Hej
Jag funderarar på att skaffa solfångare.
Jag har förstått enligt forumet att under sommaren får man mer värme än man kan ta till vara på.

Finns det inte någon smart lösning att använda all denna energi för att kyla huset?
 
Jo, det lär förekomma med evaporativ, ursäkta, jag menar ju med absorptionsteknik, har jag läst.
Men jag har inte sett det göras i verkligheten.
 
apersson850 skrev:
Jo, det lär förekomma med evaporativ teknik, har jag läst.
Men jag har inte sett det göras i verkligheten.
Du menar förmodligen Absorptionskyla !?
Evaporativ kyla handlar om att befukta luften i ventilationssystemet och på så vis kyla luften.

Absorbtionskyla änvänds enbart i större anläggningar tex när man låter fjärrvärme driva kylanläggningen, funktionen är ungefär den samma som i gasoldrivna kylskåp.

/Patrik
 
Pasta skrev:
Du menar förmodligen Absorptionskyla !?
Evaporativ kyla handlar om att befukta luften i ventilationssystemet och på så vis kyla luften.

Absorbtionskyla änvänds enbart i större anläggningar tex när man låter fjärrvärme driva kylanläggningen, funktionen är ungefär den samma som i gasoldrivna kylskåp.

/Patrik
Håller med Patrik ,abs-kyla används i dagsläget i större anlägningar ,bygger på principen att lösningar av metallsalter stelnar och tinar omvartannat, och vips komer kallt vatten ut i ena ändan av anläggningen (enkelt beskrivet) för närmare information - slå en signal till Tekniska Verken i Linköping, dom har en absorptionskylanläggning installerad på Gärdstaverket!
 
Det verkar finnas de som pysslar även med mindre prylar, de här finns i Stockholm. Har ingen aning om vad det kan kosta.
ClimateWell
 
Intressant läsning, undrar vad en sån kostar
 
Denna går ju även att koppla till pellets,vedpanna eller fjärrvärme, den kan lagra 76kWh vilket mostvarar ungefär en 1300L Acktank. Då kan man ju driva luftkonditionering, värme och varmvatten med billigt bränsle.
Men frågan är vad den kostar, men detta är nog något som kan ersätta vattenackumulatorn i framtiden (om inte det handlar om fantasisummor förståss)

Skulle vara intressant med en prisjämförelse på en sol/vedanläggning.......
 
Citerat från Ny Teknik 2004-12-01

"En hel anläggning kommer initialt att kosta ungefär som en bergvärmepump, cirka 150 000 kronor. Produkten designas skandinaviskt blå för att inge en känsla av kvalitet, och enligt Climatewell handlar det nu om att inte skapa en sådan efterfrågan att inte produktionen hänger med."

När kineskopiorna kommer så kanske man får råd.........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.