RoTe
Är detta flashback eller byggahus? Jag ser ingen skillnad längre.
 
E El-Löken66 skrev:
Jag kommer sluta skriva OT nu, dagisfröken får starta en ny tråd så hen kan hantera sina barn korrekt.
Ja, gör gärna det (y)
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
E El-Löken66 skrev:
Och nej, jag har inte påstått att genom att utsätta sig för dessa saker fås automatiskt en förkylning. Däremot ökar sannolikheten och mottagligheten betydligt.
Ingen som uttalar sig i artikeln hävdar att sannolikheten och mottagligheten ökar betydligt.

Det närmast är Wallenstens "Om du sitter i en kraftig fläkt eller i ett flygplan, som ofta har torr luft, kan det torka ut slemhinnorna. Det finns viss forskning på att torra slemhinnor, och kall nässlemhinna, kan öka risken för att virus får fäste". Det är mycket "kan vara" i texten och inte speciellt mycket "är".

Påståendet att många (hur många?) upplever att de faktiskt blir förkylda av luftkonditionering är inte ett argument för nånting. Upplevelser är subjektiva. För att kunna veta något måste man göra vetenskapliga studier med beprövade vetenskapliga metoder.
 
P
E El-Löken66 skrev:
Ingen fara, vet Du inte, så vet du inte. Och alla är fria att tro vad de vill.

Jo, om de kyler ner sina kroppar. Badar för länge utan att röra dig i artongradigt vatten.
Inte som temperaturen är nu, nej.

Du har säkert uppmärksammat att näsor na börjar rinna då.

Ser att folk varken har erfarenhet av det hela eller kunskap att googla så låt mig hjälpa lite så vi kan lämna detta sidospår någon gång:

Vi blir lättare förkylda om vi utsätts för stress under lång tid.

”Bada inte när det är för kallt i vattnet – då blir du förkyld!”

Börje Svensson, familje- och chefsläkare vid Björksätra hälsocentral i Sandviken, svarar.

– Förkylningar kan bara uppstå i samband med virusinfektioner eller baciller. Under en långvarig och kraftig nedkylning skulle en förkylning lättare kunna utlösas, då kroppen hamnar i ett tillstånd som gör att vissa försvarsmekanismer blir sämre. Men korta bad i kallt vatten har ingen som helst betydelse.

Så några timmar i kallt vatten ligger ju någonstans mellan ett kort bad och hypotermi och kan därmed göra kroppen mottaglig för dessa virus. Detta är givetvis även ansträngande för kroppen vilket leder oss in till nästa punkt:

Har du tränat hårt och sedan blivit sjuk? Det händer oss alla. Träning bryter ner kroppen och direkt efter ett tufft pass är immunförsvaret nedsatt. Men med rätt kost kan du faktiskt minska risken för den där förkylningen, låt oss berätta hur!

Sen har vi kosten också, vissa barn äter bara skräp och detta påverkar givetvis också, frukt och grönt är viktigt här. Tror jag skrev detta även i första inlägget.

En påse bilar till lunch är gott men innehåller inte allt vad tallriksmodellen förespråkar.
Läkaren undviker att påstå sånt som inte är belagt:
"Under en långvarig och kraftig nedkylning skulle en förkylning lättare kunna utlösas".
 
P
E El-Löken66 skrev:
Varför skulle någon vilja betala för att undersöka något så banalt som förkylningar.
Kanske för att vanliga förkylningar har en samhällsekonomisk kostnad? Men jag vet inte. Görs det inga studier alls om förkylningar? I så fall är det kanske inte konstigt att vi inte vet om luftkonditionering och fläktar ökar eller minskar risken för att bli förkyld.
 
Hört talas om begreppet "Sommarförkylning" Det är ett helt vanligt förkylningsvirus.
Vi har enligt länkad artikel ca 200 st olika förkylningsvirus virus, vissa på sommaren och andra på Kallare året. Den näst vanligaste är för övrigt mest aktiv på sommarhalvåret. Så visst det är nog betydligt vanligare med förkylningar på vinterhalvåret. men absolut inte ovanligt på sommaren. Och att dra slutsats att snuva på sommaren mest troligt är Pollen måste vara en högst ovetenskaplig och egen slutsats, även om de säkert utgör en stor del.
Kan du bli förkyld på sommaren? Sommarkyl mot allergisymtom och botemedel - Hälsoutbildning | Juli 2021 (covidografia.pt)



E El-Löken66 skrev:
Ja, det finns många som tror sig förstå skillnaden mellan allergi och förkylning, lika många som blir överraskade att det faktiskt inte finns någon.

Den vanliga hösnuvan och lätta men många nysningar samt svårigheter att andas förvandlas obehandlad till precis vad kroppen betraktar som förkylningssymptom.

Ser att ditt barn har mycket kläder, detta är inte alls bra i denna värme, däremot att dricka mycket är.

Du behöver givetvis inte ta emot råd från någon men springer dina barn runt och är förkylda året om är något fel och behöver undersökas, det är vanligt att kosten inte är helt enligt tallriksmodellen, äter ni exempelvis fisk 5 ggr i veckan? Annars behöver ni komplettera med källor av Omega 3, akta bara så dessa inte innehåller för mycket Omega 6.

Minst 20 minuter om dagen ska de vara ute, även i oväder, helg eller ej.

Från frukt och grönsaker får vi vitaminer och mineraler, det förekommer att barn inte gillar detta.

Tillskott är även en möjlighet.

Testa detta så hoppas vi på bättring, nu fortsätter vi med huvudfrågan här: vaccination mot Corona.
 
