M
Hej!

har en cocraft vedklyv som har tappat en okänd mängd hydraulolja.

Hittar inte så mycket om hur man ska göra för att fylla på den, tyvärr. Men räcker det att köpa vanlig hydraulolja och fylla på fullt, eller är det viktigt att det blir rätt mängd m.m?

om jag bara får gissa, så ska ett hydrauliskt system vara helt fritt från luft och fullt med olja.
 
C
Det brukar sitta en oljesticka i locket till påfyllningshålet som visar min- och maxnivå.
Det finns en tank/reservoar med utloppet i botten, så även om du inte vill ha någon luft i själva systemet så är det lite luft i tanken.
 
A
M Marcussjogren skrev:
Hej!

har en cocraft vedklyv som har tappat en okänd mängd hydraulolja.

Hittar inte så mycket om hur man ska göra för att fylla på den, tyvärr. Men räcker det att köpa vanlig hydraulolja och fylla på fullt, eller är det viktigt att det blir rätt mängd m.m?

om jag bara får gissa, så ska ett hydrauliskt system vara helt fritt från luft och fullt med olja.
lämna ett gott utrymme för expansion..
hydraulolja expanderar under tryck..
Men helt riktigt är att det skall vara utan luft i största möjliga mån...

bild på klyven så blir det lättare att se pluggen..
 
Själva underdelen är en fyrkantsbalk och fungerar som oljetank, brukar sitta en plugg på höger sida, samma som kniven, klyven ställs på hög kant för att fylla respektive mäta i hålet, kan vara en sticka i den med. Min har jag inte fyllt på 20 år. Så försvinner oljan så leta efter oljespill på klyven.
 
M
Tack alla för era svar!
Ska leta efter en oljesticka och ordna med foto!

oljan rann ur när jag glömde skruva igen något som i manualen kallades ”fraktplugg” eller något sådant. Den skall tydligen vara litet öppen vid drift för att agera övertrycksventil.
 
M
Bara för att jag skapade den här tråden och sen gav mig sån på att googla efter en manual igen så hittade jag en till en liknande maskin i alla fall och mycket riktigt sitter det på den modellen en oljesticka i botten av oljetråget.

ska ut och kolla i morgon!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
lämna ett gott utrymme för expansion..
hydraulolja expanderar under tryck..
Men helt riktigt är att det skall vara utan luft i största möjliga mån...

bild på klyven så blir det lättare att se pluggen..
Det finns inget som expanderar under tryck. Oljan är tämligen opåverkad av tryck. Men nivån i tanken kommer att variera beroende på kolvens position. Så det behöver finnas en luftkudde och ventilation.
Temperaturen kan påverka volymen något.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
A
Termisk expansion. Vätskor expanderaroch ökar i volym vid uppvärmning och det gäller naturligtvis även motorolja, växellådsolja, hydraulolja, glykol, spolarvätska etc. När en vätska i ett slutet rör värms upp ökar även trycket i då vätskan inte har plats att expandera.

Information om olja - Alentec & Orion AB
https://www.alentec.com/sv/oljeutrustning/information-om-olja/

Ja hopp... Då är far en idiot som bara jobbade i 20 år på hymas som produkt utvecklare.... Och ritade fram huddig grävarn på slutet... tror nog han lärde mig duktigt....
Och likaså skogsbruk skola... Och inte minst de 20 åren som mekaniker...
 
Ja, den expanderar av värme, som det mesta annat. Men inte av tryck. Var det inte det du skrev att den gjorde?
 
  • Gilla
Malte L
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Ja, den expanderar av värme, som det mesta annat. Men inte av tryck. Var det inte det du skrev att den gjorde?
Nej UNDER tryck..
Det som trycksätts ger värme..
precis som oljan i ett hydraulsystem..
som på en lastare eller kran...
 
A
vid för lågt tryck så kan något som heter diesel effekt uppstå..

gasbubblor uppstår i oljan, de antänds och ger microförbränningar då kväveoxider bildas.
Om detta sker en längre tid så mörknar oljan och dessa prestanda minskar..
 
Maskintok skrev:
Nej UNDER tryck..
Det som trycksätts ger värme..
precis som oljan i ett hydraulsystem..
som på en lastare eller kran...
Nej, oljan blir inte varm av att trycksättas. Är det allmäna gaslagen du tänker på? Den gäller inte vätskor som tex olja.
 
Maskintok skrev:
vid för lågt tryck så kan något som heter diesel effekt uppstå..

gasbubblor uppstår i oljan, de antänds och ger microförbränningar då kväveoxider bildas.
Om detta sker en längre tid så mörknar oljan och dessa prestanda minskar..
Nej, det är definitivt ingen som sker på grund av lågt tryck. Men visst, om man luftinblandning i oljan så kan det hända. Men kväveoxider lär det inte bli märkbara mängder av. Det får man vid förbränning vid högt tryck, högtemperatur och luftöverskott.
 
A
DIESELEFFEKT FÖRDÄRVAR HYDRAULOLJAN
Lågt tryck i ett system kan orsaka en så kallad dieseleffekt och förstöra oljan. Vid lågt tryck kan gasbubblor bildas i oljan. Diseleffekten innebär att bubblorna sedan antänds och ger en microförbränning då kväveoxider bildas. Om detta pågår en tid mörknar oljan, börjar lukta fränt och tappar i prestanda. Låga tryck kan uppstå om oljan är för tjock, om hydraulpumpens sugledning är för klent dimensionerad eller om pumpen sitter för högt i förhållande till hydraultanken.

Visste du att – om hydraulvätskor | FUCHS LUBRICANTS SWEDEN AB
https://www.fuchs.com/se/sv/produkter/vaara-tjaenster/blogg/visste-du-att-om-hydraulvaetskor/
 
  • Gilla
Keld
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nej UNDER tryck..
Det som trycksätts ger värme..
precis som oljan i ett hydraulsystem..
som på en lastare eller kran...
Trycket i sig självt ger ingen värme, men arbetet med att skapa trycket och pumpa runt den så att den kan utföra arbete ger värme. Annars så skulle man ju kunna få gratis värme genom att ha en sluten cylinder med tryck i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.