Fairlane
Maskintok skrev:
Nä inte av de 5 miljonerna heller...
Men av att myndigheterna agerar utanför vad myndigheter ska... nämligen för landets bästa... Inte intresseorganisationers intressen...
Det ena utesluter inte det andra.
Att agera mot partikelutsläpp över gränsvärden är att agera för landets bästa, annars kan ju företagen helt strunta i dessa och det torde inte gynna någon.

Nu är straffet så lågt, så det är mer en markering så att Cementa arbetar vidare med att lösa problemet. Som jag uppfattade det så vill också Cementa lösa det och är väl kanske inte så kritiska till de 150' det rör sig om. 5 miljoner blir det först om de inte löser problemet.

Man kan faktiskt ha mer än en tanke i huvudet när man fattar beslut. Det är inte bara miljö, men inte heller bara äganderätt eller bara arbetstillfällen.
 
  • Gilla
TreeView och 4 till
  • Laddar…
A
Fairlane Fairlane skrev:
Det ena utesluter inte det andra.
Att agera mot partikelutsläpp över gränsvärden är att agera för landets bästa, annars kan ju företagen helt strunta i dessa och det torde inte gynna någon.

Nu är straffet så lågt, så det är mer en markering så att Cementa arbetar vidare med att lösa problemet. Som jag uppfattade det så vill också Cementa lösa det och är väl kanske inte så kritiska till de 150' det rör sig om. 5 miljoner blir det först om de inte löser problemet.

Man kan faktiskt ha mer än en tanke i huvudet när man fattar beslut. Det är inte bara miljö, men inte heller bara äganderätt eller bara arbetstillfällen.
Nja det är det inte det är ett miljöagerande.
Och man väger ju in detta i överklagan till MÖD...
Så att man tar ansvar för landets bästa gör man inte, man tar isåfall hänsyn till miljön.
landets bästa är skatteintäkter och en stark stat med låg arbetslöshet, kort sjukfrånvaro,
bra skola, omsorg, sjukvård.

allt annat vad det gäller miljö är hänsyn, inte ansvar... hänsyn får aldrig övervinna intäkter eller ansvar..

myndigheterna i Sverige ska se till att vi agerar inom vårt ansvar och visa hänsyn.
Men det får aldrig klampa ner på den enskilde.. Eller intäktsgivande verksamhet...
Då är vi fel ute helt.

staten kan lösa detta likaså miljörörelsen..
börja köpa marken ni gnäller om och skydda den då...
 
Fairlane
Maskintok skrev:
staten kan lösa detta likaså miljörörelsen..
börja köpa marken ni gnäller om och skydda den då...
Fast landets bästa pratade ju om, nu låter det mer som den enskildes bästa. Ibland är de samstämmiga, ibland inte. Sen är det faktiskt så att det en person gör på sin mark kan påverka andras marker också och de flesta tycker det är fel. Då talar jag inte om utsikt utan om utsläpp av olika slag, ändrade vattenvägar, sänkt grundvatten, oljud etc. Det är saker som sällan stannar på den egna fastigheten, utan berör andra fastigheter också.
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
A
Fairlane Fairlane skrev:
Fast landets bästa pratade ju om, nu låter det mer som den enskildes bästa. Ibland är de samstämmiga, ibland inte. Sen är det faktiskt så att det en person gör på sin mark kan påverka andras marker också och de flesta tycker det är fel. Då talar jag inte om utsikt utan om utsläpp av olika slag, ändrade vattenvägar, sänkt grundvatten, oljud etc. Det är saker som sällan stannar på den egna fastigheten, utan berör andra fastigheter också.
Ja det är sant.
Men staten ska inte sitta och sköta en massa sånt här trams och kalla det för ansvar, det är hänsyn..

att vatten blir förorenat eller obrukbart finns det bot emot så det är inget att tjafsa om.
lös det istället för att hålla på med MÖD och annat där miljörörelsen har häckat i många år nu...
 
Landets bästa är väl även att våra barn får friskt vatten att dricka och en natur och ett klimat som går att leva i? Givetvis en balans och givetvis måste vi tänka globalt.

Landets bästa är med andra ord svenska företag som skattar i Sverige, ger arbetstillfällen och tar hänsyn till naturen.

Lagar och tillstånd bör leda företagen i den riktningen.

Hur många direkta arbetstillfällen och hur stor skatt betalar cementa? Ni som läst deras årsredovisning...
 
