Hej! Vi bor i 1 1/2 plansvilla. Vi använder idag tvättstugan som entré men vill frigöra den och börja använda stora entrén istället. Detta medföljer att vi behöver göra lite förändringar så som en hall (idag har vi inrett precis som om det inte finns någon dörr vid stora entrén). Genom att använda tvättstugan som ingång blir det obalans på något sätt och det är riktigt tråkigt att behöva hänga tvätten i övriga delar i huset.
Vi har valv i vardagsrummet vi vill bli av med samt så önskar jag mig plats för en köksö.
Vi behöver hjälp med att planera våra förändringar. Vi tenderar ofta att komma på i efterhand vad vi hade behövt få ut av resultatet och har således alltså svårt att tänka efter före.
Jag bifogar planlösningen så ni förstår vad jag menar.
 
  • Planritning av en 1 1/2 plansvilla med specifikationer, inklusive bottenvåning och husets sektionsritning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Det ser ut som att behövs mer förvaring i hallen om den ska fungera och det kan man göra under trappan. Jag har sett folk som har gjort olika utdragbara "skåp/garderober" under trappor i några trådar i forumet. Det plus hatt- och skohylla där det är inritat på ritningen borde bli bra.

Det många gör är att ta bort väggen mellan matsalsdelen (övre vinkeln) i vardagsrummet och köket så att det går att ha en stor matplats till vänster och sen en köksö nedanför högra köksfönstret (120 cm från skåpen till höger). Att ta bort väggen mellan köket och hallen är troligen mer komplicerat och dyrare eftersom den nog är bärande.

Var är valvet och hur ser det ut?

Datorprogrammet Sweet Home 3D eller liknande kan hjälpa er att bättre förstå vad olika förändringar innebär. I det ritar man upp de rum som är väsentliga och placerar sen ut möbler för att sen kunna "gå" runt i en 3D-bild av huset för att få en bättre upplevelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.