, om mina vedermödor.

Om någon blir irriterad så ber jag verkligen ödmjukt om ursäkt.

Alve
 
Hur gör man för att vara säker på att man borrar ett antal hål i en rörvägg längs en rak linje. Så att de inte "vandrar runt" och att hålet riktas in mot rörets centrum?

Någon?
 
Skulle göra en borrjigg för detta. Ett rör som det röret du ska borra i precis går in i och på detta svetsar/löder/fäster du ett rör rakt in mot centrum som har en innerdiameter av din borr. Fördel om detta rör är av ganska hårt material så att hålet inte blir större eller ovalt efter några borrningar.
 
Menar du nåt sånt här? Knasig teckning. Det ovanför skall vara en borrmaskin.
 
  • Rör.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta en bit vinkeljärn (L-järn) som är lika långt som röret, ritsa längs flänsen, se bild
Borra sedan längs ritsen
 
  • Vinkel.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Något mer åt detta hållet tänkte jag.
 
  • Borr jigg.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snuttjulle, man kan ju fortfarande vrida på röret som hålen skall borras i, och då blir ju inte alla hålen i en rak linje.
 
Snuttjulle och Ardexmitten: Vilket program ritar ni i? Det blir så snyggt.
 
Jag ritade skissen i Paint. Hade ritat en lite snyggare bild i Google SketchUp, men tyvärr kan man inte bifoga dess filer här...Annars så är det ett rätt kul alternativ till proffsprogrammen, dessutom är det gratis!
 
Ardexsmitten skrev:
Snuttjulle, man kan ju fortfarande vrida på röret som hålen skall borras i, och då blir ju inte alla hålen i en rak linje.
Visst att ritsa för att få dem rakt på den ledden är ju inte fel. Min tanke va mer att borret inte drar åt sidan när man borrar om man har stöd.
Använde oxå Paint.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.