  • Gilla
TreeView och 7 till
  • Laddar…
När jag googlade såg det ut som cementa betalat 0 respektive 270kkr i skatt för 2018 resp 2019, men kanske är bolagsstukturen mer komplex än första Google träffen ger vid handen. Det är härligt med utlandsägda bolag.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Ja det är sant.
Men staten ska inte sitta och sköta en massa sånt här trams och kalla det för ansvar, det är hänsyn..

att vatten blir förorenat eller obrukbart finns det bot emot så det är inget att tjafsa om.
lös det istället för att hålla på med MÖD och annat där miljörörelsen har häckat i många år nu...
Ja du e go!
Om grannen förgiftar din brunn så är det inget problem, det går att fixa utan domstolar!
Visst fattar jag att Du skiter i Gotland, bara vi får bygga fler motorvägar. Allt för den heliga tillväxten!
Jag håller inte med dig, vi behöver inte bränna upp klotet för vår egen kortsiktiga bekvämlighet. Jag tycker att vi ska skärpa till vårt miljöarbete rejält, så att våra barnbarn får en någorlunda klok värld att leva i.
Trångsynthet och angreppsretorik leder bara till elände.
Klart slut
 
  • Gilla
Husgubbe och 9 till
  • Laddar…
N
J JohanLun skrev:
När jag googlade såg det ut som cementa betalat 0 respektive 270kkr i skatt för 2018 resp 2019, men kanske är bolagsstukturen mer komplex än första Google träffen ger vid handen. Det är härligt med utlandsägda bolag.
Hur mkt skatt de betalar i Sverige har, lite förenklat, att göra med Transfer Pricing och det internationella regelverket som är byggt av OECD. Volvo och alla andra svenska storbolag tillämpar samma principer för deras utländska dotterbolag.
 
Man kan ju undra vad som är viktigast för SVERIGE någon hektar skog eller cement.
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Ja du e go!
Om grannen förgiftar din brunn så är det inget problem, det går att fixa utan domstolar!
Visst fattar jag att Du skiter i Gotland, bara vi får bygga fler motorvägar. Allt för den heliga tillväxten!
Jag håller inte med dig, vi behöver inte bränna upp klotet för vår egen kortsiktiga bekvämlighet. Jag tycker att vi ska skärpa till vårt miljöarbete rejält, så att våra barnbarn får en någorlunda klok värld att leva i.
Trångsynthet och angreppsretorik leder bara till elände.
Klart slut
Men naturligtvis ska vi behålla vår rätt till lång semester, resor till solen, billiga varor, max 40 timmars arbetstid, fria skolor och allt annat som vi förknippar med hög standard.
Slutar vi att "våldföra" oss på naturen så mister vi även vattenkraften, skogen, malmen mm och hamnar på en typ av lågintensivt samhälle typ tidigt 1800tal
 
  • Gilla
Krille-72 och 2 till
  • Laddar…
N Nafs nafs skrev:
Hur mkt skatt de betalar i Sverige har, lite förenklat, att göra med Transfer Pricing och det internationella regelverket som är byggt av OECD. Volvo och alla andra svenska storbolag tillämpar samma principer för deras utländska dotterbolag.
Jo, men detta med hur fantastiskt cementa är för Sverige är väl skatten en del, direkt och indirekt sysselsättning en del. Att hela Sverige stannar vore ju ytterst allvarligt, men det är väl mer sannolikt priset på cement går upp än att det blir stopp.

Om vi inte tror 400.000 jobb försvinner, inga bostäder byggs och alla infrastruktur projekt läggs på is, utan att deras inköpare får jobba några timmar extra och betala lite mer. Hur stort bortfall för Sverige rör det sig om på riktigt?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Man kan ju undra vad som är viktigast för SVERIGE någon hektar skog eller cement.

Men naturligtvis ska vi behålla vår rätt till lång semester, resor till solen, billiga varor, max 40 timmars arbetstid, fria skolor och allt annat som vi förknippar med hög standard.
Slutar vi att "våldföra" oss på naturen så mister vi även vattenkraften, skogen, malmen mm och hamnar på en typ av lågintensivt samhälle typ tidigt 1800tal
Jag misstänker vår välfärd hotas mer av att vi fått en stor grupp som inte har adekvat utbildning för svensk arbetsmarknad och som uppbär bidrag, samt den ökade kriminaliteten än att ett företag får göra en bättre utredning av miljökonsekvenser...
 
