F
D Danieln84 skrev:
Såhär ser specen för migatronic ut, de anger både vid 20 och 40 grader.

[bild]
precis, lite lätt bedrägligt då det är få kunder som har koll på detta. Standarden säger 40 grader och då är det också det som skall anges.

Vi gjorde ett test på En Esab Renegade ES 300 vid 25 grader och det var 300A@100%.
 
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
D Danieln84 skrev:
Det är pfc på migatronicen, den heter ju det i namnet och effektfaktorn är 0.99 enligt databladet.
Jag som tyckte jag kollade noga och så missade jag att kolla namnet... :giggle: Tack!

F fsn skrev:
2. Du kommer troligtvis inte att få nåt svar från ESAB mitt i semestern, jag tog mig friheten att klippa ut databladet från din första länk, tycker det ser ut som 13A. Om du vill så kan jag maila direkt till produktledaren för Rogue och fråga om säkringsbehovet, sannolikheten att han svarar är större.
Tack för erbjudandet! Jag fick dock svar från ESAB ganska omgående att det inte skulle vara några bekymmer att köra 180i på 16A.

Intressant att top-welding anger 13A när ESAB's egen manual säger 20A.
Tabell med rekommenderade säkringsstorlekar och kabelarea för ES 180i PRO och ES 200i PRO svetsar, med specifikationer för spänning och kabel.

Sammantaget känns det som om vi kom tillbaka till ruta ett och ett köp av ESAB 180 kommer att bli bra. Slänger även med en ESAB Savage 40 svetshjälm som verkar ha fått bra kritik, även den till ok pris från samma leverantör.
https://www.top-welding.com/se/weld...-savage-a40-welding-helmet-7330725066313.html

Totalt blir det nog ett bra paket för 3736:- + 1286:- = 5022:- plus frakt på 400:-, så under 5500:-.

Tack alla för mycket bra input!(y)
 
  • Gilla
Danieln84 och 1 till
  • Laddar…
pjodden pjodden skrev:
Jag som tyckte jag kollade noga och så missade jag att kolla namnet... :giggle: Tack!


Tack för erbjudandet! Jag fick dock svar från ESAB ganska omgående att det inte skulle vara några bekymmer att köra 180i på 16A.

Intressant att top-welding anger 13A när ESAB's egen manual säger 20A.
[bild]

Sammantaget känns det som om vi kom tillbaka till ruta ett och ett köp av ESAB 180 kommer att bli bra. Slänger även med en ESAB Savage 40 svetshjälm som verkar ha fått bra kritik, även den till ok pris från samma leverantör.
[länk]

Totalt blir det nog ett bra paket för 3736:- + 1286:- = 5022:- plus frakt på 400:-, så under 5500:-.

Tack alla för mycket bra input!(y)
Tänk också på att det spelar roll vad du har för storlek på ledarna fram till uttaget som du kopplat in svetsen på..

Många standard enfas-uttag man har i hemmet har inte tillräckligt grova ledare i matarkabeln för att orka med att mata en sån här svets.

Hade problem med det på ett jobb en gång, de hade en enfas esab caddytig och vanliga automatsäkringar. Slutade med att svetsen blev stekt för att säkringen slog ifrån när kylfläkten i svetsen startade..

Har tyvärr generellt inget bra att säga om enfassvetsar.. tycker de gör pinnarna svårtända och lite "lynniga"..

Men.. Man blir väl aningen bortskämd efter att ha jobbat med en hederlig gammal esab (från den tiden då de var bra) med 630 A :giggle:
 
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
Jag är också lite tveksam till 1-fasmaskiner men många vittnar om att de funkar helt ok om man ser till att förlängningssladdar är så korta som möjligt och grova.

Men där jag håller till är det lättare att hitta ett 400v-uttag än ett 230v/16A och om det kniper så tar jag elverket, så jag tycker inte att en 1-fas blir mer portabel
 
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
Reparatörerna på jobbet har enfas pinnsvets och dom svetsar grova grejer som håller så det är nog inga problem
 
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
F
D Danieln84 skrev:
Jag är också lite tveksam till 1-fasmaskiner men många vittnar om att de funkar helt ok om man ser till att förlängningssladdar är så korta som möjligt och grova.

Men där jag håller till är det lättare att hitta ett 400v-uttag än ett 230v/16A och om det kniper så tar jag elverket, så jag tycker inte att en 1-fas blir mer portabel
Violina Violina skrev:
Tänk också på att det spelar roll vad du har för storlek på ledarna fram till uttaget som du kopplat in svetsen på..

