Hej,

Jag kommer att ha kalciumsilikatskiva under pizzaugnen men har en fundering avseende isoleringen runt kupolen. Den isolering jag hittat på de vanliga byggvaruhusen är Isover och det står maxtemp 400 grader. Samtidigt står det obrännbar. Kupolen kommer nog bli mycket varmare. Funkar detta ändå? Jag funderar på 5 cm tjocklek, räcker det?
 
Keramisk filt (som inte längre är keramisk) är vad du behöver. 5 cm räcker, om det är enbart pizza du tänkt dig...

Stenull tål hur hög värme som helst (inom rimliga gränser), utan att börja brinna, men bindemedlet i isoleringen bryts ner över ca 200 grader.. Det gör att isoleringen trycks ihop och får försämrad isoleringsförmåga...
 
Vermikulit
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Vermikulit
Vermiculite har ju hyfsade isoleringsegenskaper när det är "löst", vilket ger lite problem när man ska isolera en vedugn med det... Man får liksom bygga ytterskalet först och sen fylla utrymmet mellan med vermiculite... Fördelen med keramisk filt är att man kan putsa direkt på...

Jag har själv 50-100 mm keramisk filt och sen "resten" fyllt av vanlig stenull, men jag har ju byggt ett "hus" över min ugn...
 
Jag vill inte ha den bara till pizza utan kunna använda som ugn till typ allt. Jag lyckas inte hitta någon keramisk filt för privatpersoner. Kanske lättare att gjuta vermikulit med eldfast bruk några centimeter och sedan på med tjock isover isolering?
 
D Danii KD skrev:
Jag vill inte ha den bara till pizza utan kunna använda som ugn till typ allt. Jag lyckas inte hitta någon keramisk filt för privatpersoner. Kanske lättare att gjuta vermikulit med eldfast bruk några centimeter och sedan på med tjock isover isolering?
Några centimeter räcker inte för att få ner temperaturen under 200 grader... Ska du göra annat än pizza är det värt (läs nödvändigt) att lägga pengar på isoleringen, dessutom bör du fundera på hur du ska kunna stänga till öppningen, annars går värmen ut rätt snabbt...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
[länk]

Första träffen på "keramisk filt".. ;)

Annars är "superwool" ett vanligt handelsnamn...
Försökte beställa där men fick snabbt svar att det inte fanns i lager. Ska kolla dina andra länkar (y):)
 
L loffman skrev:
Ta en titt här. Köpte en del här till min ugn.
[länk]
Ja, jag hittade det sen ser riktigt bra ut! Ska beställa där. Vilken diameter på rökrör? Är 8 cm bra?
 
8 cm är alldeles för litet. Jag körde 15 cm. Hade jag gjort om det hade jag nog gått på 20 cm, men 15 funkar...
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
L loffman skrev:
8 cm är alldeles för litet. Jag körde 15 cm. Hade jag gjort om det hade jag nog gått på 20 cm, men 15 funkar...
Okej, jag tänkte att man inte ville förlora för mycket värme. Vad skulle du säga blir effekten av 20 cm. Jmf med 15? Brinner det bättre?
 
Jag har också 15 cm, och hade gått på större om jag gjort om det.... Nu har jag bara en meter skorsten, det kan möjligen bli bättre drag med en längre...
 
D Danii KD skrev:
Okej, jag tänkte att man inte ville förlora för mycket värme. Vad skulle du säga blir effekten av 20 cm. Jmf med 15? Brinner det bättre?
Det som händer är att röken går fel väg, ut genom öppningen... Vill man behålla max värme får man bygga en helt annan typ av ugn...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.