Ja, det ser ut som att pelarna har kommit till i efterhand. Särskilt med tanke på att dom inte är avväxlade nedåt utan vilar direkt på räckets tunna överliggare.
 
BirgitS
Undrar om man gjort taket större efter några år, för jag tycker det ser oproportionerligt stort ut. Jag växte upp i två områden med mycket hus byggda kring 1950.
 
  • Gilla
Ramia
  • Laddar…
Det mesta i huset var original när vi köpte det. Mycket välvårdat men inte ens omtapetserat i de flesta rum. Yttertaket är bytt 1988 och trappan klädd i granit för kanske 10 år sedan.
Jag skulle tro att taket är original inklusive pelarna. Det är samma järn som räcket och som staketet som omjärdar tomten. Men jag har ritningar och några gamla bilder från 60-talet så jag kan kolla det i kväll.
 
Så här ser värt entrétak ut, hus byggt 54 (hultsfredshus) är ngn form av plåt på ovansidan och behöver ses över framöver.

Hoppas det kan hjälpa trådskaparen ngt.

Trevlig helg
 
  • Ett entrétak av plåt från 1954 på ett Hultsfredshus som behöver underhåll, visas över en husentré med tegelvägg och en lampett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Entrétak av plåt på ett hus från 1954 med tegelröda takpannor och en brun trädörr med fönster och krans.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Entrétak på ett hus byggt 1954 med slitna plåtdetaljer och behov av översyn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett brunt entrétak från ett hus byggt 1954, med synliga skador och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hösthumlan och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, det ser ut som att pelarna har kommit till i efterhand. Särskilt med tanke på att dom inte är avväxlade nedåt utan vilar direkt på räckets tunna överliggare.
S surfarn skrev:
tack, tror du pelarna är orginal? känns som både hängslen och livrem om man tänker på att det finns konsoler också
Ni har alldeles rätt. Taket är inte original. Det finns inte med på ritningarna och det finns inte med på foton tagna 1964 framför huset.
Jag klättrade i alla fall upp och tog ett foto på ovansidan. Det är kopparplåt.

Översidan av ett kopparplåttak med ärg och en takränna, intill en tegelvägg och gammal taktegel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hösthumlan och 2 till
  • Laddar…
Spännande tråd, har funderat på något liknande själv till mitt 60tals tegelhus.
Vill som trådskaparen ha en så smäcker konstruktion det går och då utan stolpar helst.

Gissar att det är svårt att få till i efterhand, vad tror ni om en stålram till taket och fästa med 200mm fasadplugg eller liknande. Vem anlitar man för att räkna på det så inte hela fasaden rasar när det snöar lite :)

Meddela gärna om du hittar på något smart sätt att bygga på Surfarn
 
  • Gilla
fundberg
  • Laddar…
Hej,

Jag står i begrepp att återställa mitt entrétak till att likna sitt fyrtiotalsursprung. Har ett av dessa kataloghus från den tiden. Men jag tycker det verkar svårt med konstruktionen!

Från råspontens underkant och till själva fönsterbladet är bara knappt fyrtio centimeter, sen ska jag ha ränna, säg 15 cm och dörrkarm, såg nio. Hur får jag in tak där, på 15 cm pop det tjockaste?

Någon som har en ritning på konstruktion?

Vänligen
 
  • Gilla
Mamma-Sara
  • Laddar…
E Evol Lamplykta skrev:
Hej,

Jag står i begrepp att återställa mitt entrétak till att likna sitt fyrtiotalsursprung. Har ett av dessa kataloghus från den tiden. Men jag tycker det verkar svårt med konstruktionen!

Från råspontens underkant och till själva fönsterbladet är bara knappt fyrtio centimeter, sen ska jag ha ränna, säg 15 cm och dörrkarm, såg nio. Hur får jag in tak där, på 15 cm pop det tjockaste?

Någon som har en ritning på konstruktion?

Vänligen
Hej! Jag delar ovanstående intresse för ritningar av ett "svävande" entretak från 40-talet.
Hur gick bygget? Gjorde du några egna ritningar. Tips mottages.
Har fått input från snickaren att det verkar ohållbart att bygga ett "svävande" tak som inte har något att luta emot. Tankar om det? Varför har de tagits bort? Höll inte konstruktionen, att enbart fästas i bjälklaget?

Alla synpunkter mottages!
 
BigR
Jag tog några bilder av ett tvillinghus som arkitekten byggde samtidigt som vårt. Dom har kvar det ursprungliga taket. Det håller fortfarande efter 65år. Blev nästan sugen att återskapa det.
Närbild av ett ursprungligt tak på ett tvillinghus, med synligt taköverhäng och tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ursprungligt tak på ett 65 år gammalt tvillinghus med tegelvägg och vit takfot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla tegelpannor på ett tvillinghus med originaltak, rörmokare och väggbeklädnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett gammalt tegelhus med röda takpannor och ursprungliga takrännor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ursprungligt tegeltak och gammal stupränna på ett tvillingshus, med fasad i tegel och fönster synligt undertill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hösthumlan och 3 till
  • Laddar…
Så fint! Gör det!
BigR BigR skrev:
Jag tog några bilder av ett tvillinghus som arkitekten byggde samtidigt som vårt. Dom har kvar det ursprungliga taket. Det håller fortfarande efter 65år. Blev nästan sugen att återskapa det.
[bild] [bild] [bild] [bild]
 
Ja, det var snyggt! Snickaren jag pratat med tror inte det blir stabilt nog att fästa i takstolen. Och han trodde inte att han kunde få till tillräcklig lutning. Vet inte riktigt hur jag ska göra, tror kanske det blir gjutjärnsstolpar småningom.
 
S surfarn skrev:
Jag efterlyser bilder på äldre entretak på 40-50tals hus. Jag ska eventuellt försöka återskapa ett gammalt entretak enligt bilderna nedan. Huset kommer från AB Standardhus i Hultsfred och är byggt ca 1954. Det jag är osäker på är konstruktionen av taket. Minns att det var ett enkelt tak av pulpetmodell och vill bygga ett nytt så likt som möjligt. Så har ni bilder på orginaltak liknande detta, eller har andra tips och råd så får ni gärna svara
[bild]
[bild]
Hur gick det med ditt tak, vi skall göra samma sak på vårt hus och hittade din tråd, vore jättekul med resultat :)
 
E Emsus skrev:
Hur gick det med ditt tak, vi skall göra samma sak på vårt hus och hittade din tråd, vore jättekul med resultat :)
Jag hade bar en dag på mig, byggde en ram och tak av plywood som jag lyfte på plats. Gjorde vindskiveplåt själv som jag inte vart så nöjd med. Men det får duga :)
 
  • Entré till ett gulmålat hus med svarttak och vindskiveplåt, svensk flagga i bakgrunden, trappa och gröna växter framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gult hus med nybyggd ram och tak av plywood ovanför entré samt hemmagjord vindskiveplåt på takkanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hösthumlan och 2 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Jag hade bar en dag på mig, byggde en ram och tak av plywood som jag lyfte på plats. Gjorde vindskiveplåt själv som jag inte vart så nöjd med. Men det får duga :)
Tycker det ser fint ut, var det svårt?
 
E Emsus skrev:
Tycker det ser fint ut, var det svårt?
Nej, men konsolerna som bar upp taket från början fanns kvar så det gjorde det hela lättare. Dock var de lite sneda men det fick gå ändå. Det svåraste väl avsluten av takpappen. Hittade inga nätta vindskiveplåtar så jag fick bocka själv och der blev inte så snyggt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.