Hej!
Jag är en invandare och bor i ett radhus, Jag planerade att flytta vindstrappan från mitten till väggen i mitt hus förra året. BLV Arkiteker & Konstrutörer AB, Partner till Villaägarna, hjälpte mig att göra ritningar till trappan och ansöka bygglov, BLV lovade att jag skulle få garanti att få bygglov, om bygglov inte är godkänt ska mina pengar få tillbaka. Jag litade på deras löfte och betalade totalt 9000kr.

Ni kunde läsa BLV Arkiteker & Konstrutörer AB löfte i nedan.


"Från: Rojhat Telo <rojhat@bygglovsverket.se>
Skickat: den 13 oktober 2020 15:35
Till: Stefan Ying <sonny139@hotmail.com>
Ämne: Re: konstruktionsritning och konstruktionsberäkning

Absolut, vi gör en förstudie och garanterar om allting är grönt. Du har fått offert nu via sms / mejl. När du godkänner kommer en projektledare ringa dig.
Efter samtalet kollar vi att allting är korrekt, då lämnar vi garanti på allt. Om det inte går innan vi börjar så avslutar vi affären direkt om du vill, utan att det kostar något.

Den tis 13 okt. 2020 kl 10:33 skrev Stefan Ying <sonny139@hotmail.com>:
Hej, Rojhat!
Om ni garanterar bygglovet godkänd kunde du ge mig offer.
En annan fråga är om jag inte får godkänd från stadsbyggnadskontoret kan jag få pengar tillbaka.
MVH
Stefan
Med vänliga hälsningar,Rojhat Telo

Bygglovsverket
uc
020 - 10 50 44 uc 073 - 700 1900
uc
Armégatan 38, 171 71 Solna, Stockholm
"Rojhat Telo <rojhat@bygglovsverket.se>

Från: Rojhat Telo <rojhat@bygglovsverket.se>
Skickat: den 15 oktober 2020 11:02
Till: Stefan Ying <sonny139@hotmail.com>
Ämne: Re: konstruktionsritning och konstruktionsberäkning

Det finns redan i våra avtalsvillkor som är bifogat, att om vi gör en förstudie och vi lämnar en garanti så får du pengarna tillbaka om du ej får beviljat.
Uppdaterar för förydligandet.

Den tors 15 okt. 2020 kl 10:54 skrev Stefan Ying <sonny139@hotmail.com>:

Hej, Rojhat!
Jag köp bygglovstjänster och du sa att det är garanti för godkänd av bygglov, det är allting OK, kan du skriva bygglov garanti i kontrakt?
MVH
Stefan"

BLV Arkiteker & Konstrutörer skickade mitt bygglovansökblankett till Stadsbyggnadskontor sedan byggnadskontor begärde kompletteringar av ansökan, BLV ber mig att skriva ett nytt kontrakt, det kostar 18700kr

Från början lovade BLV Arkiteker & Konstrutörer mig allting, de sade aldrig att det skulle komma ytliga nya kontrakt jag ska betala.

Nu kommer den första nya kontrakten och de ber mig att skriva och betala 18700kr, jag vet inte hur många oförutsägbar kontrakt som kommer att vänta på mig under ansökningstid.
Kunde någon hjälpa mig vad ska jag göra?

Nedan är nytt brev och nya kontrakt från BLV Arkiteker & Konstrutörer AB


Från: Rojhat Telo <rojhat@bygglovsverket.se>
Skickat: den 23 juli 2021 19:18
Till: Stefan Ying <sonny139@hotmail.com>
Ämne: Re: konstruktionsritning och konstruktionsberäkning

Hej igen!

Jag offererar dig det som kommunen efterfrågar. Det är deras begäran och inget vi kan styra eller ha vetskap om innan då det kan vara så att det inte efterfrågas också i vissa fall. Därav inget vi erbjuder från början, hoppas du förstår hur jag tänker.

Allt gott!


Utförare
Företag
BLV Arkitekter & Konstruktörer AB (Bygglovsverket)
Org-nr
559174-3173
Referens
Team Bygglovsverket
E-post
info@bygglovsverket.se
Telefon
020-10 50 44
Har F-skatt
Har allrisk- och ansvarsförsäkring
Omfattning
Kontrollansvarig

I anbudet ingår ”allt” arbete som Kontrollansvarig enligt PBL:

• Kontroll och genomgång av handlingar

• Upprättande av kontrollplan

• Delta vid startmöte/tekniskt samråd

• Max 4 stycken platsbesök

• Delta om kommunen vill göra arbetsplatsbesök

• Delta vid slutmöte

• Avge ett utlåtande till byggherren

Arbetsmoment / varor
inkl. moms
Ombyggnation (Kontrollansvarig + Kontrollplan)
15 625 kr
Brandksydds PM
3 075 kr
Pris
Sammanställning
Netto
14 960 kr
Moms
3 740 kr
Öresavrundning
0 kr
Total
18 700 kr
 
Det verkar som kommunen anser att åtgärden är så omfattande att en kontrollansvarig (KA) krävs. Det är en separat tjänst, för själva bygget så att säga. Du behöver inte anlita denna firma som KA, men du behöver anlita någon. Du kan i ansökan ange en KA och sedan före startbeskedet byta till en annan KA - men det är fortfarande en kostnad du måste ta. Har du läst på om hur processen för byggen, från bygglov och bygganmälan till slutbesked, går till? Det kan vara bra att göra det så du bättre kan avgöra om du får bra/korrekta råd.
 
Tack för ditt svar!
Jag inte är duktigt på Svenska så jag köpte tjänst från BLV Arkitekter & Konstruktörer, de skulle veta vad regeringen begär och skulle ge prislista att visa olika åtgärd till kund.
men tyvärr så gjorde dom inte så. de bara gav ett löfte att jag får garanti att få bygglov, de inte sade att den bygglov garanti ingår många oväntade kontrakt ska jag betala.
Det känns som att dom lurade mig.
Jag anser att BLV Arkitekter & Konstruktörer är ett bluff-företaget, för att undvika att blir luras jag rekommendera alla inte att köpa tjänst från dom.
 
Om du eller firman anger en godkänd KA i ansökan lär du få bygglov. Du kommer däremot inte få startbesked innan du faktiskt har anlitat en KA. Det är möjligt att firman skulle/borde ha insett att en KA skulle krävas av kommunen, och i så fall borde de inte ha utlovat dig ett fast pris utan att inkludera KA-tjänsten. Men utan att veta exakt vad du vill göra eller vad ni har avtalat är det svårt att avgöra om firman gjort fel.
 
Eftersom de säljer bygglovsritningar så är det dessa de ”garanterar”. Allt runtomkring ingår då inte. Det är högst troligt att beställaren missuppfattat vad som köpts.
Förövrigt håller jag med ts angående kvaliten på företaget.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.