Tomture61
Ja , vad är en lämplig höjd på en huggkubbe, för att hugga tändved .
Veden är 30-35 cm , själv är jag 167 cm .
 
Cirka en halvmeter tycker jag är lagom.
 
Jag som är 175cm vill ha 70-85cm höjd för att hugga tyre (töre, fetved, gadd) och spänta ved fint
För vedhuggning ved längd40- 45cm tycker jag att 20 max30cm huggkubbe är bra, då hinner man få bra fart på yxan. Ofta klyver jag ved utan huggkubbe, det sliter yxan men sparar på kroppen.
 
  • Gilla
SuperDuperTed
  • Laddar…
Tomture61
Har en huggkubbe som jag ställt på ett bildäck / fälg , utomhus . Är 60 cm högt , från marken .
Men behöver en huggkubbe till garaget också .
Använder en Fiskars klyvyxa 2,6 kg (bästa jag ägt)
Håller längre in på skaftet när tändved ska tillverkas .

Mäter jag på mig själv och håller underarmen i 90 gr vinkel från kroppen så får jag måttet 1 m , till marken .
Vad kan en lämplig arbetshöjd bli :thinking:
Ska eggen på yxan vila på huggkubben ca 90 cm från golvet , min arm borde då vara i 90 gr vinkel .
Eller en huggkubbe på 60 cm , eggen vilar då på toppen av veden jag vill spänta / klyva :thinking:
 
Tomture61
Hittade en guide för huggkubbe man klyver ved på , knähöjd .
Enligt en känd yxtillverkare , Gränsfors Bruk .
 
Empiriskt provande för att hitta den bästa yxan visar på att en stor tung ekkubbe är bäst.
Agdor, Fiskars, Gränsfors bruk spelar mindre roll, det är tyngden på kubben som är viktigast.
 
Tomture61
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Empiriskt provande för att hitta den bästa yxan visar på att en stor tung ekkubbe är bäst.
Agdor, Fiskars, Gränsfors bruk spelar mindre roll, det är tyngden på kubben som är viktigast.
Höjden då :thinking:
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Empiriskt provande för att hitta den bästa yxan visar på att en stor tung ekkubbe är bäst.
Agdor, Fiskars, Gränsfors bruk spelar mindre roll, det är tyngden på kubben som är viktigast.
Jag anser att det viktiga är att det "svarar" för att kunna klyva grov ved lätt, med Fiskarsyxan reser jag normalt bara klubben och klyver direkt mot förhoppningsvis tjälad mark utan att lyfta den okluvna veden men det bästa är då man kan välta tillbaka veden på en låg plan stubbe.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag skulle hävda att en stubbe för tändved ska vara högre än en stubbe för att grovklyva ved på.

När jag hugger tändved använder jag en mindre yxa som jag håller i en hand och använder den fria handen för att hålla veden.

/ATW
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.