Har avlägsnat gammalt eternitrör (145x145mm) som löpte i vinkel genom tvättstuga/pannrum i markplan, för ventilering av angränsande wc-rum. Eternitröret var anslutet till en murad kanal jämte rökgaskanalen från den tidigare oljepannan (sedan länge ersatt av elpanna, och rökgaskanalen är därmed pluggad med isolering).
Planerar nu att sätta in kontinuerlig fuktstyrd våtrumsfläkt i både wc och tvättstugan på nedervåning samt köksfläkt med kontinuerligt flöde, då husets ventilationen i nuläget är obefintlig (sånär som på en äldre fuktstyrd fläkt i badrummet i övre våningen).

Nu till frågan - är det vettigt att montera den nya ventilationskanalen (rund stål, 125mm) från wc-rummet på motsvarande plats som det gamla eternitröret, dvs. i vinkel genom tvättstugan och ansluta till den murade kanalen? Eller kommer det funka dåligt för fläkten/luftflödet pga geometrin på den murade kanalen? (Gissar att det nog är för trångt och bökigt för att dra in rör/slang i den murade kanalen).
Utsikt genom en öppning där ett gammalt eternitrör avlägsnats, visar en murad kanal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det bättre att tänka om, och exempelvis dra en rak kanal genom tvättstugan där den kan gå ut genom yttervägg istället? (Tvättstugans våtrumsfläkt kommer att placeras i yttervägg. Idag redan en tallriksventil precis vid elpannan)
Öppning i tak för ventilation, där ett gammalt eternitrör har tagits bort, i ett hemmamiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ander s
  • Laddar…
Beror möjligen på skorstenen, men jag skulle inte våga ansluta en fläkt till den, pga den fuktiga luften. Skorstenen torkade förut ut när det eldades, men när det inte längre gör det så fylls det istället bara på med fukt. Bruket i min skorsten har vittrat sönder rätt mycket längst upp där regn kommer in. På många ställen är det bara sand kvar.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Beror möjligen på skorstenen, men jag skulle inte våga ansluta en fläkt till den, pga den fuktiga luften. Skorstenen torkade förut ut när det eldades, men när det inte längre gör det så fylls det istället bara på med fukt. Bruket i min skorsten har vittrat sönder rätt mycket längst upp där regn kommer in. På många ställen är det bara sand kvar.
Tack för synpunkten. Jag har själv funderat över den aspekten, men att det ju "bara" är ett wc-rum - normalt sett utan ökad fuktbelastning. (Luften från duschrummet i övervåningen går i egen kanal på andra sidan huset parallellt med avluft från kök, och tvättstugan luftas som nämnt rakt ut genom yttervägg på framsidan - är radhus med bara två fasader).
Men absolut, inomhusluft generellt kan ju hålla rätt mycket fukt som kan kondensera i en ouppvärmd murstock.
Då antar jag det vore ett bättre alternativ att försöka få in en ventilationskanal/-slang i den murade kanalen om möjligt, ifall den ska användas. Vad gör man med den tomma murade kanalen annars, om man drar ut luften från wc genom ytterväggen istället - fyller med mineralull p.s.s. som tidigare fastighetsägare låtit göra med rökgaskanalen?
 
Beror säkert på skorstenen, min skiljer sig uppenbart från Lillens, jag har 10 pipor i min varav 7 är frånluft, i 2 pipor sitter det fläktar från badrum, 1 är köksfläkten och övriga 4 frånluft är självdrag, 3 pipor för eldning men 2 av dessa är inte i bruk längre. Den ser ut som ny(enligt brandinspektören) fast ingen renovering gjorts sen 60-talet.
 
  • Gilla
Janne Plåtis
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Beror säkert på skorstenen, min skiljer sig uppenbart från Lillens, jag har 10 pipor i min varav 7 är frånluft, i 2 pipor sitter det fläktar från badrum, 1 är köksfläkten och övriga 4 frånluft är självdrag, 3 pipor för eldning men 2 av dessa är inte i bruk längre. Den ser ut som ny(enligt brandinspektören) fast ingen renovering gjorts sen 60-talet.
Intressant. Du skriver att 2 inte är i bruk längre. Vad används den pipan som är i bruk till? Värms det ofta i den pipan?
 
  • Gilla
Jakobiman
  • Laddar…
A AnKv86 skrev:
Tack för synpunkten. Jag har själv funderat över den aspekten, men att det ju "bara" är ett wc-rum - normalt sett utan ökad fuktbelastning. (Luften från duschrummet i övervåningen går i egen kanal på andra sidan huset parallellt med avluft från kök, och tvättstugan luftas som nämnt rakt ut genom yttervägg på framsidan - är radhus med bara två fasader).
Men absolut, inomhusluft generellt kan ju hålla rätt mycket fukt som kan kondensera i en ouppvärmd murstock.
Då antar jag det vore ett bättre alternativ att försöka få in en ventilationskanal/-slang i den murade kanalen om möjligt, ifall den ska användas. Vad gör man med den tomma murade kanalen annars, om man drar ut luften från wc genom ytterväggen istället - fyller med mineralull p.s.s. som tidigare fastighetsägare låtit göra med rökgaskanalen?
Ja, att det inte är så vått i utrymmet minskar ju risken jämfört med ett riktigt våtutrymme. Jag har själv kopplat frånluftsfläkt till en av mina kanaler i skorstenen från ett vanligt rum, men vågar bara köra den den varma årstiden pga mer vatten i luften när det är kallt. I mitt fall är det dock bara när det är varmt som fläkten behöver användas. Når det är kallt stänger jag ventilerna till skorstenen, men upplever då självdraget i kombination med badrumsfläkt som tillräckligt då luften då cirkulerar pga temperaturskillnaden genom div glipor i huskonstruktionen.
Ja, en slang i kanalen gör ju att den går att använda utan några risker. Själv så har jag tänkt få till en kassett i öppna spisen och laga skorstenen, när jag får tid någon gång i framtiden.. Så i mitt fall skulle jag behöva en kanal godkänd för skorsten i så fall.
 
