Jag har en gammal källare som jag förvarar vin i. Jag satte in ett gammalt träbord där o efter några veckor märkte jag ett grönaktigt ”pulver” som lagt sig över bordet. Det hade också angrippit en gammal kavaj som låg där inne. Antar att det är ngn form av möbel (rätta mig om fel) o mätte lugtfuktigheten, som var över 80%. Satte då in en avfuktare som nu säger att där är neråt 60% (har bara kört den i ett halvt dygn). Jag tänkte landa ngnstans runt 50%.

från att ha varit 12-13 grader tidigare är det nu 19 grader i källaren. Luftavfuktaren alstrar enormt med värme. Det är en Woods M10G.

Finns det ngt bätte sätt att göra detta på? Jag vill alltså undvika mögel men behålla låg temperatur. Att bygga om / isolera är inget alternativ av olika anledningar.

Bifogar 2 bilder på mögel

Tacksam för tips
 
  • Ett gammalt träbord med tecken på mögeltillväxt visat som ett grönaktigt pulver på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt träbord med grönaktigt mögelpulver i en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En sorptionsavfuktare kanske hade fungerat bättre, då får du kontroll över var den varma luften tar vägen, ex ut genom ett hål i väggen. Alternativet är väl annars att se över dräneringen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.