Hej,
För ca 15 år sedan så planerade vi om tomten.
Vi hade en grävare här som även grävde upp en gammal bärbis häck.
Grävmaskinisten kom då på idén att eftersom vi behövde fyllnadsmassor på ett ställe så tyckte han att vi kunde gräva ner den uppgrävda bärbis häcken där.
Han la den längst ner och fyllde på med annan jord/sten. Häcken hamnade kanske 50-80 cm ner. Där och då trodde vi att det var det sista vi såg av den häcken.
För ca 5 år sedan så började jag se/känna hårda knölar i gräsmattan. För tre år sedan började jag riva bort dom och upptäckte ett gytter av rotsystem, fanns hur mycket som helst. Kan inte tänka mig att det är ngt annat än bärbis häcken som kämpar för överlevnad (det är på samma ställe).
Nu idag är det många såna här rotknölar i gräsmattan och börjar närma sig en pool och andra byggnationer. Börjar bli lite kris och den måste dö på ngt vis, hur gör vi? Förstår att det bästa är att gå in med maskin och gräva upp skiten men vi kommer inte in med maskin nu. Kan man borra i knölarna och hälla på ngt så den försvinner? //”Desperat”
 
Jag skulle försöka med att borra hål och hälla koncentrarad roundup i hålen alt. slå i ecoplugg
 
Claes Sörmland
Nej, detta kan inte stämma. Att uppgrävda berberisbuskar skulle kunna ligga vilande 80 cm under schaktmassor i tio år för att sedan skapa ett rotsystem under gräsmattan under de senaste fem åren kan inte vara sant. Nu läser jag trådstart som att inga berberisblad har synts till.

Troligen är det ett träd som skickar ut ytliga rötter. Möjligen svamp i och med att organiskt material helt felaktigt grävdes ned. Har du foto på rötterna?
 
  • Gilla
Daniel 109 och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej, detta kan inte stämma. Att uppgrävda berberisbuskar skulle kunna ligga vilande 80 cm under schaktmassor i tio år för att sedan skapa ett rotsystem under gräsmattan under de senaste fem åren kan inte vara sant. Nu läser jag trådstart som att inga berberisblad har synts till.

Troligen är det ett träd som skickar ut ytliga rötter. Möjligen svamp i och med att organiskt material helt felaktigt grävdes ned. Har du foto på rötterna?
Trädgårdsavfall med uppgrävda rötter och grenar i en grön kompostkärl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, det låter underligt att att det skulle vara Berbis men det är kanske som du säger att det är ngt annat.
Har inte sett ngr Berbis blad.
Här kommer ett foto på rötterna som jag drog upp.
På fotot ser man också rot klumparna som kommer upp i gräsmattan.
Men oavsett vad det är så vill jag få bort det, ngr andra tips?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
B
känns som det är rötter från träd. Jag grävde 70 m långt schakt på tomten för något år sedan för lite elkablar, fiber med mera. Det är förvånande vad mycket rötter som finns i marken, nästan oavsett vart jag grävde. Bara mer eller mindre rötter. Vad är det för träd som finns i närheten, och hur nära är det från trädstammarna och pool/byggnader?

i mitt fall var det framförallt ek som var oväntat mycket grova rötter långt från stammarna.
 
  • Gilla
Zorro03
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja, det ser ut som trädrötter. Finns asp, björk eller gran i omgivningen?
 
  • Gilla
Zorro03
  • Laddar…
Ser ut som asprötter
 
  • Gilla
Zorro03 och 1 till
  • Laddar…
En lite mindre Björk ca 5 meter ifrån.
Två jättestora Asp’ar ca 5-10 meter ifrån.
Stor gran ca 5 meter bort.
Allt på grannens tomt förstås :)
 
Kanske är Asp’arna?
 
Claes Sörmland
Z Zorro03 skrev:
Kanske är Asp’arna?
Med största sannolikhet!
 
  • Gilla
Zorro03
  • Laddar…
Tänk vad ett litet r gör skillnad. Läste först rubriken "Döda nedgrävd bäbis häck" och tyckte det var en makaber trådstart.

Men så såg jag att det stod 'bärbis" och anade att det var Berberis som avsågs och att döda berberisbuskar uppmuntrar åtminstone jag till.

För oss som växte upp på 60- & 70-talen minns med förskräckelse dessa taggiga jävla buskar som planterades överallt i miljonprogrammets bostadsområden. Måste ha varit någon riktig sadist som tyckte att berberis var en bra växt att ha där barn bor.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Tänk vad ett litet r gör skillnad. Läste först rubriken "Döda nedgrävd bäbis häck" och tyckte det var en makaber trådstart.

Men så såg jag att det stod 'bärbis" och anade att det var Berberis som avsågs och att döda berberisbuskar uppmuntrar åtminstone jag till.

För oss som växte upp på 60- & 70-talen minns med förskräckelse dessa taggiga jävla buskar som planterades överallt i miljonprogrammets bostadsområden. Måste ha varit någon riktig sadist som tyckte att berberis var en bra växt att ha där barn bor.
Haha ja mycke berberis fanns det då på 60-70 talet.
 
Tog själv bort Berberishäck, ca 15 m, för några år sen. Rötterna är oranga som morötter. Klippte, grävde, yxade och hällde sen på kaustiskt soda o la plast över. Året efter kunde jag gräva bort de döda torra rötterna o plantera Aroniahäck. Inte ett spår av Berberisen hittills.
 
  • Gilla
Zorro03
  • Laddar…
M manettecarlsson skrev:
Tog själv bort Berberishäck, ca 15 m, för några år sen. Rötterna är oranga som morötter. Klippte, grävde, yxade och hällde sen på kaustiskt soda o la plast över. Året efter kunde jag gräva bort de döda torra rötterna o plantera Aroniahäck. Inte ett spår av Berberisen hittills.
Bra jobbat!
Verkar vara asp rötter jag har att göra med eller tycker du rötterna på bilden liknar dom som du grävde upp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.