Idag fick jag blinkande blått sken från min robotgräsklippare (Gardena) vilket indikerar att den ingen slingsignal har. Detta skedde i samband med att jag klippte gräset manuellt på ett område vilket har gjort att jag fått gräva upp kabeln på detta område idag, utan att hitta något fel på kabeln...

Är väldigt frustrerad över situationen och vet att det finns verktyg där man kan testa kabeln, men vet ej hur bra dessa är... Den Clas Ohlson har i sitt sortiment har fått ganska dåligt betyg. Kjell och Co har denna: https://www.kjell.com/se/produkter/...iel/verktyg/begransningskabels-testare-p38059 som jag kikat på, men hittar inga omdömen om den.

Någon som har tips?

(Ett litet sidospår är att vi hade åskväder över oss idag, men robotgräsklipparen hann köra en liten stund innan den stannade).
 
Tips 1: en batteridriven radio som har mellanvåg. Ställ in radio på ca 550 kHz, lyssna efter ett knarrande ljud, gå längs slinga och försök avgöra där ljudet försvinner.

Tips 2: ha en enkel multimeter för mätning av slingresistansen (< 20 ohm) till hands. Den ger direkt besked om status för slingan.

Tips 3: en mer avancerad kabeltestare. Förfinad produkt jmf med den nu länkar till.
https://www.rembutiken.se/ovriga-ti...MIj6bWj5mB8gIVFZayCh2RPwQ8EAQYASABEgK6YvD_BwE


Prylen du länkar till är konstruerad för teleinstallationer och fungerar bäst om verktygets spets läggs direkt an mot ledaren, kräver alltås att du drar upp och kommer åt beg.kabeln på jämna mellanrum.
 
  • Gilla
Nifa
  • Laddar…
E etompau skrev:
Tips 1: en batteridriven radio som har mellanvåg. Ställ in radio på ca 550 kHz, lyssna efter ett knarrande ljud, gå längs slinga och försök avgöra där ljudet försvinner.

Tips 2: ha en enkel multimeter för mätning av slingresistansen (< 20 ohm) till hands. Den ger direkt besked om status för slingan.

Tips 3: en mer avancerad kabeltestare. Förfinad produkt jmf med den nu länkar till.
[länk]


Prylen du länkar till är konstruerad för teleinstallationer och fungerar bäst om verktygets spets läggs direkt an mot ledaren, kräver alltås att du drar upp och kommer åt beg.kabeln på jämna mellanrum.
Hej och stort tack för dina tips! Kabeln är i dagsläget uppgrävd till stora delar där jag pillade förut då jag gick den "hårda vägen" och helt enkelt letade manuellt, så där kommer jag förhoppningsvis kunna "pinna in" vart felet är.
Men annars är det som du säger, man behöver veta vart kabeln ligger då den inte går genom marken när kabeln sjunkit när genom åren.

Men till ditt tips nummer 1: Har du tips på en billig radio man kan köpa och använda? (Jag är novis på området).
 
N Nifa skrev:
Hej och stort tack för dina tips! Kabeln är i dagsläget uppgrävd till stora delar där jag pillade förut då jag gick den "hårda vägen" och helt enkelt letade manuellt, så där kommer jag förhoppningsvis kunna "pinna in" vart felet är.
Men annars är det som du säger, man behöver veta vart kabeln ligger då den inte går genom marken när kabeln sjunkit när genom åren.

Men till ditt tips nummer 1: Har du tips på en billig radio man kan köpa och använda? (Jag är novis på området).
Typ av radio är okritiskt. Skulle säga ju enklare desto bättre.
Ett alternativ:
https://www.biltema.se/kontor---teknik/ljud/radio/fickradio-2000034371
 
  • Gilla
Nifa
  • Laddar…
E etompau skrev:
Typ av radio är okritiskt. Skulle säga ju enklare desto bättre.
Ett alternativ:
[länk]
Stort tack igen för din input! Ska kolla på detta imorgon. Förhoppningsvis löser det sig då.
 
N Nifa skrev:
Idag fick jag blinkande blått sken från min robotgräsklippare (Gardena) vilket indikerar att den ingen slingsignal har. Detta skedde i samband med att jag klippte gräset manuellt på ett område vilket har gjort att jag fått gräva upp kabeln på detta område idag, utan att hitta något fel på kabeln...

Är väldigt frustrerad över situationen och vet att det finns verktyg där man kan testa kabeln, men vet ej hur bra dessa är... Den Clas Ohlson har i sitt sortiment har fått ganska dåligt betyg. Kjell och Co har denna: [länk] som jag kikat på, men hittar inga omdömen om den.

Någon som har tips?

