Vet inte om detta är rätt del av forumet. Ska klyva en skiva Ask 50 mm tjock och har en cirlkelsåg med 24 tandad klinga (185mm diameter). Själva sågen kör 4700 varv per min och kan tyvärr inte justera varvtalet. När jag sågar ryker det en hel del och träet blir svart. Finns det något tips/trick eller är det till att skaffa en såg med ställbart varvtal? Förstår det som att lägre varvtal ger lägre friktion = mindre rök.
 
Är klingan vass?
 
Klingan är nyinköpt, dock är det till en Meec -såg så gissar att det inte är av bästa kvalitet.
 
kör tre pass, 20 mm i taget
 
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
kör tre pass, 20 mm i taget
Tack för tips! Ryker ordentligt även med så lite sågdjup. Får låna en annan såg av grannen, förhoppningsvis funkar den bättre.
 
Rickard.
Det är inget supertips att ta lite i taget tycker jag, du kan få mer tänder i träet samtidigt så=trögare. Testa sänk sågen på det djupaste du kan och såga så och se hur det går. Då går tänderna så rakt genom träet som möjligt och det bör bli lättast.
 
  • Gilla
jal2018
  • Laddar…
Skaffa en starkare såg så du kan mata på fortare så bränner det mindre.
Men lövträ bränns lätt men ta ett hyveltag så får du bort det brända.

Protte
 
Om det är klyvsnitt så kan det funka bättre med en klinga med färre tänder, t.ex. 12.
 
Tack för alla svar och tips! Ska försöka få tag på en kraftigare såg och bättre lämpad klinga.
 
Snailman
Sågade 40mm stavlimmad ask till köksön, limmade ihop två skivor för att få en bredare skiva, använde min sänksåg (Makita) och har för mig att jag bytte klingan som följde med (många tänder) till en med få tänder från Biltema.
 
Tog en vända till Ramirent och hyrde en lite kraftigare maskin, gick som smort! Nu återstår bara att kapa på längden och slipa ”lite”… Tack för råd och tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.