Vad kallas nedanstående redskap på svenska? På engelska heter det "Reciprocator". Jag är på jakt efter en ny maskin, alternativt reservdelar, men maskintypen verkar vara försvunnen från den svenska marknaden. Vårt exemplar är från slutet på 80-talet. Och nej, det är inte en röjsåg (den har ingen roterande klinga). Den fungerar snarare som en häcksax. Jag hittar ganska enkelt återförsäljare i USA som säljer maskintypen, men det vore smidigare om det fanns någon på närmare håll.

Äldre reciprocator redskap med ett taggigt hjul, handtag och maskindelar, mot en bakgrund av jord och gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett manuellt redskap liknande en häcksax kallas "Reciprocator" på engelska, använd för att röja vass under vatten, fotograferat utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd Reciprocator-maskin som inte är en röjsåg, liknar en häcksax, används för att röja under vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett på ett trädgårdsredskap med texten "Reciprocator" och märkesnamnet, placerat på en träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det här är den enda maskintyp jag testat som funkar bra att röja vass med under vatten. Det är mycket sten, så röjsåg går bort, grästrimmer funkar inte under vatten, och häcksax-aggregat är för stora och otympliga för att köra under vatten.
 
Sökt på nätet efter reservdelar?
 
B bakterie skrev:
Vad kallas nedanstående redskap på svenska? På engelska heter det "Reciprocator". Jag är på jakt efter en ny maskin, alternativt reservdelar, men maskintypen verkar vara försvunnen från den svenska marknaden. Vårt exemplar är från slutet på 80-talet. Och nej, det är inte en röjsåg (den har ingen roterande klinga). Den fungerar snarare som en häcksax. Jag hittar ganska enkelt återförsäljare i USA som säljer maskintypen, men det vore smidigare om det fanns någon på närmare håll.

[bild] [bild] [bild] [bild]

Det här är den enda maskintyp jag testat som funkar bra att röja vass med under vatten. Det är mycket sten, så röjsåg går bort, grästrimmer funkar inte under vatten, och häcksax-aggregat är för stora och otympliga för att köra under vatten.
En sådan vill jag ha. Om det inte varit sten skulle en röjsåg funka? Jag har en som har en sån trekantig kniv.
 
  • Gilla
bakterie
  • Laddar…
MultiMan
Jag hade i första läget letat upp vilka delar du behöver via Redmax hemsida och sedan beställt delar via amazon/ebay eller liknande. Bör inte bli alltför dyra tullar och moms.

Tydligen extremt pillig att renovera enligt denna kille iaf:
 
  • Gilla
bakterie och 1 till
  • Laddar…
Det är egentligen bara en ny klinga jag behöver. Jag tror jag via ebay hittat en återförsäljare i USA som har klingor som jag tror passar. De sägs vara till en nyare maskin, men de ser identiska ut. Jag lutar åt detta alternativ just nu.

Det hade funkat med en röjsåg om det inte vore för stenarna. Det är i praktiken omöjligt att inte stöta emot när man vadar runt i sina vadarbyxor på dyig botten, och med bitvis ganska tätt mellan stenarna.

I manualen står att växelhuset inte ska vara under vatten, men i praktiken har det funkat i 30 år. Notorisk smörjning efter varje användning har nog gjort susen. Vi öppnade det häromdagen, och det såg som nytt ut.

Jag har lyckats hitta två snarlika maskiner, som istället för att jobba fram och tillbaka, har två klingor som roterar åt olika håll. Det verkar som det funkar lika bra mot sten. En har en svensk återförsäljare:

http://skarholmens.se/produkter/specialmaskiner-2.html

Den andra verkar vara holländsk:


Jag ska fortsätta mitt googlande och se om jag kan få fram mer info om dessa maskiner.
 
Är klingan utsliten/trasig? För om den bara är fruktansvärt slö borde det gå att hitta någon som kan slipa den åt dig.
 
  • Gilla
bakterie
  • Laddar…
Jag tror inte den bara är fruktansvärt slö. Det saknas t.ex. ett par tänder, och i år gav den ifrån sig ett "klicketi"-ljud som antyder att någon av halvorna är skev någonstans.
 
Ja då förstår jag att du letar efter en ny klinga
 
Tänkte bara ge en uppföljning på denna tråd. Det blev aldrig någon ny klinga. Vi körde på med samma gamla klinga även förra året. I helgen körde jag lite gammal vass, och nu visar det sig att bräsletanken läcker, så när tanken var slut efter kort stund hade en fjärdedel gått åt till att driva maskinen, och tre fjärdedelar hamnade direkt i Östersjön.

Jag har efter lite efterforskning hittat detta redskap som tillbehör till Stihls kombimaskiner, och som av en händelse hade vi redan en sådan kombimaskin. Tillbehöret kallar de för "ogräsklinga". Jag har testkört lite i trädgården och det verkar funka bra. Jag får återkomma om ca en månad när vi gjort den årliga vassrensningen. Då kan jag rapportera hur den funkar i vatten.

Stihl kombimaskin med monterad ogräsklinga på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Tänkte bara ge en uppföljning på denna tråd. Det blev aldrig någon ny klinga. Vi körde på med samma gamla klinga även förra året. I helgen körde jag lite gammal vass, och nu visar det sig att bräsletanken läcker, så när tanken var slut efter kort stund hade en fjärdedel gått åt till att driva maskinen, och tre fjärdedelar hamnade direkt i Östersjön.

Jag har efter lite efterforskning hittat detta redskap som tillbehör till Stihls kombimaskiner, och som av en händelse hade vi redan en sådan kombimaskin. Tillbehöret kallar de för "ogräsklinga". Jag har testkört lite i trädgården och det verkar funka bra. Jag får återkomma om ca en månad när vi gjort den årliga vassrensningen. Då kan jag rapportera hur den funkar i vatten.

[bild]
Hur gick det? :)
 
Den fungerade bra i vatten. Det enda frågetecknet är hur växelhuset mår i år, men jag gissar att det klarat sig bra. Nästa inköp blir Stihls batteri-kombimaskin så jag slipper slasket med bensin också, dock till priset av reducerad driftstid.
 
  • Gilla
Stampen
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Den fungerade bra i vatten. Det enda frågetecknet är hur växelhuset mår i år, men jag gissar att det klarat sig bra. Nästa inköp blir Stihls batteri-kombimaskin så jag slipper slasket med bensin också, dock till priset av reducerad driftstid.
Hade du även gjort en släde som du drog längs botten bakom ekan? Försöker hitta inlägget med bilden som någon postade på en snillrik lösning.
 
Jag har inte röjt från båt. Där vi har behov av att röja går det bra med vadarbyxor, så jag går helt enkelt runt med maskinen, ibland med vatten till naveln. Det är ingen båtränna, eller något liknande, utan bara en grund vik som vi hindrar från att växa igen.
 
  • Gilla
Stampen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.