(Ett litet sidospår är att vi hade åskväder över oss idag, men robotgräsklipparen hann köra en liten stund innan den stannade).
Jag hade problem med blått ljus i våras, köpte Biltemas kabelsökare för typ 150 kr och löste problemet fort, som någon skrev så behöver kabeln iprincip vara blottad, men tar man fram kabeln med större mellanrum så märker du ju vart signalen slutar och får jobba sig bakåt för att hitta brottet, för min del en skarv som behövdes pressas hårdare.

Har inte provat radiometoden.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
galento
Skulle nog ohm mäta slingan först , en bekant fick sin
transformator skrotad av åska och det var blått i ladd-
stationen , transformatorn gav bara ut ett par volt när
den mättes men allt funkade när GPL skickat en ny
som monterats in.
 
Jag har två verktyg som jag använder efter att först ha kopplat om sladdarna på laddstationen för att se att det verkar vara fel och i så fall var felet ungefärligen sitter.
1. Multimeter för att ohm-mäta slingan. Allt under 20 ohm är ok, men det bör absolut vara under 10.
2. Biltemas nödradio. Koppla in slingan på AL och gå och pejla på AM-bandet. Har hittat dåliga skarvar och avhuggna kablar med den utan större bekymmer.

Vet man inte var kabeln finns är det inte svårt att följa signalen med radion hela vägen fram till brottet.
 
C
Jag har en sån här Mastech MS6818:
04070.webp
Den är nog så bra det kan bli i konsumentklassen. Tyvärr är den kraftigt överprissatt hos svenska handlare, sen skall man också komma ihåg att den inte gör några underverk. Börja med att resistansmäta slingan med en vanlig multimeter så du vet vilket segment som har problem (om du har en guideslinga) och om det är avbrott eller "nästan avbrott". I det senare fallet är risken stor att du inte blir hjälpt av kabelsökaren tyvärr. Har du haft blixtnedslag i närheten är det alltid risk för att det är kretskortet i laddstationen som slagits ut.
 
J JDoppingen skrev:
Biltemas kabelsökare för typ 150 kr /…/ löste problemet fort
Jag håller med (även om jag inte har just Biltemas). En enkel tongenerator och mätpenna kommer man långt med även när kabeln ätit sig ner i grässvålen. De är också tämligen enkla att använda.

Så om TS inte ens försökt med en sådan och inte redan har några andra, mer avancerade verktyg skulle jag börja med en sådan.

Om det sen står Grimsholm, Mastech, Husqvarna eller något annat på den kan nog kvitta.
 
Har samma typ av problem
Köpte en Grimsholm, men man bör alltså ohm mäta först?

Vet ungefär var slingan går, tar signalen slut eller blir det bara tyst en stund/ kort bit?
 
Här kommer en liten uppdatering från mig (TS) i ärendet: Jag köpte denna modell på Kjell & Co som de hade rea på: https://www.kjell.com/se/produkter/...rktyg/uni-t-begransningskabels-testare-p36071.
UNI-T begränsningskabels-testare med prob och toner, röd och svart, köpt på Kjell & Co.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Produkten fungerade mycket bra och det tog mig mindre än 5 min att hitta brottet på kabeln. Den hittade även de delar av kabeln som låg en bit ner i marken, så jag var mycket nöjd.
 
  • Gilla
-=[Zac]=- och 6 till
  • Laddar…

Bästa svaret

C
N Nifa skrev:
Produkten fungerade mycket bra
(y)
Ser ut att vara snäppet vassare än andra billiga testare och Uni-T brukar vara klart godkända grejor.
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
galento
nino nino skrev:
Har samma typ av problem
Köpte en Grimsholm, men man bör alltså ohm mäta först?

Vet ungefär var slingan går, tar signalen slut eller blir det bara tyst en stund/ kort bit?
Köpte också en Grimsholm men den visade att kabeln var hel fast laddstationen visade blått och att ohm värdet var högt. Fann felet när jag ohm mätte istället med en vanlig multimeter. Så köpet av en Grimsholm känns ju lite onödigt.
 
Vill också tillägga hur kabelbrottet uppstod, vilket var en liten lustig historia i sig: Jag trodde att det uppstod i den del av trädgården där jag manuellt kört med min el-drivna klippare. Innan jag köpte min sling-testare så rev jag upp ganska många meter tråd innan jag insåg att den var hel där jag kört med klipparen.

När jag sedan väl hittade kabelbrottet så var det på rakt motsatt sida av trädgården. Det såg ut som att någon bara slitit isär den. Då kom min fru på att det varit två katter som bråkat i detta hörn, och förmodligen slitigt med sig kabeln mitt i "cat-fighten". :)
 
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.