Vad kan vara bättre än att få komma hem en fredagkväll från jobbet, åka över till kåken (renoveringsobjektet) och packa upp och provköra en ny gersåg... :)

Det vart en Metabo KGS255+ (bauhausimport?) och första intrycket är ganska gediget tycker jag, åtm för en hemmapulare. Jag har haft en förkärlek för DeWalt och fingrat en del på DW707 som ligger i samma prisklass men denna känns faktiskt mer stabil.

Har inte kommit till det stadiet i renoveringen än att jag kan börja använda den på allvar (till lister mm) men på bara ett kort test är jag nöjd.

Nån som har nån erfarenhet av Metabos grejor? Jag har inte kunnat göra någon vidare research innan köpet tyvärr utan har mest gått på känsla när man ryckt i reglage och liknande..


//Micke
 
  • metabo.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
metabos skruvdragare är iaf mkt bra. Deras vinkelslipar är väldigt vanliga på smidesföretag.
 
Mikael_L
Kap/ger-sågarna härstammar dock från Elektra-beckum, men det är ett väl ansett märke det med, har jag fått för mig.

DUAB-huset har ett paket med en större bror till denna såg, 303an, + LiJon-skruvdragare för 6400:-, vilket jag har funderat mycket på, verkar som ett schysst paket.
Spånsug kompressorer svetsar högtryckstvätt & elverk - Drift & Underhållsteknik AB
Det finns någon post på forumet från dom som har köpt detta paket, jag hoppas dom fortfarande är nöjda.
 
Jag har också varit och kollat på en sån, jag tyckte den kändes riktigt bra. stabil och robust och mycket smidigare än dewalten som stog jämte (707:an).
Jag vore väldigt tacksam om du ville skriva någon form av recension när du testat.
vore riktigt kul.
tack så länge...!!!
 
Nu har jag provkört en del, håller på att bära av en vägg och ska regla upp för I-balken så jag har än så länge bara kört 120x45-reglar men den känns faktiskt väldigt bra. Rena, raka, snygga snitt utan att det flisar sig. Bordet är stadigt och glappar inte, lätt att spänna fast det man skall såga i med ena handen endast. Lasern funkar bättre än jag trodde, GRYMT skönt att se var klingan landar utan att behöva måtta :)

Ett minus med lasern är att den ju bara funkar när klingan snurrar, ska man finjustera in det man skall såga blir det lätt lite meckigt om man ska hantera planka/list/regel med ena handen och samtidigt hålla lasern igång.

Det går att såga ganska snabbt utan att motorn saktar ner.

Jag köpte en mer fintandad klinga för att såga lister med så småningom men frågan är om den behövs.

Jag är nöjd, sen om lasern är värd de 500 som skiljer mot KGS255 (samma maskin i övrigt) får man nog bedöma själv.

Mvh
Micke
 
Jag har en Elektra-beckum såg som liknar din - den har varit med hela husutbyggnaden och ser nästan ut som ny. Jag är enormt nöjd.

Metabo har jag på borrmaskin, tigersåg, cirkelsåg alla 18V 3,2 A - jag har inte mycket att klaga på. Möjligtvis att det inte finns någon slaghammare på borrmaskinen. Tyvärr köpte jag dessa i slutet av bygget så de har inte testats på samma sätt som sågen.

En kompis till mig sa "Du är som alla andra hemmabyggare, köper fina verktygen när bygget snart är klart" - o de stämde ju när det gällde mig. De gamla verktygen som var billigare körde jag helt enkelt sönder.
 
Jag är inne på hus nr 2, hus nr 1 såg många budgemaskiner men man tröttnar ju på att köpa nytt hela tiden!

Så denna gång fick jag fria händer av frugan ;)

Har mest DeWalt i övrigt, borrhammare, tigersåg, cirkelsåg etc samt av nån anledning två skruvdragare :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.