Jag är fastighetsägare till en hyresfastighet. Taket har blivit omlagt och likaså har vindskivorna bytts. I offerten står det att ”ditsättning av övre-och undre vindskivor i trä” ingår. Tidigare var vindskivorna klädda helt i plåt som gick hela vägen runt. När de slet ner dessa och bytte dem såg det ut så här. Fasadkanten som är i plåt är inte jämn mot vindskivan och så var det även innan men då syntes det inte. Detta är ju förstås inte takläggarnas fel men ser ju inte så kul ut och dessutom hänger något(?) som ni ser på bilden. Taket är ”färdigt” nu men känns ju inte hundra när det ser ut så här. Jag har pratat med firman och de säger att de kan ordna detta framåt hösten genom att sätta en list eller dylikt med en lift men det ingår ju då inte i det offererade priset. Vill helst ha en second opinion på detta, vad bör egentligen ingå i ett byte av vindskivor? Verkar det ok att lämna det så här? Det är ännu ej slutbesiktigitat utan firman ska göra detta imorogon och jag ska även ta dit en egen gubbe som får kolla på taket innan jag betalar slutfakturan men vill gärna höra lite spontana tankar här först.
 
  • Nytt takarbete med ojämn anslutning mellan fasadplåt och utbytt trävindskiva, markerat med gul cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du borde ha skrivit in denna del i avtalet också, synd att firman inte frågade om det innan, eller lossnade den delen senare?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du borde ha skrivit in denna del i avtalet också, synd att firman inte frågade om det innan, eller lossnade den delen senare?
Vindskivorna var ju täckta tidigare så då syntes ju inte underdelen alls var därför inget jag visste när jag tog in anbud. Delen lossnade efter de slet bort vindskivan vad jag vet, har dessvärre ingen dokumentation på detta dock.
 
Ok, tror jag förstår. Bara att låta dom laga det vid tillfälle. Ingen stor sak troligen. Enligt mig ingår det inte i kontraktet om det är som du förklarar.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok, tror jag förstår. Bara att låta dom laga det vid tillfälle. Ingen stor sak troligen. Enligt mig ingår det inte i kontraktet om det är som du förklarar.
Misstänkte det, tack för input. Tror du det är någon fara för huset skull att det står så? Tänker om de fixar det först i höst.
 
Ta några fler bilder. Tror Inte det
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ta några fler bilder. Tror Inte det
Svårt att visa då det är så högt upp. Tänker mest på att det ser ut som om något sticker ut, är det isolering eller vad kan det va?
 
  • Material som sticker ut mellan profilerad plåt på hög vägg, möjlig isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av tak med något som sticker ut markerat med en gul cirkel, möjlig isolering synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
is300
  • Laddar…
Omöjligt att se. Oavsett så är det skyddat av takutsprånget
 
  • Gilla
fmk00
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.