BirgitS BirgitS skrev:
Vad bra!
Men det är inte min erfarenhet från de två hus med oljepanna och självdrag som jag växte upp i. Där var det dålig luft inne när man kom hem efter några timmar, när det inte var uppvärmningssäsong, och även vintertid minns jag hur pappa öppnade ett fönster och altandörren en kort stund för att få korsdrag när hela familjen var samlad under lång tid därför att han tyckte att luften blev dålig.
Alla rum kommer att behöva vädras tillslut. Beroende på antalet personer som befinner sig där. Vi är två vuxna och två katter, och vi har inga problem i rum om 20-30 kvm. Men stäng in oss i 10 kvm med stängd dörr så behöver det troligen vädras. Allting handlar om hur situationerna ser ut.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det behöver inte vara fel med självdrag. Hus har byggts med det större delen av människans historia och det har fungerat ypperligt. Det fungerar ypperligt idag också. Dock behöver man tänka på hur man gör vid renoveringar. Höjdskillnad medför ett visst drag som tex i en skorsten. Det draget drar (pun intended) nytta av om man inte vill joxa med extra fläktar och annat.
Tänk också på att dina uppvärmningskostnader kommer att öka med ökad ventilation; du fläktar ut varm luft på vintern och tar in kall luft, och den måste värmas. Desto mer du ventilerar ut, desto mer måste du värma upp.

Jag läste i något inlägg tidigare i tråden att personen hävdade att man "måste" vädra i ett hus med självdrag. Det är ren BS. I mina hus så är det självdrag. Här ventileras inte annat än genom självdraget och här är absolut inga problem med dålig luft eller lukt.
Det finns en anledning eller flera att vi inte får bygga nya hus med självdrag idag! Vi behöver luftombyte och mår bättre med stor mängd syre. Sover bättre tex…
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det finns en anledning eller flera att vi inte får bygga nya hus med självdrag idag! Vi behöver luftombyte och mår bättre med stor mängd syre. Sover bättre tex…
Jag har aldrig sagt att det är den bästa lösningen. Det jag hävdar är att den äcker om man gör det rätt.
Man får väl knappt bygga ett hus utan frånluftsvärmeväxlare heller?
 
Självklart ska man sträva efter den bästa eller en bra lösning om man kan. Varför snåla?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Självklart ska man sträva efter den bästa eller en bra lösning om man kan. Varför snåla?
För att det försvårar, fördyrar, krånglar till det i onödan? Korrekt utfört självdrag ÄR en bra lösning om man har möjlighet till att göra det.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Det är den sämsta lösningen som finns! Det fungerar tex väldigt dåligt på en övervåning en sommar med en tilluftsventil som förvandlas till inget eller frånluft i tex ett sovrum... Allt var inte bättre förr :(
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är den sämsta lösningen som finns! Det fungerar tex väldigt dåligt på en övervåning en sommar med en tilluftsventil som förvandlas till inget eller frånluft i tex ett sovrum... Allt var inte bättre förr :(
Nej, det var det absolut inte, men självdrag är det inget fel på när det görs rätt.
Det FU gerar ypperligt på mina ovanvåningar.
 
BirgitS
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Nej, det var det absolut inte, men självdrag är det inget fel på när det görs rätt.
Det FU gerar ypperligt på mina ovanvåningar.
Kan vi enas om att självdrag kan fungera men inte behöver göra det?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kan vi enas om att självdrag kan fungera men inte behöver göra det?
Absolut. Det är det jag skrivit hela tiden.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.