Ska bygga ett rum till min dotter 15 år. Rummet blir 2x4 meter ca med dörr i ena kortänden och fönster i den andra. Önskar förslag på möblering och inredning.
Har på känn att om man gör fondvägg vid fönstret och sträcker ut den en bit in på långväggarna kan rummet kännas bredare - stämmer det? Dörren kan sättas var som helst i kortväggen och kanske det blir bättre att inte sätta den mitt i väggen, tips, förslag?? Färgsättning?
 
Har du element under fönstret? Inte så skönt att vila huvudet mot en radiator.:rolleyes:

Är hon 15 år så kaske hon vill ha en 120 cm säng. Kan bli svårt att få rum brevid dörren med den bredden.
 
Rummet är i och för sig ganska långt men kanske en loftsäng kan vara nåt?
 
och jag hade eventuellt tänkt säng/bäddsoffa längst in under fönstret. Det bör ju räcka med 2 meter då. Hyr ryms det sedan med soffa och tv-bänk?? Något förslag?
 
Jag hade precis ett sådant rum när jag var tonåring. Mot dörrsidan hade jag en garderob, det var det enda som var fast möblerat.
Resten möblerade jag om ca 4 ggr/år för att det var kul. En säng på 1.20 är en bra ide. Då kan hon ta med den när hon flyttar hemifrån och dessutom kanske det dyker upp en trevlig svärson snart (det går attans så fort).
Vad jag menar är att sätt dig med henne och skriv ner vilka funktioner hon vill ha, sov - arbete - sällskap - media -mm. Skaffa sedan tillsammans med henne möbler som kan ha dessa funktioner i nätt storlek och låt henne styra och ställa själv. Hon är stor nu.
 
Hej!
Vi är nog många som växt upp i snarlika rum ... jag håller med föregående talare, de möbler ni köper nu kommer hon antagligen att ta med sig när hon flyttar hemifrån och det kan ju vara bra att tänka på. Min favoritmöblering var med sängen längs kortväggen under fönstret, det ger en mer fyrkantig yta i resten av rummet. Mitt rum var nog litet bredare för jag fick precis in en billyhylla istället för sänggavel. Sen satt jag i sängen och gjorde läxorna; pennor, böcker och stereo fanns i hyllan. De nedersta hyllorna använde jag inte. Kanske kan hon ha hyllor bredvid fönsterbrädan (om den sticker ut) och sängens långsida mot element och bokhylla?! Jag möblerade också om ofta. Jag hade ett pyttigt litet bord (kanske 50*50) och en klaffstol som jag använde de gångar man behövde råplugga. Sedan hade jag en sjysst fåtölj (som jag fortfarande 23år senare har kvar och trivs bra med) och ett förvaringsskåp. Jag tror att en avvikande färg/fond längs en kort bit av långväggen är det som får ett långsmalt rum att se bredare ut, men kanske gäller det ffa större rum än detta. Att se rummets hörn ordentligt och att inte ha några stora saker som sticker ut från väggen i ögonhöjd har jag läst någonstans ska funka.
lycka till fialotta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.