Tänkte sätta upp en omvänd lockpanel med varierande bredder, 70, 95 & 120 i slumpad ordning för att få lite "liv" i väggen. Springorna blir nog ca 0,5 cm breda. Tjockleken på panel och lock är 22 och jag tänkte skruva panelen.

Nu till frågan: Hur bred lockpanel bör jag välja under panelbrädorna? Det känns som att 45 blir för smalt för att få fast panelen utan att den spricker eller räcker det?
 
  • Gilla
betamax
  • Laddar…
Jag skulle valt 95. Men minst 70mm för att få en bra stomme att skruva mot. Då kan du ta lite grövre skruv att sätta dit bottenbrädan och ändå sedan kunna hålla in skruven från "lockets" kanter.
 
Hmm... 95 känns ganska brett. Men det kanske får bli 70 i alla fall då. Hade tänkt att "locken" skulle funka även som vertikal luftningsläkt istället för att sätta detta bakom de horisontella spikläkten (pga att det bygger på extra) men ju bredare de är desto sämre luftning blir det ju förstås.
 
Rickard.
Jag har omvänd panel på hus och garage men jag har inte 0.5cm springor utan betydligt bredare, 2-2.5cm i snitt skulle jag uppskatta och jag har 70mm på huset och 95mm på garaget som bottenbräda men kan inte svara varför det blev 95mm på garaget. Håller du dina mått förstår jag inte riktigt varför 45mm inte skulle fungera men 70mm blir ju tätare.

Med 0.5cm kommer jag på två "problem" och det är att det kommer vara hopplöst att måla och att med så liten springa tappar du nästan helt justermånen på springorna för att passa in mot diverse saker som är i vägen. Det kanske inte gör något för dig då du kan anpassa genom att istället välja locken lite mer noggrant för att åstadkomma samma sak.
 
Locken behöver inte spikas genom bottenläkten, utan rätt i spikläkten.
Du klarar dig då fint med 45 i botten, och 5mm blir tajt att måla.
 
Tack för input. Tankefel av mig att skruva igenom locket i botten. Då funkar 45 förstås också.

Angående springans bredd så skall vi inte använda traditionell färg utan antingen vitriolbehandla eller trätjära eller liknande före panelen sätts upp. Tänker att det borde vara ok även om det inte går att komma åt i springan om sisådär 10-20 år. Det är en förrådsbyggnad btw så inte samma "krav" som ett bostadshus riktigt.
 
Alltid bra att måla bottenbrädorna innan locken kommer på plats, så slipper man vita skarvar sen när trät rör sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.