S sv3nsken skrev:
Har du någon mer bild?
så ser det ut under ifrån.
 
  • Undersidan av ett renoverat tak med synliga träbalkar och ny vit isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy underifrån av ett tak med grå yta och exponerade träbalkar mot en vit byggnadsstruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy underifrån av en trätakbjälke med metallfäste mot en skivklädd yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Martin.M och 2 till
  • Laddar…
G Gooner skrev:
så ser det ut under ifrån.
Ser ju riktigt bra ut (y)(y)
Har det hållit tätt hittills?
Vad körde du med för papp? Ytskiktspapp eller underlagspapp?
Kommer troligtvis bygga med samma princip inom några veckor.
 
S sv3nsken skrev:
Ser ju riktigt bra ut (y)(y)
Har det hållit tätt hittills?
Vad körde du med för papp? Ytskiktspapp eller underlagspapp?
Kommer troligtvis bygga med samma princip inom några veckor.
Det har hållit bra. Tror det var ytskiktspapp men inte 100 säker. Enda dåliga är att när det regnar och blåser mot fasaden så läker det lite vatten ner längst in mot väggen. Det går säkert att göra någon bättre lösning för det än vad jag gjorde, typ att fräsa in en plåt längst fasaden eller liknande.
 
  • Gilla
Cathrin Thomsen Treiberg
  • Laddar…
G Gooner skrev:
Det har hållit bra. Tror det var ytskiktspapp men inte 100 säker. Enda dåliga är att när det regnar och blåser mot fasaden så läker det lite vatten ner längst in mot väggen. Det går säkert att göra någon bättre lösning för det än vad jag gjorde, typ att fräsa in en plåt längst fasaden eller liknande.
Tänkte också köra med ytskiktspapp, även om den är lite svårare att forma över reglarna.
Kommer fräsa ett spår i husväggen och lägga ett bleck är tanken (y)
 
G Gooner skrev:
Skickar den bilden jag hittade från min lösning sett från ovansidan under byggets gång. Beställde plåtar med uppbockade kanter (som ett U) och skruvade fast de med fall mot stupränna på insidan av varje regel. För att få ett överlapp för vattnet att rinna ner på plåtarna så la jag takpapp över reglarna ner över plåten.
Hoppas du förstår hur jag menar. Vet inte om detta är bästa lösningen men det bygger ingen under reglarna och det har varit tätt i 2 år för oss nu i alla fall. Har inte monterat något tak under än, men funderar på att sätta brädor med nån centimeter i mellan för att luft ska cirkulera.
Kan skicka kort på undersidan imorgon om så önskas.
Mvh, Martin

[bild]
Hej, väcker gammal tråd :) har du skruvat trallen direkt genom pappen? Jag är inne på denna lösning till en carport men funderar på om reglarna behöver vara impregnerade ifall trallen skruvas genom pappen eller hur man löser det bäst. Hade tänkt ha ett undertak med spottar.

Det är ganska stor yta och jag tänkte lägga fris mellan längderna och inte lägga dem löpande så jag behöver kluriga lite extra...
 
B husbyggarebob skrev:
Hej, väcker gammal tråd :) har du skruvat trallen direkt genom pappen? Jag är inne på denna lösning till en carport men funderar på om reglarna behöver vara impregnerade ifall trallen skruvas genom pappen eller hur man löser det bäst. Hade tänkt ha ett undertak med spottar.

Det är ganska stor yta och jag tänkte lägga fris mellan längderna och inte lägga dem löpande så jag behöver kluriga lite extra...
Jag skruvade igenom pappen. Körde med impregnerade reglar.
Har funkat bra hittills. Ett litet läckage på 70m2 vad jag kunnat se. :D
Har också carport under, även om det inte är klar än....
 
S sv3nsken skrev:
Jag skruvade igenom pappen. Körde med impregnerade reglar.
Har funkat bra hittills. Ett litet läckage på 70m2 vad jag kunnat se. :D
Har också carport under, även om det inte är klar än....
Hej,

Bra lösning! Vilket fall använde du? Jag har 7 x 8,5 m som jag behöver hantera. Det blir ju lite diff från 0-7 m tänker jag. Alternativet är att göra en rygg mitt på och ta fallet åt båda håll, men vore enklare att ta det på ena hållet. Några andra tips om hur man får det 100% tätt? Hur långa blev plåtarna du fick bockade?

Tack!
 
M Mats_Larson skrev:
Hej,

Bra lösning! Vilket fall använde du? Jag har 7 x 8,5 m som jag behöver hantera. Det blir ju lite diff från 0-7 m tänker jag. Alternativet är att göra en rygg mitt på och ta fallet åt båda håll, men vore enklare att ta det på ena hållet. Någ
M Mats_Larson skrev:
Hej,

Bra lösning! Vilket fall använde du? Jag har 7 x 8,5 m som jag behöver hantera. Det blir ju lite diff från 0-7 m tänker jag. Alternativet är att göra en rygg mitt på och ta fallet åt båda håll, men vore enklare att ta det på ena hållet. Några andra tips om hur man får det 100% tätt? Hur långa blev plåtarna du fick bockade?

Tack!
ra andra tips om hur man får det 100% tätt? Hur långa blev plåtarna du fick bockade?

Tack!
Jag började i toppen av regeln, in mot husväggen och slutade längst ner längst ut. Vad det blir i grader eller % vet jag inte. Men reglerna är 45*195 5,4m. Så borde bli runt 3,5-3,6 cm/m fall om jag räknat rätt.
Plåtarna var runt 2m långa, tre plåtar/fack. Jag la marintätning i överlappet mellan plåtarna. Hittills inga bekymmer med något.
 
  • Gilla
Macdac och 1 till
  • Laddar…
Hej igen!

Beställde du plåten från lokala plåtslagaren? Tjocklek? Ungefärligt pris?
 
M Mats_Larson skrev:
Hej igen!

Beställde du plåten från lokala plåtslagaren? Tjocklek? Ungefärligt pris?
Precis. Är sekunda plåt, kan vara någon repa här eller där. Minns inte tjocklek. Betalade runt 12' vill jag minnas bockat och klart.
 
  • Gilla
Mats_Larson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.