Hej
Det har varit mycket diskussioner kring golvbrunn eller inte i garage. I vårt fall så missade vi helt enkelt att gjuta och har i efterhand kommit fram till att det kanske inte hade varit så dumt ändå att ha en sådan.
Nu till frågan.. Det går ju att lösa "på rätt sätt" efterhand men det är kostsamt och mycket arbete och samtidigt får jag en ful skarv i befintlig platta.
Själva plattan ligger på ett berg och marken är väl dränerad. En tanke var helt enkelt att ta upp ett hål i plattan och sätta i en brunn och leda vattnet rakt ner i marken. Jag tänker att vad spelar det för roll om vatten som resultat av snö och annat går till marken utanför garaget eller i själva garaget?

Skulle vara intressant att höra om någon gjort något liknande?
 
Redigerat:
martin7805 martin7805 skrev:
Hej
Det har varit mycket diskussioner kring golvbrunn eller inte i garage. I vårt fall så missade vi helt enkelt att gjuta och har i efterhand kommit fram till att det kanske inte hade varit så dumt ändå att ha en sådan.
Nu till frågan.. Det går ju att lösa "på rätt sätt" efterhand men det är kostsamt och mycket arbete och samtidigt får jag en ful skarv i befintlig platta.
Själva plattan ligger på ett berg och marken är väl dränerad. En tanke var helt enkelt att ta upp ett hål i plattan och sätta i en brunn och leda vattnet rakt ner i marken. Jag tänker att vad spelar det för roll om vatten som resultat av snö och annat går till marken utanför garaget eller i själva garaget?

Skulle vara intressant att höra om någon gjort något liknande?
När jag bodde i ett radhus från början av 90talet var det bara en grop med stenar i och ett galler som agerade brunn för snö osv från bilen.
 
T TheGame skrev:
När jag bodde i ett radhus från början av 90talet var det bara en grop med stenar i och ett galler som agerade brunn för snö osv från bilen.
tack för svar men vore intressant att höra om någon gjort det jag tänkte. Innebär ju isf att man behöver kapa armeringen och hål i cellplast för att leda vattnet ned i mark
 
Tomture61
martin7805 martin7805 skrev:
Hej
Det har varit mycket diskussioner kring golvbrunn eller inte i garage. I vårt fall så missade vi helt enkelt att gjuta och har i efterhand kommit fram till att det kanske inte hade varit så dumt ändå att ha en sådan.
Nu till frågan.. Det går ju att lösa "på rätt sätt" efterhand men det är kostsamt och mycket arbete och samtidigt får jag en ful skarv i befintlig platta.
Själva plattan ligger på ett berg och marken är väl dränerad. En tanke var helt enkelt att ta upp ett hål i plattan och sätta i en brunn och leda vattnet rakt ner i marken. Jag tänker att vad spelar det för roll om vatten som resultat av snö och annat går till marken utanför garaget eller i själva garaget?

Skulle vara intressant att höra om någon gjort något liknande?
Har varit mycket information och skriverier ang att tvätta bilen på garage uppfarten .
Att leda en golvbrunn till marken under garaget :D
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har varit mycket information och skriverier ang att tvätta bilen på garage uppfarten .
Att leda en golvbrunn till marken under garaget :D
Jag frågan är seriös..
 
H
Vet folk som byggt garage.
Dit med brunn och leda ut i stenkista på utsidan.
Sen har dom gjutit över brunnen, gjort slut kontroll.
Efter det har dom Knackat bort betongen över brunnen.
 
Tomture61
H Hallerudsbo skrev:
Vet folk som byggt garage.
Dit med brunn och leda ut i stenkista på utsidan.
Sen har dom gjutit över brunnen, gjort slut kontroll.
Efter det har dom Knackat bort betongen över brunnen.
Vet inte hur man kommenterar detta !
 
Claes Sörmland
H Hallerudsbo skrev:
Vet folk som byggt garage.
Dit med brunn och leda ut i stenkista på utsidan.
Sen har dom gjutit över brunnen, gjort slut kontroll.
Efter det har dom Knackat bort betongen över brunnen.
Det är i lagens mening nyinstallation av ett enskilt avlopp. När de knackade bort betongen och satte avloppet i drift utan föregående anmälan så bröt de mot miljöbalken. Några tusenlappar i avgift och kanske ombyggnad eller pluggande av avloppet är konsekvensen vid upptäckt.
 
Gör ett lagom stort hål med fall mot och ha en hink i , så kan du tömma den när den blir full.

Blir stort jobb & dyrt att bila upp så mycket i golvet för att sätta riktigt golvbrunn och nya rör i grunden…
 
En gravimetrisk avskiljare för små flöden som uppfyller SS-EN 858 klass 2 kan man egentligen bygga själv som ett bafflat tråg eller stående rör med rätt placerade inlopp och utlopp.
Problemet kanske är att få miljökontoret att förstå att den fungerar.
Förresten är det märkligt att man tror att alla bilar läcker olja i mängd.
 
H
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är i lagens mening nyinstallation av ett enskilt avlopp. När de knackade bort betongen och satte avloppet i drift utan föregående anmälan så bröt de mot miljöbalken. Några tusenlappar i avgift och kanske ombyggnad eller pluggande av avloppet är konsekvensen vid upptäckt.
vet det, men risken att bli upptäckt är nog väldigt liten.
 
Tomture61
H Hallerudsbo skrev:
vet det, men risken att bli upptäckt är nog väldigt liten.
Undrar varför vi har avlopp och reningsverk ?
Kan vi inte hälla ut avloppsvatten och bajskorvar rätt ut på gatan !
Måste ju bli mycket billigare så , för alla !
 
Jag gjöt med lagom fall, märkte att det var överraskande mycket snö som smälte och rakade ut vattnet två vintrar, tröttnade och borrade ett 16 mm. hål genom plattan i lågpunkten, och limmade fast ett vp-rör i hålet så att smältvattnet skulle hamna under frigolitisoleringen, det fungerade utmärkt, nu blir det bara lite fukt kvar, enda svårigheten var att jag behövde fyra försök innan jag missade alla armeringsjärn :)
 
P Plutus skrev:
Jag gjöt med lagom fall, märkte att det var överraskande mycket snö som smälte och rakade ut vattnet två vintrar, tröttnade och borrade ett 16 mm. hål genom plattan i lågpunkten, och limmade fast ett vp-rör i hålet så att smältvattnet skulle hamna under frigolitisoleringen, det fungerade utmärkt, nu blir det bara lite fukt kvar, enda svårigheten var att jag behövde fyra försök innan jag missade alla armeringsjärn :)
menar du att hålet är 16mm hela vägen, från ytan på betongplatta och ned genom cellplast och till grund?
Skulle vara kanon om du kuna bifoga ett foto. Tack på förhand
 
H
Tomture61 Tomture61 skrev:
Undrar varför vi har avlopp och reningsverk ?
Kan vi inte hälla ut avloppsvatten och bajskorvar rätt ut på gatan !
Måste ju bli mycket billigare så , för alla !
ja man kan ju undra varför inte.
Men tror kanske du bajsar mer än en gång om året så det blir lite mer mängder eller?

Men dom som kör ute dass vart tror du en del av dom gör av skiten?
Dock inte på gatan men skogen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.