E
M mojjen skrev:
Hört talas om begreppet "Sommarförkylning" Det är ett helt vanligt förkylningsvirus.
Vi har enligt länkad artikel ca 200 st olika förkylningsvirus virus, vissa på sommaren och andra på Kallare året. Den näst vanligaste är för övrigt mest aktiv på sommarhalvåret. Så visst det är nog betydligt vanligare med förkylningar på vinterhalvåret. men absolut inte ovanligt på sommaren. Och att dra slutsats att snuva på sommaren mest troligt är Pollen måste vara en högst ovetenskaplig och egen slutsats, även om de säkert utgör en stor del.
Kan du bli förkyld på sommaren? Sommarkyl mot allergisymtom och botemedel - Hälsoutbildning | Juli 2021 (covidografia.pt)
Visst går det att bli förkyld på sommaren men springer du runt hela sommaren med symptom, år in och år ut, så är det något som inte stämmer.
 
E El-Löken66 skrev:
Visst går det att bli förkyld på sommaren men springer du runt hela sommaren med symptom, år in och år ut, så är det något som inte stämmer.
Nej då är det ju sannolikt en pollenallergi. Men frågan här berörde ju en person som kände sig lite snuvig på kvällen ej i samband med vaccinationen.
 
P pmd skrev:
Görs det inga studier alls om förkylningar?
Jo, det görs mängder. Den som knäcker koden och kan skapa något som hindrar en förkylning från att bryta ut skulle dra in enorma summor eftersom förkylning drabbar hela världen hela tiden. Men än har man inte hittat något effektivt. Det har också gjorts massor med studier på vad som kan lindra där man även kollat alla "husmorsknep" och det har visat sig att de har noll effekt i vetenskapliga försök. Och jag vet att många med bestämdhet hävdar att deras knep funkar för dem och det är ju kanon, synd att det inte funkar i dubbelblindtester.
 
  • Gilla
KristinaRT och 2 till
  • Laddar…
R
E El-Löken66 skrev:
Varför skulle någon vilja betala för att undersöka något så banalt som förkylningar. Finns några tusen allvarligare sjukdomar som står före i kö.

Det var kanske du som hade problem att ungarna sprang runt snoriga året om?

Följ dessa enkla råd så slipper du detta.

Är ordenligt, enligt kostcirkeln.
Sov ordentligt.
Träna regelbundet men lyssna på kroppen.
Gå inte och frys i timtal.

Oavsett vad du tror kanske du ändå inser att detta är ganska rimliga och enkla råd.

Som sagt kan det mycket väl vara allergier ni har också.

Men se över detta och se antalet VAB-dagar minska drastiskt.
Kanske off topic, men finns det något område du inte är expert inom?

Dina studielån torde vara gigantiska. Eller är det genom forskningsanslag du förkovrat dig?

Hektiskt måste det dock varit att hinna med. Imponerande, minst sagt.
 
  • Haha
  • Gilla
crappyusrname och 4 till
  • Laddar…
E
R RoAd skrev:
Kanske off topic, men finns det något område du inte är expert inom?

Dina studielån torde vara gigantiska. Eller är det genom forskningsanslag du förkovrat dig?

Hektiskt måste det dock varit att hinna med. Imponerande, minst sagt.
Detta är ganska grundläggande kunskap faktiskt, tror det lärs ut redan i förskolan.
 
P
M mojjen skrev:
Och att dra slutsats att snuva på sommaren mest troligt är Pollen måste vara en högst ovetenskaplig och egen slutsats, även om de säkert utgör en stor del.
Den som är allergisk mot pollen kan enkelt skilja på allergiska reaktioner och förkylning. Symtomen är inte identiska.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
E
P pmd skrev:
Den som är allergisk mot pollen kan enkelt skilja på allergiska reaktioner och förkylning. Symtomen är inte identiska.
Ibland.
Obehandlat en längre period kommer kroppen behandla det på exakt samma sätt som en förkylning.

Så testa att ta antihistamin några dagar och se om det lättar. Allergier kan du få på äldre dagar.

Det du skriver är ett vanligt missförstånd, exempelvis att hösnuva ska vara tunn och lättflytande och förkylningssnuva grön och trög.
 
P
E El-Löken66 skrev:
Så testa att ta antihistamin några dagar och se om det lättar.
När jag får allergisymtom brukar antihistamin hjälpa. (Jag brukar ta desloratadin för snabb effekt). Allergisymtomen skiljer sig tillräckligt mycket mot förkylningssymtom för att jag ska känna igen dem.
Det hjälper inte med antihistamin när jag är förkyld.

Det här är förstås subjektiva och anekdotiska bevis men det skulle förvåna mig om det inte finns studier som bekräftar min erfarenhet. Om jag verkligen blir arg och irriterad på att någon jämställer förkylningssymtom med allergisymtom så kanske jag letar rätt på en. ;)
[Allergier kan du få på äldre dagar.
Jag vet. :)
 
Jag läste artikeln noga. Du kan uppenbarligen inte förstå en text. Man förnekar sambandet mellan AC och förkylning. Senare i artikeln säger man att AC kan ge torra slemhinnor. Sen säger man att vissa studier har visat att torra slemhinnor kan öka risken för att virus får fäste (när man talar om ”vissa studier” så är det vetenskapliga stödet svagt)
Man har inte visat att de torra slemhinnor som AC leder till innebär att virus får fäste. Det var en helt annan allvarligare typ av torra slemhinnor. Man har inte visat att de virus som fäster vid på torra slemhinnor ger förkylning. Det finns inget vetenskapligt bevis för att AC kan leda till förkylning.
Du virrar på om saker du inte begriper.
 
  • Gilla
crappyusrname och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.