Toppen, återigen Tack för info, några fler frågor om tid finns… … kommer nog göra något liknande…

1 vilken sorts pump har du och vet du varför just den valdes?
2 du har expansionstank. Troligen bara för att du har kylarna ovanför tidigare expansionstank (i plast), korrekt? Mitt kommer ligga strax under - lär väl då inte behövas?
3 på din bild syns även en backventil strax ovanför T grenen för frikylan, korrekt? Behov finns alltså?
4 kommentarer på vart och hur du kapar dig in på Brine? Paralellet med BVP eller snarare seriellt innan? Alternativ? En lite ritning - kanske är självklart…
5 du kör två kylare - individuellt eller ligger de i serie. Du nämnde prioritering?
’Tack
E

Lite om Plasttank vs expansionskärl
https://www.byggahus.se/forum/threads/expansionskaerl-foer-brine.353781/
 
1: Cirkulationspumpen är en Parvus 25U-6-180
2: Expansionskärl i plåt. Båda är lika. Troligtvis av anledningen du beskriver.
3: Backventil ja. Den är för att brinvätskan skall cirkulerar ner i berget och inte bara i kretsen upp till kylbatterierna.
4: Serikopplad tolkar jag det som.
Men här litade jag 100% på rörfirman. Riktigt positiv upplevelse att arbeta med dem. Har använt dem tidigare själv och inom familjen. De bytte bergvärmepump i samma veva som jag installerade FTX.

5: Kylbatterierna är seriekopplade på brine sidan. Men parallellt kopplade på luftsidan. På så vis kommer hela tiden kallast brine finnas till sovrums batteriet. Vardagsrummets batteri får lite varmare brine då det ligger efter i serie. Där av valet med två batterier. Annars hade ventilations rördragningen blivit väldigt lång för att få mest kyla till sovrummen och kostat lika mycket som ett extra batteri. Detta då jag ville placera FTX aggregatet över köket. Minimera risken för ljud i sovrummen. Kunna ta in friskluft på östra fasaden. Som sagt. Kortare rör, mindre isolerings och arbete för mig och mer kyleffekt.
 
  • Gilla
EmilÖrn
  • Laddar…
Hej!
Då har även jag satt in ett 160mm kylbatteri. Avstick på brine, pump och ställdon - allt kopplat till min VSR 500. Funkar som tilltänkt men har fått en effekt jag tampas med:

SAT/Tilluft varierar något (såklart) och det gör även 0-10 volt styrningen till kylbatteriets ventil (såklart) - men den varierar ofta och då direkt också motorventilen (var 3-5 sekund). Den lär slitas rätt mycket nu…

Jag saknar alltså trögheten (justera var 15 minut ish) - annars funkar allt. Leverantören hittar inget problem (över telefon), börjar närma mig behov av tekniker på plats tyvärr… jag vill ju fixa även det sista själv…

Erfarenheter? Finns här tips?
 
Nu var det ett tag sen jag var in i menyerna och bläddrade. Men jag har för mig att det gick att ställa fördröjning på detta. Det kan dock ha varit endast för till och frånslag av kylan.
 
E EmilÖrn skrev:
Hej!
Då har även jag satt in ett 160mm kylbatteri. Avstick på brine, pump och ställdon - allt kopplat till min VSR 500. Funkar som tilltänkt men har fått en effekt jag tampas med:

SAT/Tilluft varierar något (såklart) och det gör även 0-10 volt styrningen till kylbatteriets ventil (såklart) - men den varierar ofta och då direkt också motorventilen (var 3-5 sekund). Den lär slitas rätt mycket nu…

Jag saknar alltså trögheten (justera var 15 minut ish) - annars funkar allt. Leverantören hittar inget problem (över telefon), börjar närma mig behov av tekniker på plats tyvärr… jag vill ju fixa även det sista själv…

Erfarenheter? Finns här tips?
Ring till Systemair direkt. Det gjorde jag som privatperson och fick mycket bra hjälp!
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
A arowe17 skrev:
Ring till Systemair direkt. Det gjorde jag som privatperson och fick mycket bra hjälp!
Håller med - mycket bra och dessutom tålmodig hjälp (nödvändigt för oss nyfikna amatörer) - bara därför kan jag rekommendera samtliga deras produkter. Men här fick vi alla en utmaningen utan svar - än så länge.
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Nu var det ett tag sen jag var in i menyerna och bläddrade. Men jag har för mig att det gick att ställa fördröjning på detta. Det kan dock ha varit endast för till och frånslag av kylan.
tack för snabb återkoppling!