A
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Ja du e go!
Om grannen förgiftar din brunn så är det inget problem, det går att fixa utan domstolar!
Visst fattar jag att Du skiter i Gotland, bara vi får bygga fler motorvägar. Allt för den heliga tillväxten!
Jag håller inte med dig, vi behöver inte bränna upp klotet för vår egen kortsiktiga bekvämlighet. Jag tycker att vi ska skärpa till vårt miljöarbete rejält, så att våra barnbarn får en någorlunda klok värld att leva i.
Trångsynthet och angreppsretorik leder bara till elände.
Klart slut
motorvägar?
Varför skulle jag vilja ha såna?
Jag pratar om något helt annat än byggnationer...

klok värld att leva i.... Sedan när i helvete blev miljörörelsen klok...?
De är inte mer klok än en hjärndöd groda...
 
  • Gilla
krill7
  • Laddar…
N
J JohanLun skrev:
Jo, men detta med hur fantastiskt cementa är för Sverige är väl skatten en del, direkt och indirekt sysselsättning en del. Att hela Sverige stannar vore ju ytterst allvarligt, men det är väl mer sannolikt priset på cement går upp än att det blir stopp.

Om vi inte tror 400.000 jobb försvinner, inga bostäder byggs och alla infrastruktur projekt läggs på is, utan att deras inköpare får jobba några timmar extra och betala lite mer. Hur stort bortfall för Sverige rör det sig om på riktigt?
Jadu, det är ju det som är den stora frågan. Huruvida de betalar mkt eller lite i direkt skatt tycker jag nog är en icke fråga - det känns rätt ointressant. Sedan är deras hundratalet (eller några hundra) anställda en relativt liten arbetsgivare, må vara en lokalt stor spelare.

Den indirekta aspekten är ju det stora potentiella problemet. Vad jag förstår av personer jag känner i byggsvängen är det typ omöjligt att ställa om/beställa nya leveranser cement (som klarar svensk byggnorm vilket inte är gjort i en handvändning) med tre månaders varsel från andra producenter som redan är bundna av kontrakt. Det säger ju sig självt att alla större byggprojekt inkl hela LKAB:s verksamhet bygger på planering med horisonter på flera år.

Min enda slutsats blir då att vi åtminstone kortsiktigt måste hitta en lösning som inte leder till en abrupt kris, dvs låt produktionen fortgå ett tag till (kalla det tillfällig dispens). På längre sikt är det såklart en samhällsrisk att hela Sveriges industri synes kunna slås ut genom att brytningen på Gotland inte får fortgå. Därför bra om det öppnas fler ställen i Sverige (som givetvis ska följa miljökrav) - med bidrag från staten om så krävs. Bristen på alternativ skapar ju ett Moral Hazard för Cementa/Heidelberg.

Under dispensen kan man även utreda grundvattenfrågan närmare rent vetenskapligt och parallellt fundera, beroende på utredningens slutsats, på om man politiskt ska lägga sig i frågan ännu mer (typ överpröva domstolens beslut och säga att grundvattenfrågan är mindre viktig än rikets bästa)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
A
J JohanLun skrev:
Jo, men detta med hur fantastiskt cementa är för Sverige är väl skatten en del, direkt och indirekt sysselsättning en del. Att hela Sverige stannar vore ju ytterst allvarligt, men det är väl mer sannolikt priset på cement går upp än att det blir stopp.

Om vi inte tror 400.000 jobb försvinner, inga bostäder byggs och alla infrastruktur projekt läggs på is, utan att deras inköpare får jobba några timmar extra och betala lite mer. Hur stort bortfall för Sverige rör det sig om på riktigt?
Du sitter ju bara och glor på Cementas siffror..
Hur vore det om du kollade på alla firmor runt omkring som är direkt beroende av detta och som skattar i Sverige?
 
M
Maskintok skrev:
Du sitter ju bara och glor på Cementas siffror..
Hur vore det om du kollade på alla firmor runt omkring som är direkt beroende av detta och som skattar i Sverige?
Och hur mycket bolagsskatt man betalar beror ju på hur mycket vinst man gör, ingen vinst - ingen skatt.

Om de hade gått med rejäl vinst så hade det naturligtvis också varit fel - de förstör naturen bara för att berika sig, vilka giriga kapitalister, fy!
 
  • Gilla
  • Haha
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.