hej
jag ska sätta upp gipsväggar till ett nytt badrum. E-E 70/70 202 M0 blir det. finns någon bra pedagogisk byggbeskrivning på nätet? tycker inte gyprochandboken riktigt beskriver bra, ang exempelvis infästning av väggwc och vägghandfat, håltagning/skenor/reglar för dörren, och i mitt fall blir det dessutom ett innerfönster.
 
finns det någon som kan svara? hur ska jag exemplevis bäst fästa in vägg-wc i gipsväggen. vägghöjden golv till bjälklag är 2500mm.
 
Här hittar du lite svar vad gäller själva skruvandet av gipsen.

Grabber - skruv för proffs & konsument

Klicka på montering - inne - gips


Vad gäller kravet på hållfasthet borde tilverkaren av toaletten kunna hjälpa dig med. (dvs. om det krävs enkel- dubbel- trippel -gips osv.)
 
Jag känner inte till någon bra guide för detta, men vad gäller vägghängd mugg så fäster du ju inte den i väggen. Man monterar en särskild fixtur bakom väggen som toaletten sedan fästs i. Jag använder alltid fibercementskivor mellan fixturen och muggen, för belastningen blir väldigt stor där. Kanske fungerar med vanligt gips också, men jag skulle inte chansa.

När det kommer till handfatet så räcker det med en s k kortling (en bit regel infälld horisontellt mellan de stående reglarna) som man skruvar fast konsollerna i.
 
Ibland måste man ha lite tålamod, och vissa frågor får man inga svar på...avvakta ett par dar och se. Det finns några duktiga byggare här som kanske kan svara men de kanske inte är inne varje dag!
Det lilla jag kan bidra med i frågan är att om du kan så regla upp så mycket som möjligt...det skadar aldrig.
 
okej. fibercementskivor finns det på vanlig bygghandel?
hur går man tillväga vid spackling/slipning/grundarbete vid skarvar mellan gipsplattor där det inte finns någon nedsänkning i plattan? och samma sak vid hörn? lägger man pappremsan utanpå väggen då? då blir slutreslutatet en utbuktning?
 
Ja, fiberscementskivor finns i bygghandeln. Masterboard är ett exempel på märke.

Du ska inte spackla skarvarna om du ska ha keramik på väggen.
 
nej självklart. men det finns två sidor av en vägg.. och jag tänkte på andra sidan, den som jag ska spackla och måla..?
 
Aha. Men det är ju sällan man råkar ut för att det inte finns spackelfals, kommer det vara så för dig?
 
ja bla vid utvändiga hörn där ju skivan måste kapas..?
 
eller vid höjdskarvning av skivorna om de inte når hela vägen från golv till tak..
 
Detta finns beskrivet bra i arbetsbeskrivningar från gipsskivelev. Ex Gyproc, norgips osv. Där finns niogranna beskrivningar hur man spacklar olika skarvtyper på bästa sätt.

men principen är att du lägger papper utanpå, spacklar över, det blir en upphöjning, men genom att spackla med tillräckligt bred spackel så syns inte upphöjningen. helt försvinner gör den inte.


Men som sagt inget spackel om du skall ha kakel på.
 
hempularen skrev:
Men som sagt inget spackel om du skall ha kakel på.
Varför detta?
 
För att spackel är jättesvagt, det klarar att bära färg eller tapet, inte keramik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.