Många standard enfas-uttag man har i hemmet har inte tillräckligt grova ledare i matarkabeln för att orka med att mata en sån här svets.

Hade problem med det på ett jobb en gång, de hade en enfas esab caddytig och vanliga automatsäkringar. Slutade med att svetsen blev stekt för att säkringen slog ifrån när kylfläkten i svetsen startade..

Har tyvärr generellt inget bra att säga om enfassvetsar.. tycker de gör pinnarna svårtända och lite "lynniga"..

Men.. Man blir väl aningen bortskämd efter att ha jobbat med en hederlig gammal esab (från den tiden då de var bra) med 630 A :giggle:

Violina, jag har för mig att vi har haft den här diskussionen tidigare. Detta gäller fortfarande: En svets blir inte stekt för att säkringen löser ut, det är nåt annat som är kasst. Vi kör dagligen svetsar mot termiskt stopp, rycker bort en fas eller bryter strömmen helt. Min slutsats är att det du nu flera gånger har hävdat inte är korrekt.

Vad gäller spänningsfall i klena eller långa ledningar: PFC

En 1-fas inverter som är på riktigt, där tillverkaren har kostat på sig kondensatorer för att kompensera för noll-effekt 50ggr/sekund fungerar fullt utmärkt. Begränsningen är snarare effekten som finns i väggen, tex vid TIG i tjockare aluminium då det går mycket effekt.
 
  • Gilla
Mike11 och 2 till
  • Laddar…
Jag har både 3-fas och 1-fas 16A i verkstaden så egentligen funkar vilket som,
Violina Violina skrev:
Tänk också på att det spelar roll vad du har för storlek på ledarna fram till uttaget som du kopplat in svetsen på..

Många standard enfas-uttag man har i hemmet har inte tillräckligt grova ledare i matarkabeln för att orka med att mata en sån här svets.

Hade problem med det på ett jobb en gång, de hade en enfas esab caddytig och vanliga automatsäkringar. Slutade med att svetsen blev stekt för att säkringen slog ifrån när kylfläkten i svetsen startade..

Har tyvärr generellt inget bra att säga om enfassvetsar.. tycker de gör pinnarna svårtända och lite "lynniga"..

Men.. Man blir väl aningen bortskämd efter att ha jobbat med en hederlig gammal esab (från den tiden då de var bra) med 630 A :giggle:
För det aktuella projektet blir det antingen ett uttag precis vid centralen eller via 50m förlängningskabel från verkstaden. Men visst egentligen skulle det kanske funka med en 3-fas också.
 
D Danieln84 skrev:
Jag är också lite tveksam till 1-fasmaskiner men många vittnar om att de funkar helt ok om man ser till att förlängningssladdar är så korta som möjligt och grova.

Men där jag håller till är det lättare att hitta ett 400v-uttag än ett 230v/16A och om det kniper så tar jag elverket, så jag tycker inte att en 1-fas blir mer portabel
I mitt fall så har jag kombiuttag med både 3-fas och 1-fas 16A överallt, så ur den synvinkeln blir det sammalika. Elverk har jag inget och det blir lite overkill för ett enstaka projekt!:D
 
F fsn skrev:
Violina, jag har för mig att vi har haft den här diskussionen tidigare. Detta gäller fortfarande: En svets blir inte stekt för att säkringen löser ut, det är nåt annat som är kasst. Vi kör dagligen svetsar mot termiskt stopp, rycker bort en fas eller bryter strömmen helt. Min slutsats är att det du nu flera gånger har hävdat inte är korrekt.

Vad gäller spänningsfall i klena eller långa ledningar: PFC

En 1-fas inverter som är på riktigt, där tillverkaren har kostat på sig kondensatorer för att kompensera för noll-effekt 50ggr/sekund fungerar fullt utmärkt. Begränsningen är snarare effekten som finns i väggen, tex vid TIG i tjockare aluminium då det går mycket effekt.
Min erfarenhet av 1-fasinverters är starkt begränsad så ta det för vad det är, men jag tycker att 1-fasmaskiner har svårare att tända om pinnar som 7018 (48.00 t ex), antagligen då de inte orkar hålla uppe spänningen när det mer eller mindre blir kortslutning. Men ser man till att matningen är ok (riktigt 16A-uttag, undviker långa klena förlängningskablar) så funkar det säkert bra. Fast i mitt fall är det enklare att hitta ett 3-fasuttag än att uppfylla de kraven då de flesta äldre installationer har 10A enfasuttag med 1.5mm2-kabel.
 
