Putsen på grunden ser relativt bra ut men jag funderar på plasten som sitter i marken mot grunden. Denna är inte fäst mot grunden som man kan se på bilden, bör den vara det? I så fall hur fästs den bäst?
 
  • Plastfolie mot husgrund med synligt mellanrum, ovanpå grus, med hammare som storleksreferens.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grund av hus med puts och plastkant som inte är fäst mot grundmur på grusunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är väl en platon-matta?
Brukar sitta en list överst som hindrar slagregn att rinna ner.
Eftersom den når över mark är det inte någon särskilld katastrof då ytvatten inte rinner ner.
 
  • Gilla
roffe99
  • Laddar…
Däremot skall den väl vara luftad upptill och putsen verkar vara lagd efteråt, så lite tight.
Funktionen är att fukt från grundmuren skall kunna ventileras upp bakom mattan.
 
  • Gilla
roffe99
  • Laddar…
Inputsad Platonmatta på överdelen för att inte falla ut, normalt på en del hus utan isolering mellan platon och grundmur.
 
  • Gilla
roffe99
  • Laddar…
Tack för svaren. Så det går att låta vara så länge, eller bör jag sätta på list en bit upp så det fortfarande är luft till mattan?

Och hur sätter jag upp den, kan man spika i gammal puts eller har man sönder den då?
 
Vad finns i källaren, vanliga utrymmen och värme där. I bland på äldre dagar så lade man platon direkt mot grund för att säkerställa att inte ytvatten eller vatten från jorden runt huset skulle komma mot grunden. På insidan var det mer bara putsade ytor och kanske en olja/vedpanna som drog mycken luft och med den ev. fukt. rakt ut i himlen. Finns det inget problem med fukt nu , så gör inget.
 
  • Gilla
roffe99
  • Laddar…
Det är krypgrund bakom muren och inga problem med lukt.

Jag låter det vara som det är så länge, får bli ett senare projekt när putsen behöver förbättras. Tack för alla svar.
 
  • Gilla
David-O
  • Laddar…
Då är den där för att inte fukt ska krypa upp till syllen och förstöra den, en grundmur kan suga fukt rätt högt upp och nu hindras det av mattan.
 
  • Gilla
roffe99
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.