Hur räddar jag denna friggebod. Trät är nästan helt genomruttet.
Hörnet av en grå friggebod med synbara tecken på röta och skador på det träpanelade ytterhöljet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av en vitmålad friggebod med omfattande rötskador vid hörn och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är ju en sorts timmerstomme men byggd av bräder så det enda sättet är väl att byta de ruttna bräderna så som man byter stockar i timmerhus.
 
Jag tänker att problemet lär återkomma om du inte åtgärdar orsaken till skadan. Konstruktionen/utförande/matrialval/färgval verkar ha brister, är det verkligen värt att lägga tid på reparation?
 
F fribygg skrev:
Jag tänker att problemet lär återkomma om du inte åtgärdar orsaken till skadan. Konstruktionen/utförande/matrialval/färgval verkar ha brister, är det verkligen värt att lägga tid på reparation?
Ja. Min initiala tanke var att sätta upp en vindpapp sen nya läkt och ny panel.
 
Törnis81 Törnis81 skrev:
Ja. Min initiala tanke var att sätta upp en vindpapp sen nya läkt och ny panel.
Om det är timmerpanel så är ju det ruttna den bärande konstruktionen.
Sedan atr bygga in röra är aldrig att rekommendera.
 
  • Gilla
Lintto1
  • Laddar…
Du måste ta reda på orsaken, varför har fasaden ruttnat och hur ska du hindra att det sker igen.
 
  • Gilla
Lintto1
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Du måste ta reda på orsaken, varför har fasaden ruttnat och hur ska du hindra att det sker igen.
Den har nog blivit dåligt underhållen. Sitter lite utsatt så det behövs nog färg var 5e år. Jag har bara ägt i ett år. En ny panel hade nog gjort susen för att det inte ska hända igen men som tidigare sagts så är det lite bärande och man vill ju inte bygga in för dåligt virke.
Bara byta enstaka brädor är svårt då det är isolering och panel på insidan.
 
Jag gissar att det är målat med plast färg och att det befintliga virket inte klarar en så tät färg.

Bygg ett nytt hus, gärna med ordentliga takutstick, regelstomme, stående fasadpanel, slamfärg eller linoljefärgs målad fasad och kanske tom fungerande takavvattning.
Att renovera det befintliga kostar mer än det smakar och du måste ju ändå riva fasaden vilket nog innebär att huset trillar ihop.
 
  • Gilla
Jonasener
  • Laddar…
Sätt ny stående panel utanpå det gamla som innan uppsättning grundas/oljas i spann.
Först nya spikregler lite rejälare än annars som också stadgar upp bygget. Efter det sågar du bort knutarna
 
  • Gilla
Törnis81
  • Laddar…
Hej! Jag är nyfiken på hur du löste problemet? Har upptäckt samma sak i vår friggebod med likadan konstruktion som din.

Känns lite tröstlöst (både ekonomiskt och tidsmässigt) att behöva riva en stor friggebod och bygga en ny.

Allt gott!
 
Jag var inte så sugen på att riva heller. Man vågar knappt visa hur jag gjorde.... sågade av knutarna och bytte mot nya knutar med många skruvar i för att försöka hålla ihop hållfasthet.
Fixade även så takavvattningen blev lite bättre.
 
  • Hörn av hus med nysågade knutar och förbättrad takavvattning vid mörkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad husknut där gamla knutar är avsågade och ersatta med nya förstärkta med skruvar, intill gråmålade panelväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sultanen1 och 1 till
  • Laddar…
Törnis81 Törnis81 skrev:
Jag var inte så sugen på att riva heller. Man vågar knappt visa hur jag gjorde.... sågade av knutarna och bytte mot nya knutar med många skruvar i för att försöka hålla ihop hållfasthet.
Fixade även så takavvattningen blev lite bättre.
Tack snälla för svar! Vilken bra lösning du lyckades med. Och snyggt blev det ju också!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.