F
pjodden pjodden skrev:
Jag har både 3-fas och 1-fas 16A i verkstaden så egentligen funkar vilket som,

För det aktuella projektet blir det antingen ett uttag precis vid centralen eller via 50m förlängningskabel från verkstaden. Men visst egentligen skulle det kanske funka med en 3-fas också.
jag har en grym 3-fas som jag inte använder om du är intresserad av en proffsmaskin.
 
F
D Danieln84 skrev:
Min erfarenhet av 1-fasinverters är starkt begränsad så ta det för vad det är, men jag tycker att 1-fasmaskiner har svårare att tända om pinnar som 7018 (48.00 t ex), antagligen då de inte orkar hålla uppe spänningen när det mer eller mindre blir kortslutning. Men ser man till att matningen är ok (riktigt 16A-uttag, undviker långa klena förlängningskablar) så funkar det säkert bra. Fast i mitt fall är det enklare att hitta ett 3-fasuttag än att uppfylla de kraven då de flesta äldre installationer har 10A enfasuttag med 1.5mm2-kabel.
Du har i princip rätt, det är en fördel att kunna trycka på men jag tror det i fallet med de 1-fas du använt kanske har haft en dåligt utvecklad process eller helt enkelt inte har effekten. Om man kikar på min favoritmaskin, Renegade 300 så har den en tändbooster, den har antagligen världens bästa tändegenskaper.

Vilka 1-fasare är det du upplever som svårtända?
 
F
pjodden pjodden skrev:
Jag har både 3-fas och 1-fas 16A i verkstaden så egentligen funkar vilket som,

För det aktuella projektet blir det antingen ett uttag precis vid centralen eller via 50m förlängningskabel från verkstaden. Men visst egentligen skulle det kanske funka med en 3-fas också.
50m förlängningskabel, PFC är inte så dumt.
 
F fsn skrev:
Du har i princip rätt, det är en fördel att kunna trycka på men jag tror det i fallet med de 1-fas du använt kanske har haft en dåligt utvecklad process eller helt enkelt inte har effekten. Om man kikar på min favoritmaskin, Renegade 300 så har den en tändbooster, den har antagligen världens bästa tändegenskaper.

Vilka 1-fasare är det du upplever som svårtända?
Begränsad erfarenhet som sagt, det var en esab caddy MMA, 140A tror jag, som jag lånade Innan jag skaffade min selco. Hade då bara en klumpig Hägglundssvets. Det går ju fint att tända en ny pinne med grafitspets men att tända om upplevde jag som betydligt svårare. Selcon tycker jag däremot går nästan lika fint som Hägglundaren.

Har skaffat ett par paket Oerlikon spezial som ska vara riktigt fina att svetsa med, och lättare att tända. Dessa är dock bara 7016 så lite sämre hållfasthet. Ska bara få tid för nästa projekt så jag får testa dem :D
 
F
D Danieln84 skrev:
Begränsad erfarenhet som sagt, det var en esab caddy MMA, 140A tror jag, som jag lånade Innan jag skaffade min selco. Hade då bara en klumpig Hägglundssvets. Det går ju fint att tända en ny pinne med grafitspets men att tända om upplevde jag som betydligt svårare. Selcon tycker jag däremot går nästan lika fint som Hägglundaren.

Har skaffat ett par paket Oerlikon spezial som ska vara riktigt fina att svetsa med, och lättare att tända. Dessa är dock bara 7016 så lite sämre hållfasthet. Ska bara få tid för nästa projekt så jag får testa dem :D
Det finns tre olika Caddy 151i och 201i samt 251i där den sista är trefas. Det är bra maskiner. Sen finns det (eller fanns, dom har utgått) budgetmaskiner som heter Buddy, tror den minsta där heter 145. Det är betydligt simplare, enklare maskiner jämfört med Caddy.
 
F fsn skrev:
Det finns tre olika Caddy 151i och 201i samt 251i där den sista är trefas. Det är bra maskiner. Sen finns det (eller fanns, dom har utgått) budgetmaskiner som heter Buddy, tror den minsta där heter 145. Det är betydligt simplare, enklare maskiner jämfört med Caddy.
Det kan mycket väl ha varit en Buddy. Det är några år sedan så minnet kan svika. Lånade den av en bekant när jag behövde något lite mer portabelt :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.