Hej! Jag har ett par sovrum där det saknas tilluftventil, dock har vi sommar som vinter oftats ett fönster lite på glänt. Ger detta "tillräckligt" med luft i ett hus med självdrag eller är det värt att såga plats för en luftkanal?
 
BirgitS
Även ett fönster som bara är på glänt brukar ge ett större luftflöde än en spaltventil. Men för att det ska fungera krävs det ju att självdraget fungerar och har man inte en varm murstock upp till skorstenen så gör det ju sällan det.
 
Hur har du det med fläktar i kök/badrum/tvättstuga?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Även ett fönster som bara är på glänt brukar ge ett större luftflöde än en spaltventil. Men för att det ska fungera krävs det ju att självdraget fungerar och har man inte en varm murstock upp till skorstenen så gör det ju sällan det.
Någon varm murstock har vi inte, inte ofta vi eldar på. Dock känns självdraget OK, nedre plan i sutteräng känns fräscht (nyrenoverat...) men där har vi också installerat en flexkonvektor samt har två tilluftventiler och pax-fläktar i tvättstuga, badrum och WC.

På ovanplan känns luften stelare, svag men ej illaluktande "boende-doft" och i korridoren till sovrummen samt i ett avstickande hörn i köket där det inte finns några fönster att öppna känns det som stelast.

@Jonatan79 på ovanplan där vi inte har några tilluftventiler har vi en - vad säger man - passiv ventil i badrummet som går upp på vinden, dock används i princip inte duschen där. I köket har vi en helt vanlig fläkt med utblås.
 
BirgitS
Det betyder att ni på suterrängplanet inte har självdrag längre utan mekanisk frånluftsventilation och som ni har märkt så ger det bättre luft. Föreslår att ni installerar pax-fläkt som går jämnt i badrummet där uppe också och kanske har köksfläkten på lägsta varvtal vid flera tillfällen under dygnet.

Med bara självdrag måste man vädra med korsdrag under sommarhalvåret. När jag var barn stod något fönster på glänt i alla rum sommartid så fort någon var hemma.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det betyder att ni på suterrängplanet inte har självdrag längre utan mekanisk frånluftsventilation och som ni har märkt så ger det bättre luft. Föreslår att ni installerar pax-fläkt som går jämnt i badrummet där uppe också och kanske har köksfläkten på lägsta varvtal vid flera tillfällen under dygnet.

Med bara självdrag måste man vädra med korsdrag under sommarhalvåret. När jag var barn stod något fönster på glänt i alla rum sommartid så fort någon var hemma.
Ah, OK! Men pax-fläkten i badrummet på ovanplan behöver inte nödvändigtvis kombineras med tilluftventil i något sovrum eller så? Utan snarare att vi fortsätter med att ha något fönster på glänt? Jag kanske ändå installerar ventiler känns smidigare än att ha fönster öppna konstant.

Bilder nedan:

1. Källarplan - gul prick tilluftventil, grön prick flexkonvektor, röda prickar pax-fläktar för frånluft.

Planritning över källarplan med positioner för tilluftventil, flexkonvektor och frånluftsfläktar samt textkommentarer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ovanplan - här finns inga till- eller utblås förutom köksfläkten nere till vänster i köket samt ventilationskanalen i badrummet som mynnar ut på vinden. Vi kör i princip alltid öppet fönster i sovrummen samt i köket. Fönsterna nere till höger i köket går inte att öppna.
Planritning över en bostad med markerade ventilationspunkter som tilluft och Pax-fläktar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen höjdare att släppa upp fuktig luft från badrum på vinden om det stämmer? Installera en fläkt genom tex väggen eller på kanalen i taket men låt röret mynna ut ovan yttertaket. Samt, installera väggventiler i samtliga sovrum och flera i v-rum.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ingen höjdare att släppa upp fuktig luft från badrum på vinden om det stämmer? Installera en fläkt genom tex väggen eller på kanalen i taket men låt röret mynna ut ovan yttertaket. Samt, installera väggventiler i samtliga sovrum och flera i v-rum.
Förlåt kom på att det är en sådanhär avloppsavluftning eller vad man säger. Väl isolerad på vinden. Så ingen ventilation där...
 
BirgitS
L Thyrfalk skrev:
Ah, OK! Men pax-fläkten i badrummet på ovanplan behöver inte nödvändigtvis kombineras med tilluftventil i något sovrum eller så? Utan snarare att vi fortsätter med att ha något fönster på glänt? Jag kanske ändå installerar ventiler känns smidigare än att ha fönster öppna konstant.

