E El-Löken66 skrev:
Hur många byte data räknar du att det skulle förbrukas på ett dygn för att sända konstant?
Svårt att se att detta inte skulle synas, idag har vi fortfarande abonnemang begränsade till 500 MB, förr var det långt lägre.
Mono och extremt låg bitrate...inte många mb. Återigen; varför spela in konstant? Är det under ett tröskelvärde så är det inte lönt. Så räkna bort typ 50 % av dygnet.

Men du...allt detta är redan avhandla i tråden så läs från början.
 
E El-Löken66 skrev:
Så de som inte kör Wi-Fi slipper avlyssning?
Ja, varför inte? Hur många relativt moderna telefoner känner du till som ALDRIG är uppkopplade på wifi?
 
Fairlane
C cpalm skrev:
Att t.ex. en telefon skickar stora volymer data hit och dit är normalläget idag, så att den skickar upp en massa data säger liksom inget om man inte vet innehållet i datat och vem det skickas till. Kollar t.ex. på en iPhone i WiFi-nätet nu, den har skickat upp 12 GB data bara under de senaste 5 timmarna. Mer än tillräckligt för en komplett ljudinspelning alltså. Mestadels till "okända" IP-adresser, Akamai, AWS, GCP, dvs. svåridentifierade slutmottagare.
Svåridentifierade hur? För att det är molnleverantörer?

Om man tar en vanlig telefon, struntar i att installera en massa appar så borde det inte alls vara omöjligt att hitta inspelningar, om det finns. 12 GB på 5 timmar är ruggigt mycket. Det är inte normalt, så frågan är vad den telefonen håller på med.
 
  • Gilla
  • Älska
RoAd och 1 till
  • Laddar…
C
Fairlane Fairlane skrev:
Svåridentifierade hur? För att det är molnleverantörer?
För att IP-adressen tillhör en uppenbar mellanhand, ja precis.

Det är inte normalt, så frågan är vad den telefonen håller på med.
Vad är normala datavolymer för t.ex. en iPhone då?
 
Jag har lite svårt att se vitsen med att avlyssna i syfte att ta reda på vilken reklam som ska visas för en. Det känns som onödigt mycket besvär.

Först ska man bygga något som kan omvandla tal på olika dialekter och språk till hanterbart data och sen se till att matcha det mot någon form av nyckelord. Det känns som det vore stor risk att skicka ut irrelevant reklam. Dessutom ska man hålla igång ett hemlighetsmakeri, både dölja trafiken och hoppas att ingen berättar om det. För att inte tala om att skicka en massa data som en hoppas ingen märker.

Då är det mycket enklare att använda den enorma mängd data folk helt frivilligt ger ifrån sig på ett sätt som är mycket enklare att hantera och där har de juridiskt ryggen fri då användarna godkänner att deras information används.
 
  • Gilla
  • Älska
crappyusrname och 3 till
  • Laddar…
Jag pratade i telefon med min fru, och hon berättade att hennes far fått en pulsoximeter av typ landstinget. Fram till denna stund hade jag aldrig hört talas om en sådan apparat, än mindre skrivit det någonstans eller googlat det. När jag startar min iPad (som har samma Apple-id som telefonen) första gången efter detta är det första jag ser en annons för just pulsoximetrar.

Hur stor är sannolikheten att någon annons-server helt slumpmässigt får för sig att just då för första gången någonsin skicka denna reklam till mig?
 
  • Gilla
Troberg och 1 till
  • Laddar…
E
A andersmc skrev:
Jag pratade i telefon med min fru, och hon berättade att hennes far fått en pulsoximeter av typ landstinget. Fram till denna stund hade jag aldrig hört talas om en sådan apparat, än mindre skrivit det någonstans eller googlat det. När jag startar min iPad (som har samma Apple-id som telefonen) första gången efter detta är det första jag ser en annons för just pulsoximetrar.

Hur stor är sannolikheten att någon annons-server helt slumpmässigt får för sig att just då för första gången någonsin skicka denna reklam till mig?
Detta finns redan förklarat i början av tråden. Då din fru och hennes far intensivt börjat googla på detta så antas övriga inom kretsen vara intresserade.

Men jag har testat att säga pulsoxineter ett par gånger nu så får vi se om jag får samma reklam.
 
A andersmc skrev:
Jag pratade i telefon med min fru, och hon berättade att hennes far fått en pulsoximeter av typ landstinget. Fram till denna stund hade jag aldrig hört talas om en sådan apparat, än mindre skrivit det någonstans eller googlat det. När jag startar min iPad (som har samma Apple-id som telefonen) första gången efter detta är det första jag ser en annons för just pulsoximetrar.

Hur stor är sannolikheten att någon annons-server helt slumpmässigt får för sig att just då för första gången någonsin skicka denna reklam till mig?
Din fru kan ha googlat på det alldeles innan hon ringde dig och eftersom ni är kartlagda som gifta ger det att även du är intresserade av pulsoximetrar.

Jag väntar med spänning på när det kommer ut att politiska åsikter kartläggs och säljs på det här viset.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Jag pratade i telefon med min fru, och hon berättade att hennes far fått en pulsoximeter av typ landstinget. Fram till denna stund hade jag aldrig hört talas om en sådan apparat, än mindre skrivit det någonstans eller googlat det. När jag startar min iPad (som har samma Apple-id som telefonen) första gången efter detta är det första jag ser en annons för just pulsoximetrar.

