Hej,

Vi ska bygga nytt isolerat uterum. Golvet kommer att vara i lärk som vi ska olja med pigmenterad olja.

Fråga; Ska man olja båda sidorna av golvet?
 
Nej, det är solen som bryter ner träfibrerna, så du behöver inte olja undersidan. Varför ska du olja ovansidan? Det kommer svartna efter några gånger, inte fint.
 
Jag vill ha annan färg på golvet och fick då tipset att blanda in pigment i olja. Bör vi hellre måla med vanlig färg?
 
Totte_S
Får man fråga varför ni valt lärk i ett uterum om ni inte vill ha det utseende som lärk har? Det borde bli billigare med vanligt furugolv eller grangolv om ni ändå vill måla.
Vilket utseende och yta vill ni ha?
 
Vi fick förklarat för oss att trots isolering skulle det komma upp viss fukt och att lärk var det träslag som sväller minst och att vi därför bör välja det. Vi var inne på just furu eller gran från början. Vi vill ha ett hyfsat ljust golv.
 
Totte_S
N Nina Hellberg skrev:
Vi fick förklarat för oss att trots isolering skulle det komma upp viss fukt och att lärk var det träslag som sväller minst och att vi därför bör välja det. Vi var inne på just furu eller gran från början. Vi vill ha ett hyfsat ljust golv.
Ok. Säger inte att det är fel men man har byggt med gran och fur i golv i sverige i ganska många 100 år utan större problem, trots väldigt lite isolering i golven. Det kan vara så att byggaren tjänar nån krona extra på lärk…
Bygger ni ett tätt uterum med isolerat golv, som är stängt för regn och yttre påverkan så kan ni sannolikt använda pigmenterad olja som ytbehandling. Det är ju ganska nära inneklimat då. Utomhus på altaner blir det mörkt om man oljar framförallt pga smuts och alger som det utsätts för.
Har själv vitpigmenterad olja på mitt köksgolv av gran. Man kan också kalka eller luta golven för att få dem ljusare. Eller vitpigmenterad såpa, men det blir lite känsligare. Har det på 90m2 grangolv.
 
  • Gilla
Nina Hellberg
  • Laddar…
N Nina Hellberg skrev:
Vi fick förklarat för oss att trots isolering skulle det komma upp viss fukt och att lärk var det träslag som sväller minst och att vi därför bör välja det. Vi var inne på just furu eller gran från början. Vi vill ha ett hyfsat ljust golv.
Jag skall bygga fasad o uteplats i sibirisk lärk av bra kvalite, från en såg som bara håller på med det. Och de personer jag fått bäst råd om målning o trä, som stämt , har alla avrått att bra sibirisk lärk, har så mkt naturligt skydd i sig, att olja osv in den, kan slå bakåt o göra trät sämre,

Skall visst även gälla kärnvirke ifrån tallar som växt långsamt vid havet, medans mer vanliga träslag på brädgården går o olja in osv, det sista har jag märkt själv,

Får se, behöver få tag i en bra snickare som har tid, men se upp att sibirisk lärk, ja även lärk ifrån Sverige (säljs det i butik? Bara hittat hos skogsägare), kanske inte beter sig som annan ytterpanel.

Däremot skall järnvitrol fungera fint om man vill att lärken snabbt skall se äldre ut, återigen bara vad jag läst mig till.
 
  • Gilla
Nina Hellberg
  • Laddar…
Skippa lärk. Kör klassiskt furugolv, prisvärt och enkelt att tex behandla med oljevax med bets.
 
  • Gilla
Nina Hellberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.