Vi har en bit sandstrand som skyddas av en stenmur mot havet. Problemet är att det sjöar över tång som sedan blir liggandes och luktar illa. Det är ett evighetsjobb att kratta upp tången. Finns det något miljövänligt sätt att dämpa stanken? T ex kalka? Klor känns inte helt bra ur miljösynpunkt.

sandstranden används inte för bad och lek.

Ja, det är ett lyxproblem.
 
Bästa sättet är väl att betala någon att kratta bort det, finns kanske några barn som behöver liten extra peng
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Gödsla trädgårdslandet med tången.
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Flytta lite länge inåt land.
 
  • Gilla
Fox Lane och 1 till
  • Laddar…
Korvgubbe
Gräv upp avloppet och led om bajsvattnet rätt ut i viken. På sikt kommer övergödningen att orsaka bottendöd och då slipper du ha någon levande natur så tätt inpå tomten. (y)
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Korvgubbe Korvgubbe skrev:
Gräv upp avloppet och led om bajsvattnet rätt ut i viken. På sikt kommer övergödningen att orsaka bottendöd och då slipper du ha någon levande natur så tätt inpå tomten. (y)
Jag tror att det kan vara kontraproduktivt på både kort och lång sikt.

På ett betydligt seriösare spår: jag har snarlika, men mindre allvarliga problem och överväger att bygga en lite större skimmer som kan flyta runt i vattnet och fånga in skräp som flyter på ytan. Jag vet att jag sett någonting liknande mot plast i hamnar. Vet någon var man kan köpa en färdig lösning?
 
F fiskbuggaren skrev:
Jag tror att det kan vara kontraproduktivt på både kort och lång sikt.

På ett betydligt seriösare spår: jag har snarlika, men mindre allvarliga problem och överväger att bygga en lite större skimmer som kan flyta runt i vattnet och fånga in skräp som flyter på ytan. Jag vet att jag sett någonting liknande mot plast i hamnar. Vet någon var man kan köpa en färdig lösning?
tack för ett seriöst svar! Det lät väldigt avancerat, skulle inte funka hos oss, det är för grunt. Det blir till att fortsätta kratta.
 
Bildgoogla oljebarriär.
Jag har mindre mängd tång och kan tycka att det luktar hav. Och funderar på att tillverka någon skönhetsprodukt av detta. Men för mycket är för mycket.
Det återstår väl bara att kratta. Kanske du kan bygga något bred kratta som du kan dra med åkgräsklipparen.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Bildgoogla oljebarriär.
Jag har mindre mängd tång och kan tycka att det luktar hav. Och funderar på att tillverka någon skönhetsprodukt av detta. Men för mycket är för mycket.
Det återstår väl bara att kratta. Kanske du kan bygga något bred kratta som du kan dra med åkgräsklipparen.
det är ingen bred strandremsa, mer att det kommer in ny tång ”mest hela tiden”. Havslukt ok, men gissar att det är förruttnelsen som stinker.
 
Googla "Algomin", så får du se vad vi andra får betala för alger - då kanske det blir lite roligare att kratta och kompostera. ;)
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Googla "Algomin", så får du se vad vi andra får betala för alger - då kanske det blir lite roligare att kratta och kompostera. ;)
Kanske kan sälja, självplock
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.