smh
Jag har en trasig blandare i ett före detta duschutymme - det droppar från den om vattnet står på. Jag gissar att den frusit sönder, utrymmet är ett fd dass som gjorts till duschutymme och står utomhus helt oisolerat. Nu används det inte alls, så kranen behövs inte.

Men det övre röret på bilden går också till en annan utomhuskran som jag skulle vilja använda. Skulle därför vilja ta bort/byta ut den här blandaren helt, så att jag kan slå på vattnet utan att den står och droppar.

Vad behöver jag för att göra det, och framför allt: hur gör man? Är det svårt? (Dvs är det möjligt att göra för nån som har tummen åtminstone nästan mitt i handen....)
 
  • Trasig blandare monterad på kakelvägg med kopparledningar och rör under i ett oisolerat utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trasig blandare monterad på kakelvägg med synliga kopparledningar och avloppsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
smh
Tack! Och den skruvar jag bara fast på rören där blandaren sitter nu?
 
  • Gilla
Maner
  • Laddar…
Den sätts innanför klämringen dvs muttern på röret. Beror på hur vattnet leds vidare till den andra blandaren men antar att det finns ett koppling utanför bild ?
 
smh
Så här ser det ut där rören kommer ut från väggen. Till vänster går de till den trasiga blandaren, till höger går kallvatten till den kran som jag vill kunna använda. Det kanske är redan här (dvs där rören kommer ut från väggen) som jag borde skruva loss då?
 
Går det varmvatten i det undre röret eller passerar vattnet igenom blandaren på nåt sätt ? Jag skulle kolla hur röret delar upp sig för att gå till båda blandarna. Kanske enklare att stoppa redan där ?
 
smh
Det går varmvatten i det undre röret, kallvatten i det övre. På andra sidan (alltså till höger) finns ingen blandare utan bara en trädgårdskran. Tror inte att något vatten passerar blandaren, hur tar jag reda på det...?
 
Förstår inte riktigt hur röret går till trädgårdskranen. Går ju bara ett kallvatten till blandaren så någonstans måste det finnas en t-koppling som ger vatten till båda
 
smh
Rör med t-koppling som kommer ut från en röd vägg, synliga vattenledningar och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror jag missade att skicka en bild förut! Den här skulle ha varit med i mitt förrförra svar... Så här ser det ut där rören kommer ut från väggen. Där finns alltså en t-koppling (väl?) vid kallvattnet.
 
smh
Och det är alltså på bilden ovan som rören till väbster går till den trasiga blandaren, röret till höger till den kran som jag vill fortsätta använda. Ursäkta förvirringen!
 
Då skulle jag plugga det rör som går in i väggen redan här.eller kanske t.o.m. ersätta t kopplingen med en ballofix så har de en avstängning samtidigt
 
  • Gilla
smh
  • Laddar…
smh
Alltså skruva bort alla kopparrör som inte ska användas, och sen sätta pluggar direkt i kopplingarna där de kommer ut från väggen (t-korsningen + varmvattenröret)? Det sitter redan en ballofix på insidan.
 
  • Gilla
Stoffe69
  • Laddar…
smh
Det gick! Tack för hjälpen, äntligen vatten utomhus igen :)
 
  • Gilla
Stoffe69
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.