makeover makeover skrev:
Vad skulle hända om banken säger nej och det blir ingen affär. Vad händer med min kontantinsats på 10%?
Om du har en rimligt gammal och tråkig bank har de säkert inga problem att hantera fysiska (om än borttappade pantbrev); Nordnet däremot upptäckte väldigt sent att de inte kunde det. Jag lyckades tack och lov undvika att ta reda på vad som händer i det fall man står utan möjlighet att genomföra tillträdet. Jag vet faktiskt inte. Men i vilket fall, prata själv med din bank så snart som möjligt.
 
En bekant råkade ut för detta på 80talet då räntan rusade. Det gällde ett betydligt lägre belopp. Bekantingen fick inte bottenlån på huset - slutade i en ekonomisk katastrof. Då tog det över ett år innan pantbrevet dödats.

Idag är nog bankerna mer överseende och nyare pantbrev är numera digitala. Men jag skulle definitivt kolla själv med banken.
 
yonna yonna skrev:
[…].

Idag är nog bankerna mer överseende och pantbreven är numera digitala. Men jag skulle definitivt kolla själv med banken.
Nya pantbrev är digitala men om huset inte överlåtits de senaste åren kan det finnas faktiska, fysiska, borttappningsbara pantbrev kvar för det.
 
C
makeover makeover skrev:
Vad skulle hända om banken säger nej och det blir ingen affär. Vad händer med min kontantinsats på 10%?
Det är en standardskrivelse i köpekontrakt att samtliga outnyttjade pantbrev skall överlämnas till köparen vid överlåtelsen, så sannolikt är det säljarens kontraktsbrott om affären inte kan slutföras pga detta, dvs. du riskerar ingenting vad gäller handpenning.

Jag tänker att det löser sig, men att det samtidigt är bra med ett incitament för att försäkra sig om att det verkligen sker. Så att hålla inne motsvarande del av köpeskillingen låter väl rimligt.
 
C cpalm skrev:
Det är en standardskrivelse i köpekontrakt att samtliga outnyttjade pantbrev skall överlämnas till köparen vid överlåtelsen, så sannolikt är det säljarens kontraktsbrott om affären inte kan slutföras pga detta, dvs. du riskerar ingenting vad gäller handpenning.

Jag tänker att det löser sig, men att det samtidigt är bra med ett incitament för att försäkra sig om att det verkligen sker. Så att hålla inne motsvarande del av köpeskillingen låter väl rimligt.
Så jag ska ringa banken imorgon och säga till dem att de ska hålla inne en summa tills detta blivit löst och meddela detta till mäklaren därefter? Enligt mäklaren så gick banken med på att pantbrevet försvunnit och vi behövde inte ens nämna det i kontraktet som ska skrivas på fredag. Det "fixar" säljarna sa han bara.
 
C
makeover makeover skrev:
Så jag ska ringa banken imorgon och säga till dem att de ska hålla inne en summa tills detta blivit löst
Det måste du nog ta med mäklaren så att det blir hanterat korrekt i likvidavräkningen och sen antar jag att det måste hanteras avtalsmässigt. Någon av de som har erfarenhet av detta i praktiken har säkert mer konkreta svar.
 
  • Gilla
byggpiraten
  • Laddar…
makeover makeover skrev:
Så jag ska ringa banken imorgon och säga till dem att de ska hålla inne en summa tills detta blivit löst och meddela detta till mäklaren därefter?
Du bör nog ringa banken imorgon och kolla med dem att de vet om detta och fråga hur de vill hantera det. Lita inte helt på mäklaren utan kontrollera, men föreslå inte heller lösningar.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Fast man lär hålla isär sakerna. Handlar detta om att pantbrevet krävs för finansieringen? Om inte så skulle jag nog vara mer rädd för att den som har pantbrevet har fordran i fastigheten oavsett vem som äger den. Om det nu är använt på nåt sätt alltså men då borde det rimligen finnas digitalt.........Men det är inget unikt att man har missat eller shabblat på nåt vis. Folk har de facto köpt fastigheter där det funnits pantbrev som varit aktiva fast inget har varit registrerat. Man märker det först när man får nå brev från nån bank där man krävs pengar för nån annans förfallna lån.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast man lär hålla isär sakerna. Handlar detta om att pantbrevet krävs för finansieringen? Om inte så skulle jag nog vara mer rädd för att den som har pantbrevet har fordran i fastigheten oavsett vem som äger den. Om det nu är använt på nåt sätt alltså men då borde det rimligen finnas digitalt.........Men det är inget unikt att man har missat eller shabblat på nåt vis. Folk har de facto köpt fastigheter där det funnits pantbrev som varit aktiva fast inget har varit registrerat. Man märker det först när man får nå brev från nån bank där man krävs pengar för nån annans förfallna lån.
Men det kan som max vara 30 000 kr eller kan det vara så någon har lånat 1 milj på detta pantbrev?
 
makeover makeover skrev:
Men det kan som max vara 30 000 kr eller kan det vara så någon har lånat 1 milj på detta pantbrev?
Nej, max 30k. Man kan inte låna för mer än beloppet på pantbrevet.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Det är standard i sådana här fall att köparen håller inne det belopp som pantbrevet är på. Detkan som sagt komma någon som har en fordran. Skumt att mäklaren inte lägger upp det så direkt.

Ett annat problem med bortsprungna pantbrev, är att din bank troligen kräver ”bästa rätt” alltså de högst prioriterade pantbreven. Nu får inte banken det, eftersom detta pantbrev saknas. Det kan vara det banken sagt ok till.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är standard i sådana här fall att köparen håller inne det belopp som pantbrevet är på. Detkan som sagt komma någon som har en fordran. Skumt att mäklaren inte lägger upp det så direkt.

Ett annat problem med bortsprungna pantbrev, är att din bank troligen kräver ”bästa rätt” alltså de högst prioriterade pantbreven. Nu får inte banken det, eftersom detta pantbrev saknas. Det kan vara det banken sagt ok till.
Tack för svar. Hänger inte riktigt med vad du menar med sista stycket? Att banken vill ha stora pantbrev och inte bryr sig om 30 000 kronors pantbrev? Huset har ca 1 milj i pantbrev totalt
 
Pantbrev har rättigheter i den ordning de är utgivna. Om det pantbrev som är borta är äldre än de andra (sannolikt) så har den som har det pantbrevet rätt att få sina pengar först.

Nu när det bara rör sig om tre procent av beloppet spelar det förstås inte så stor roll, men hade det varit mer hade banken kunnat dra öronen åt sig eftersom att någon annan då hade bättre rätt att få betalt om lånen inte sköts. Det gör då förstås bankens fordran osäkrare.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Pantbreven har olika prio, äldst går först.

Dvs om det blir utmätning av huset kommer den med de äldsta pantbreven att få sina pengar först.

Som hempularen skrev så godtar din bank risken på att inte få ut 30k om det blir utmätning och det säljs för mindre än 1Mkr. (Gissningsvis ganska låg risk, speciellt om det bara gäller tills att pantbrevet dödats)

Edit: tvåa på bollen
 
Kolla med banken hur det ställer sig. Om det finns tveksamheter så begär att ni ska skriva ett tilläggsavtal där ni skriver att pantbrev x är borta, att det ska dödas och att säljaren ska hålla köparen skadeslös i anledning härav. Mäklarna brukar ha egna jurister så de borde kunna skriva ihop ett sådant tilläggsavtal snabbt (även om det är semestertider, får man hoppas).
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.