I en gammal Skånegård som är i mycket stort behov av renovering finns idag ett betonggolv (gissningsvis från 60-talet då en större renoveringen gjordes) och på detta ligger plastmattor. Allt detta ska väck. Golvet kommer att bilas upp och planen är att göra en platta på mark med vattenburen värme i golvet. Jag vet att det finns olika åsikter om platta på mark och att det finns saker att tänka på.

Är det någon som kan dela med sig av sina erfarenheter av att ha gjort detta i gammalt hus och vad man bör tänka på?

En ytterligare fråga i sammanhanget. I direkt anslutning till bostadsdelen ligger logen i samma länga. En vägg och dörr skiljer dem åt. Tanken är att införliva logen som del av bostaden (bygglov krävs förstås). Finns någon/några nackdelar om man inte gjuter golvet i hela längan (bostad + loge) i ett svep? Det går inte att bo i bostadsdelen nu, så önskvärt vore att fokusera på bostaden initialt för att sedan gå vidare med logen, eller blir det knas när man sedan ska fortsätta med värmen och gjutning av golv i logen? Det kommer fortsatt att vara en vägg mellan bostad och loge med en dörröppning mellan, men logen kommer framöver vara en del av bostaden.

Tar tacksamt emot alla kloka råd.
 
Redigerat:
L Lesmorde skrev:
Hej!
Ska ni bila bort plattan kan en klassisk mullbänk vara ett alternativ. Principen finns här [länk]

vill man ha bättre isolering kan jorden ersättas med perlite eller skumglas.

Jag köpte perlite från folkes bygg i hanaskog utanför Kristianstad.
Tack för att du delade med dig! Jag har nyligen just börjat titta på alternativet att fylla grunden med skumglas. Låter mycket tilltalande utifrån det jag läst. Vad har du lagt ovanpå skumglaset under innergolvet? Har du golvvärme?
 
Vill man ha golvvärme så lägger man ett lager lerbruk på toppen av hasoporen/lecakulorna/perliten där man bakar in värmerören. Det finns en eller flera trådar under byggnadsvård som beskriver dessa nya varianter på mullbänkar applicerade i gamla hus. Förefaller vara ett utmärkt golvalternativ, särskilt i gamla skånelängor.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Vill man ha golvvärme så lägger man ett lager lerbruk på toppen av hasoporen/lecakulorna/perliten där man bakar in värmerören. Det finns en eller flera trådar under byggnadsvård som beskriver dessa nya varianter på mullbänkar applicerade i gamla hus. Förefaller vara ett utmärkt golvalternativ, särskilt i gamla skånelängor.
Tack, ja det verkar vara ett bra alternativ. Det finns som du säger en del skrivet om detta och jag har grottat mig in i flera av dessa trådar samt beskrivningar på nätet, men det tycks finnas lite olika alternativ som förespråkas vad gäller toppen. Lera ovanpå tycker jag låter mycket bra, men även läst om andra alternativ. Lera är det jag tycker verkar mest tilltalande dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.