Allt funkar ju bra - jag är nöjd - men motorventilen kan inte leva över tid.

Orkar du kika på tre frågor?
Pendlar din SAT/tilluft? (ingång analog 8, eller bredvid)
Pendlar din Y3 Kyla (0-10 volt styrningen)? (Utgång analog 4, eller bredvid)
Pendlar din motorventil visuellt synligt?

Pendlar - rör sig upp/ner varje 2-5/sekund.

Fler som sitter med samma konfig?


Tack
E

Skärm med texten "ANALOG INGÅNG 7, Typ: Tilluftstempgivare (SAT), Värde 14.8°C" och en pekande penna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av styrsystem visar inställningar för ANALOG UTGÅNG 4 och TRIAC UTGÅNG på en digital display.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E EmilÖrn skrev:
tack för snabb återkoppling!

Allt funkar ju bra - jag är nöjd - men motorventilen kan inte leva över tid.

Orkar du kika på tre frågor?
Pendlar din SAT/tilluft? (ingång analog 8, eller bredvid)
Pendlar din Y3 Kyla (0-10 volt styrningen)? (Utgång analog 4, eller bredvid)
Pendlar din motorventil visuellt synligt?

Pendlar - rör sig upp/ner varje 2-5/sekund.

Fler som sitter med samma konfig?


Tack
E

[bild]
[bild]
Självklart! Kollade nu.
SAT: pendlar hela tiden.
Y3 Kyla (0-10 volt styrningen): pendlar i värde även den konstant.
Var snabbt upp på vinden och lyssnade på motorventilen. Den gör en justering var 7:e sekund.

Kollade i service menyerna och det av/på signalen till cirkulationspumpen som det går att ha fördröjning på så inte den slår av och på konstant om kylbehov ligger i gränslandet. Vi kör cirkulationspumpen utan den styrningen.
Får du något svar av supporten så dela gärna med dig. Det vore intressant att kunna lugna/dämpa mängden rörelser för ventilen.
 
Hej! Jag har samma lösning som ni pratar om på min VSR 500. Den är dock lite äldre och har en annan enklare styrpanel.

Jag kör cirkulationspumpen utan automatisk styrning. Har en av/på-knapp till pumpen. Jag stänger av pumpen när jag vet att det inte finns behov av kylning. Funderar på hur cirkulationspumpen mår om den får gå mycket mot en stängd ventil (inget flöde i systemet). Är det okej?

Sen har jag en annan fråga. Min motor till värmeväxlaren låter ganska mycket. När man känner på motorn vibrerar den en hel del, eller snarare "durrar". Det blir ett dovt ljud som fortplantar sig längsmed kanalerna. Är det samma hos er?
 
A Anderscurl skrev:
Svarar mig själv för att lämna svar och avslut på tråden.
Ett samtal till Systemair supporten gav resultat. Väldigt trevlig och tillmötesgående. Förklarade enkelt vad detta är för värden och att det är korrekt inställt. Detta är egentligen inom vilka temperatur områden som själva styrningen jobbar. Kyla utsignal 100% ger 0% av temp intervallet. Medans Värme utsignal 100% jobbar upp till 100% av temperaturintervallet och så vidare. Att det är 5% enheter hopp mellan de olika Kyla, Återvinning och Värme är för att det ej ska bli konflikt mellan olika styrsignaler samtidigt.
Fick även tipset att man kunde koppla samman en digital utgång med en digital ingång för automatisk ökning av fläkthastigheten när styrningen kallar på 100% kyla från kylbatterierna.
Gammal tråd men jag testar ändå. Intresserad av det där tipset att koppla digital utgång till digital ingång för att kunna skruva upp fläkthastigheten när det kallas på mycket kyla. Testade du det på din anläggning? Är intresserad av att testa på min VTR 500.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.