Hur ser reglerna ut för att blanda jordat och ojordat i tex ett kök?
Runt diskbänken har jag jord framdragen men inte vid matplatsen vid fönstret, vägguttag och taklampa. Inga stora förbrukare på denna krets.
Det ska åtgärdas men måste detta fixas i samband med köksrenoveringen eller kan jag ta det i nästa års budget? Mycket troligt är matningen EKKL(?) två-ledare som är inspikad inne i husstommen, alltså är det riva/nytt ytskikt i hallen som gäller isf.

/Höghus
 
Redigerat:
Det är inte tillåtet vid nyinstallation idag men var det förr.
Om du inte gör några förändringar så fortsätter naturligtvis installationen som var godkänd förr att vara godkänd enligt den tidens regler.
För att höja säkerheten ska hela rummet jordas enligt dagens regler. Används t.ex. en trasig brödrost vid matplatsen, och jfb saknas eller är trasig kan det bli en dödsfälla.
Jag skulle vid köksrenoveringen förbereda så långt det går samt byta uttag vid matplats till eurouttag och belysning till dubbelisolerad. Då blir det något säkrare fram tills jordningen sker.
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
Z zwanzig skrev:
Det är inte tillåtet vid nyinstallation idag men var det förr.
Om du inte gör några förändringar så fortsätter naturligtvis installationen som var godkänd förr att vara godkänd enligt den tidens regler.
För att höja säkerheten ska hela rummet jordas enligt dagens regler. Används t.ex. en trasig brödrost vid matplatsen, och jfb saknas eller är trasig kan det bli en dödsfälla.
Jag skulle vid köksrenoveringen förbereda så långt det går samt byta uttag vid matplats till eurouttag och belysning till dubbelisolerad. Då blir det något säkrare fram tills jordningen sker.
Har det någonsin varit tillåtet att blanda jordat och ojordat i samma rum? Tveksamt :thinking:
 
Om väsentliga förändringar görs av elinstallationen ska den följa dagens krav. Så det beror på hur stora ingrepp du gör elinstallationsmässigt i köket i samband med renoveringen. Fler uttag, nya grupper och förbrukare kan göra att rummet som helhet behöver följa dagens standard. Men visst, det finns utrymme för tolkning, det är inte svart och vitt. Frågan är bara om det verkligen blir gjort ”sedan” om du nu renoverar köket för att nästa år dra nya kablar. Jag skulle rekommendera att allt jordas och att du installerar jordfelsbrytare på allt om det inte redan finns.
 
  • Gilla
Höghus och 2 till
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Har det någonsin varit tillåtet att blanda jordat och ojordat i samma rum? Tveksamt :thinking:
Jodå, just i köket var det vanligt ”förr”. Jordat uttag vid diskbänken och sen ojordat vid matplatsen.
 
Ja, den typen av installationer var fullt normala och godkända då.
 
"Förr" var inte så länge sen, var ok till slutet av 80-talet.
 
Redigerat:
Krokben
G GoGetLost skrev:
Har det någonsin varit tillåtet att blanda jordat och ojordat i samma rum? Tveksamt :thinking:
Förr använde man sig av så kallade "isolerade" miljöer, vilket man ansåg att matdelen i ett kök kunde vara, medans vid diskbänken där det finns "främmande ledande delar" dvs vattenrör som kunde utgöra en potentialskillnad, dvs du kunde bli en del av kretsen om du rörde en strömförande apparat och tog i kranen.

Man ansåg att om du satt vid matplatsen kunde du omöjligt komma åt vattenrör eller liknande, utan du satt i en isolerad miljö där du omöjligt kunde ta skada om t ex brödrosten blev strömförande.
 
  • Gilla
Höghus och 2 till
  • Laddar…
Större ombyggnad blir det förvisso. En diskmaskin skall in med egen matning, och mängder med uttag för allt som hör ett modernt kök till. Jag kom fram till fyra uttag under diskbänken! Diskmaskin, vattenavstängning, lådöppnare och skåpbelysning.
Det får bli så att jag river ut blykabeln i köksdelen, ersätter med rör och säkerställer att det går att komplettera med PE senare. Det finns helt enkelt inte tid att utöka köksprojektet.
Jag utgår ifrån att det är det är obra att redan nu trycka i en ledare som inte är ansluten i någon ände.

/Höghus
 
Det som gäller regelmässigt efter renovering för att kunna behålla ojordade uttag vid matplatsen är att matplatsen fortfarande är isolerad från jord. Du ska alltså kunna använda en trasig (strömförande) brödrost där utan att få ström i dig. Ett mått som används är minst 2.5 meter mellan ojordade och skyddsjordade uttag. Detta mått förekommer inte historiskt som avstånd till jordade delar som diskbänken eller annat, men kan gott o väl tillämpas där också.

Dom du förstår hänger säkerheten på en skör tråd i en sådant kök där man kan komma att använda flera köksmaskiner av olika slag. Om inte ledningarna kan bytas nu så kan du åtminstone fundera på att byta de ojordade uttagena till eurouttag så att endast dubbelisolerade apparater kan användas.
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
Tack för alla svar! Nu har jag förutsättningarna klara.

/Höghus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.