Bilder nedan:

1. Källarplan - gul prick tilluftventil, grön prick flexkonvektor, röda prickar pax-fläktar för frånluft.

[bild]

Ovanplan - här finns inga till- eller utblås förutom köksfläkten nere till vänster i köket samt ventilationskanalen i badrummet som mynnar ut på vinden. Vi kör i princip alltid öppet fönster i sovrummen samt i köket. Fönsterna nere till höger i köket går inte att öppna.
[bild]
Vet inte vad det är för ritning men sådana där små pilar som finns vid de flesta fönster används ofta för att markera att det är meningen att det ska vara tilluft där, t.ex. genom att bara ha tätningslister på tre av fyra sidor av fönstret. Om det ska gå att sova i gästrummet med stängd dörr så behöver det ju finnas tilluft där. Man brukar inte ha tilluft i förråd (om det inte är en kall matkällare) men ibland frånluft.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vet inte vad det är för ritning men sådana där små pilar som finns vid de flesta fönster används ofta för att markera att det är meningen att det ska vara tilluft där, t.ex. genom att bara ha tätningslister på tre av fyra sidor av fönstret. Om det ska gå att sova i gästrummet med stängd dörr så behöver det ju finnas tilluft där. Man brukar inte ha tilluft i förråd (om det inte är en kall matkällare) men ibland frånluft.
Pilarna är mina för att beskriva vad för renoveringar som ska göras i varje rum :)

Går bra sova i alla rum med stängd dörr så länge ett fönster står på glänt. Med alla stängda blir det lite kvavt efter en hel natt.

Men lutar åt att jag sätter ett par ventiler i sovrummen uppe för att få lite bättre flöde utan öppna fönster.
 
BirgitS
L Thyrfalk skrev:
Pilarna är mina för att beskriva vad för renoveringar som ska göras i varje rum :)

Går bra sova i alla rum med stängd dörr så länge ett fönster står på glänt. Med alla stängda blir det lite kvavt efter en hel natt.

Men lutar åt att jag sätter ett par ventiler i sovrummen uppe för att få lite bättre flöde utan öppna fönster.
Okej :)

Men det behövs mekanisk frånluft också för att det ska bli något luftflöde genom ventilerna.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Okej :)

Men det behövs mekanisk frånluft också för att det ska bli något luftflöde genom ventilerna.
Så ett par vebtilationskanaler i sovrummen och en paxfläkt i kökets stillastående hörna? Känns smidigare än att köra fläkten då och då.
 
BirgitS
L Thyrfalk skrev:
Så ett par vebtilationskanaler i sovrummen och en paxfläkt i kökets stillastående hörna? Känns smidigare än att köra fläkten då och då.
Plus Pax i badrummet så att du håller nere risken att få mögel där.
 
Det behöver inte vara fel med självdrag. Hus har byggts med det större delen av människans historia och det har fungerat ypperligt. Det fungerar ypperligt idag också. Dock behöver man tänka på hur man gör vid renoveringar. Höjdskillnad medför ett visst drag som tex i en skorsten. Det draget drar (pun intended) nytta av om man inte vill joxa med extra fläktar och annat.
Tänk också på att dina uppvärmningskostnader kommer att öka med ökad ventilation; du fläktar ut varm luft på vintern och tar in kall luft, och den måste värmas. Desto mer du ventilerar ut, desto mer måste du värma upp.

Jag läste i något inlägg tidigare i tråden att personen hävdade att man "måste" vädra i ett hus med självdrag. Det är ren BS. I mina hus så är det självdrag. Här ventileras inte annat än genom självdraget och här är absolut inga problem med dålig luft eller lukt.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
BirgitS
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag läste i något inlägg tidigare i tråden att personen hävdade att man "måste" vädra i ett hus med självdrag. Det är ren BS. I mina hus så är det självdrag. Här ventileras inte annat än genom självdraget och här är absolut inga problem med dålig luft eller lukt.
Vad bra!
Men det är inte min erfarenhet från de två hus med oljepanna och självdrag som jag växte upp i. Där var det dålig luft inne när man kom hem efter några timmar, när det inte var uppvärmningssäsong, och även vintertid minns jag hur pappa öppnade ett fönster och altandörren en kort stund för att få korsdrag när hela familjen var samlad under lång tid därför att han tyckte att luften blev dålig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.