Stötte på lite patrull nu när jag dragit alla rör utom avluften och inser att jag har för dåligt med plats för att passera med mitt 160 rör som dessutom ska kondensisoleras 50mm. Även om jag lägger röret kloss mot takstolens övre lutande regel så går det inte. Så 2 alternativ återstår, gå ner på 125mm rör eller så kan jag gå ner i facket mellan takstolarna och sedan upp igen på dom. Fördelen med det senare är att röret kan gå inbäddat i övriga isoleringen ända tills jag ska gå rakt upp och ut genom yttertaket, en vertikal dragning på 1-2m beroende på hur långt ut genom yttertaket röret ska gå. Men är det någonstans det borde vara risk för kondens är det väl i avluften där den varma fuktiga inomhusluften är kyld och borde ligga nära 100% speciellt vid sträng kyla. Finns det risk att en sådan dragning skapar ett vattenlås? Fast annars skulle vattnet väl ändå hamna i aggregatet och där vill man ju inte heller ha det
 
Det finns X rör, i olika dimensioner, där luft endast kan passerar tvärs över - men så dyra att du inte lär välja det…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.