L Lilllen skrev:
Intressant. Du skriver att 2 inte är i bruk längre. Vad används den pipan som är i bruk till? Värms det ofta i den pipan?
Fanns en vedspis i köket samt en kombipanna för olja/ved i källaren. Vedspisen samt pannan är utslängd sen många år och kvar är kamininsatsen i öppna spisen som vi eldar ganska frekvent på vintern i . Bergvärme är annars uppvärmningen men vi har så mycket ved så vi eldar en hel del fast det egentligen inte sparar nåt, måste ju tömma vedbon för nästa års stormfällen.
 
Det är väl inga krav på brandskydd där, som det är på en köksfläkt, så vilken sorts slang eller rör som helst borde funka. Enklast vore om du kan komma åt uppifrån och få hjälp av tyngdkraften att släppa ner en slang eller rör. Det är nog jobbigare att putta uppåt.
 
V Ville_Vessla skrev:
Fanns en vedspis i köket samt en kombipanna för olja/ved i källaren. Vedspisen samt pannan är utslängd sen många år och kvar är kamininsatsen i öppna spisen som vi eldar ganska frekvent på vintern i . Bergvärme är annars uppvärmningen men vi har så mycket ved så vi eldar en hel del fast det egentligen inte sparar nåt, måste ju tömma vedbon för nästa års stormfällen.
Ok, en fördel för din skorsten är ju då att den torkas ut när du eldar. Dock inte lika mycket som förut förstås. Din insats bör ju också sänka rökgastemperaturen något. Det borde också spela roll var i skorstenen den heta kanalen går. Om den är i ena kanten och de fuktigaste kanalerna i andra så hjälper den ju inte till lika mycket. Min torkas ju dock tyvärr inte ur alls i dagsläget, vilket kan vara en del av förklaringen till att min förstörts av fukt, men inte din. Min har stått ouppvärmd i minst 30 år. Och har ingen huv över, så endel vatten rinner nog ner där... Men det kan kanske bero på bruket också hur bra det håller(?)
 
F Fred vom Jupiter skrev:
Det är väl inga krav på brandskydd där, som det är på en köksfläkt, så vilken sorts slang eller rör som helst borde funka. Enklast vore om du kan komma åt uppifrån och få hjälp av tyngdkraften att släppa ner en slang eller rör. Det är nog jobbigare att putta uppåt.
Du menar i TS fall, som inte längre eldar i sin skorsten?
 
Min har eldningspipan i mitten och övriga 9 runt om så alla värms nog när jag eldar, samt jag har en huv med fågelskydd sen 15år. Jaja, barnen ringde nyss och sa att det droppar in på övervåningen så jag har en bra skorsten men ett rätt uselt tak, nånting att göra ikväll verkar man ju fått.
 
V Ville_Vessla skrev:
Min har eldningspipan i mitten och övriga 9 runt om så alla värms nog när jag eldar, samt jag har en huv med fågelskydd sen 15år. Jaja, barnen ringde nyss och sa att det droppar in på övervåningen så jag har en bra skorsten men ett rätt uselt tak, nånting att göra ikväll verkar man ju fått.
Jaha, ja det var ju en bra placering av pipan. Själv verkar jag ha ett bra tak i alla fall :) Men huv borde jag fixa.
 
Jag hade absolut inte oroat mig för att koppla på en fuktstyrd fläkt på skorstenen.
Det bästa att göra när man slutat med eldning är att skydda från regn och ha öppet så luft att strömma igenom kanalen.
Och bedöma av ditt foto ser kanalen väldigt fin ut. Ser dock inte ut som en tegelskorsten, foder/modul ?
 
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
Jag hade absolut inte oroat mig för att koppla på en fuktstyrd fläkt på skorstenen.
Det bästa att göra när man slutat med eldning är att skydda från regn och ha öppet så luft att strömma igenom kanalen.
Och bedöma av ditt foto ser kanalen väldigt fin ut. Ser dock inte ut som en tegelskorsten, foder/modul ?
Ja, på sommaren är det nog bara bra, men jag är lite skeptisk att köra fläkten under vintern. Då håller ju luften mycket vatten som kondenserar en bit upp i skorstenen. Har svårt att tro att det skulle vara någon fördel.
 
L Lilllen skrev:
Ja, på sommaren är det nog bara bra, men jag är lite skeptisk att köra fläkten under vintern. Då håller ju luften mycket vatten som kondenserar en bit upp i skorstenen. Har svårt att tro att det skulle vara någon fördel.
gör det ändå, där är ju självdrag och självdrag funkar ju bäst vintertid och tyvärr sämst sommartid
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.