Hur stor är sannolikheten att någon annons-server helt slumpmässigt får för sig att just då för första gången någonsin skicka denna reklam till mig?
Kanske någon du känner, kanske som du nyss pratat med om dessa eller någon annan släkting, har sökt efter en sådan? Lägg till att ni är vänner på facebook eller liknande så finns en direkt länk mellan dennes sökning och dig. Tänk dig själv om din fru sitter och surfar efter semesterresor till Mallorca. Du får minuterna senare lite reklam för just semesterresor till Mallis.

När sen frugan på kvällen föreslår Mallis till hösten så säger det "ping" i huvudet och du kommer på att, ja för fanken STOR REA på semesterresor till Mallis med Suntrip!! När ni sen går in på hemsidan (och de ser att deras annons gjort susen) så är det fortfarande rea men den tar SLUT OM 23 MINUTER!!! Finns dessutom bara 7 platser kvar at 300 så ni skyndar er och så har de sålt en resa till ordinarie pris...
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
A andersmc skrev:
Hur stor är sannolikheten att någon annons-server helt slumpmässigt får för sig att just då för första gången någonsin skicka denna reklam till mig?
Om du tidigare fått annonser för pulsoximeter så hade du säkert inte reagerat, särskilt som du inte ens visste vad det var?
 
  • Gilla
  • Wow
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Kanske någon du känner, kanske som du nyss pratat med om dessa eller någon annan släkting, har sökt efter en sådan? Lägg till att ni är vänner på facebook eller liknande så finns en direkt länk mellan dennes sökning och dig. Tänk dig själv om din fru sitter och surfar efter semesterresor till Mallorca. Du får minuterna senare lite reklam för just semesterresor till Mallis.

När sen frugan på kvällen föreslår Mallis till hösten så säger det "ping" i huvudet och du kommer på att, ja för fanken STOR REA på semesterresor till Mallis med Suntrip!! När ni sen går in på hemsidan (och de ser att deras annons gjort susen) så är det fortfarande rea men den tar SLUT OM 23 MINUTER!!! Finns dessutom bara 7 platser kvar at 300 så ni skyndar er och så har de sålt en resa till ordinarie pris...
Japp, man måste alltid kunna marknaden. Oavsett hur paranoid man är så är man inte paranoid tillräckligt, som Agent Mulder sa i slutsekunden av pilotavsnittet till Arkiv X.
 
C
T Tom_And skrev:
Först ska man bygga något som kan omvandla tal på olika dialekter och språk till hanterbart data och sen se till att matcha det mot någon form av nyckelord.
Det är väl precis det "personliga assistenter" gör, så den infrastrukturen har man ju redan.
Annars håller jag med, det finns mer lättbearbetade dataströmmar att spionera på.
 
  • Gilla
Tom_And
  • Laddar…
Fairlane
C cpalm skrev:
Vad är normala datavolymer för t.ex. en iPhone då?
Det vet jag inte, men det där tyder på att man håller på med en stor uppladdning, exempelvis en backup av bilder. Om det är normalt så talar vi alltså om cirka 60 GB om dygnet... Den trafiken skulle verkligen märkas och om man tänker sig att minnet på en iPhone varierar mellan säg 16 GB och 512 GB så blir det väl rätt tydligt att det inte är en normal mängd data om man inte backar upp något till nätet?
Många abonnemang har begränsad datamängd, men man räknar nog ner, men skulle det tankas upp de volymerna så skulle nog operatörerna reagera. Visserligen kan man då göra det när man är på WiFi, men vad säger att inte WiFi är har begränsningar, exempelvis om det trådlösa nätet delas ut av en 4G router.
 
C
Fairlane Fairlane skrev:
Det vet jag inte, men det där tyder på att man håller på med en stor uppladdning, exempelvis en backup av bilder.
Skulle gissa att det är videomöten (är dock inte min telefon). Kanske backup (sker väl automatiskt?)
Men poängen är att dagens telefoner, surfplattor, datorer och sånt är oerhört "pratiga". Den tiden när man kunde påvisa något skumt enbart genom att se att en enhet kommunicerade när man inte använder den är sedan länge förbi.
 
Fairlane
C cpalm skrev:
Skulle gissa att det är videomöten (är dock inte min telefon). Kanske backup (sker väl automatiskt?)
Men poängen är att dagens telefoner, surfplattor, datorer och sånt är oerhört "pratiga". Den tiden när man kunde påvisa något skumt enbart genom att se att en enhet kommunicerade när man inte använder den är sedan länge förbi.
Javisst kommunicerar telefonerna mycket, men en telefon som ligger på bordet, oanvänd kommunicerar inte så mycket så att det skulle vara omöjligt att plocka fram vilken trafik som gick var. Det har talats om att telefonerna avlyssnar oss i många år, men ännu har jag inte sett någon som lyckats visa på att så sker, mer än just exempel på reklam som råkade passa med vad man pratat om någon gång. Sen har vi ju gärna 100 appar installerade på telefonerna och att det finns sådana som samlar in mängder med information och hanterar suspekt är givet och också känt och bevisat. Däremot har jag inte sett samma bevis på Apple, Google eller Microsoft (om man blandar in datorer, deras mobiltelefonera är slut)
 
Fairlane Fairlane skrev:
Om du tidigare fått annonser för pulsoximeter så hade du säkert inte reagerat, särskilt som du inte ens visste vad det var?
Om jag tidigare hade fått annonser för detta så hade jag vetat vad det varit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.