Skall precis till att börja med att sätta fiskbensväv direkt på gips, vad skall jag tänka på innan? Kommer gipsen att suga upp mycket av limmet, så att jag måste förbehandla på något sätt? Eller är det bara att limma på gipsen o sen på med väven?
Tre av fyra väggar skall det sättas väv på, den tredje skall bestå av en fondtapet. Hur gör man lättast vid övergången mellan tapet och väv för att det skall bli snyggt?

Tack på förhand.

/hedde
 
rulla på jämmt med limm så går det nog bra och se till att strycka ut väven ordentligt, den brukar vara ganska tjock fiskbensväven så tryck till den ordentligt! övergången så slutar du med väven i hörnet och sen målar du ut lite på den väggen som du ska ha tapeten på bara, sen hänger du tapeten ca 0,5-1cm ut från hörnet så det syns lite färg på tapet väggen oxå så blir det en snygg kant! kom ihåg att dra latexfog ihörnen oxå så det inte spricker... lycka till
 
mångstekta skrev:
rulla på jämmt med limm så går det nog bra och se till att strycka ut väven ordentligt, den brukar vara ganska tjock fiskbensväven så tryck till den ordentligt! övergången så slutar du med väven i hörnet och sen målar du ut lite på den väggen som du ska ha tapeten på bara, sen hänger du tapeten ca 0,5-1cm ut från hörnet så det syns lite färg på tapet väggen oxå så blir det en snygg kant! kom ihåg att dra latexfog ihörnen oxå så det inte spricker... lycka till
Skall jag sätta en latexfog i varje hörn innan jag målar?

/hedde
 
Det behövs inte i hörn där väven går runt hörnet.
 
Det är väl alltid bra att rolla på ett tunt lager vävlim dagen innan.
 
Johan Gunverth skrev:
Det är väl alltid bra att rolla på ett tunt lager vävlim dagen innan.
Vi rollade alla väggar med lim dagen innan, eller rättare sagt alla utom en - missade den (insåg vi efteråt). LImmade och satte upp väv, vilken sedan målades.

Gick inte så värst lång tid innan vi hade släpp av väv på den vägg som inte förlimmades. Eftersom vi i den vevan skulle sälja brydde vi oss inte om att åtgärda, men kontentan är att jag skulle rekommendera förlimning!

/alacs
 
Funkar det lika bra om man målar gipsen dagen innan med en billig vit väggfärg? Hade varit bekvämt, eftersom jag har det över o inte får köpt något lim förrän imorgon.

/hedde
 
hedde skrev:
Funkar det lika bra om man målar gipsen dagen innan med en billig vit väggfärg? Hade varit bekvämt, eftersom jag har det över o inte får köpt något lim förrän imorgon.

/hedde
Du bör nog limma , inte måla. Limmet kommer ju att gripa i färgen och det är inte samma sak som att gripa i pappret på gipsen.
 
nej du behöver inte måla lr limma dagen före sånt är bara bortkastad tid och pengar... limma i stället ordentligt och sett på rikligt med limm och jag rekomenderar inte att gå runt hörnen utan avsluta i hörnet och sett den resterande bit kant i kant på nästa vägg och dra latex fog i hörnen före slutmålningen.
 
Vad skall jag använda mig av för att "stryka" ut väven på väggen? Skall jag använda mig av en mjuk spackel eller liknande?

Märks det väldigt tydligt att man är rookie på detta eller? :)

/hedde
 
Jag brukar använda en plastskrapa, samma som vid tapetsering.
 
Nu har jag äntligen fått satt väven efter influensa osv, så nu kommer jag med nästa rookie fråga. När jag nu skall mäla, behöver jag grundmåla först, eller tror ni att det räcker med två strykningar av den färg jag skall ha?

/hedde
 
Grundmåla först, skulle jag rekommendera. Den färgen är ju klart mycket billigare än slutfärgen, och väv suger!

/alacs
 
Det var många olika synpunkter, här är en annan, från en gammal målare, som började en gång med vanlig säckväv. Det blir till en vana, men viktigt att man rollar ut limmet flödigt, och inga misster. Rolla endast ut till en våd i taget, då pappet suger en hel del, och så upp med våden omg. Tryck till väven eller rolla med gummiroller, men inget övervåld. Låt ena våden gå runt hörnet (10-20mm) och nästa in i hörnet. Inga konstigheter.
Har fiskben i nuvarande garaget, men i det nya valde jag den grova strukturen
http://img.photobucket.com/albums/v388/Z-Jensen/skpenigaraget.jpg
 
  • Gilla
korsriddaren
  • Laddar…
skulle tror jag satt väv många gånger på gips och jag har aldrig förlimmat och jag har inte vart med om at det släppt nån gång.
 
  • Gilla
korsriddaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.