P
E El-Löken66 skrev:
Tvärtom, en skröna att det inte är så.
Alla som testat vet så det spelar egentligen ingen roll om någon undersökning skulle visa annorlunda sen tror jag inte någon lägger mycket pengar på att studera förkylningar men detta är allmänt känt som sagt.
Bör vi använda vetenskap eller folktro för att avgöra hur världen är beskaffad?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
E
P pmd skrev:
Bör vi använda vetenskap eller folktro för att avgöra hur världen är beskaffad?
Visa något vetenskapligt som motsäger detta.
Alla vet att immunförsvaret både får att stärka och försvaga, vet du inte detta och inte vill ta till dig fakta får du förbli en av dem som går förkylda året om.

Jag tänker inte göra Några ansträngningar för att övertyga i alla fall.
 
P
E El-Löken66 skrev:
så är detta inget som går att testa och direkt få svaret på till skillnad från hur en förkylning införskaffas.
Var kan man hitta rapporter om sådana tester? Gärna i form av referentgranskade artiklar i välrenommerade vetenskapliga publikationer.
 
E
P pmd skrev:
Var kan man hitta rapporter om sådana tester? Gärna i form av referentgranskade artiklar i välrenommerade vetenskapliga publikationer.
Du kan testa själv.
Hoppa i en sjö med kläderna, sen lägger du dig i en skog och sover två timmar. Sen åker du till jobbet och lever som vanligt, nu är du förkyld.
 
P
E El-Löken66 skrev:
Visa något vetenskapligt som motsäger detta.
Det går inte att bevisa ett negativt påstående av den arten, och bevisbördan ligger på dig som kom med ett påstående som andra ifrågasatte.
Alla vet att immunförsvaret både får att stärka och försvaga, vet du inte detta och inte vill ta till dig fakta får du förbli en av dem som går förkylda året om.
En välkänd bakteriolog säger detta om att "boosta" immunförsvaret:
https://twitter.com/AgnesWold/status/953919293237886976
Jag tänker inte göra Några ansträngningar för att övertyga i alla fall.
Intresseklubben antecknar.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
E El-Löken66 skrev:
Du kan testa själv.
Hoppa i en sjö med kläderna, sen lägger du dig i en skog och sover två timmar. Sen åker du till jobbet och lever som vanligt, nu är du förkyld.
Du tycks envisas med att vi inte ska använda vetenskap för att ta reda på hur saker och ting är beskaffade och fungerar.

Vad tror att ett experiment av det slag du föreslår ska kunna visa? Går resultatet att generalisera? Varför i så fall, och hur?
 
  • Gilla
fiskbuggaren
  • Laddar…
E
P pmd skrev:
Du tycks envisas med att vi inte ska använda vetenskap för att ta reda på hur saker och ting är beskaffade och fungerar.

Vad tror att ett experiment av det slag du föreslår ska kunna visa? Går resultatet att generalisera? Varför i så fall, och hur?
Givetvis är det bra om vetenskap används. Men allt kostar pengar och det ges inte anslag för forskning inom ofarliga saker som förkylning då det finns betydligt viktigare vi behöver komma fram med. Cancervaccinet exempelvis.

Samtidigt ger den lågnivåforskningen även viktiga ledtrådar om bland annat Coronavirus, vilket ju blivit viktigt att få kunskap om nu på senare tid.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Myrstacken
E El-Löken66 skrev:
Givetvis är det bra om vetenskap används. Men allt kostar pengar och det ges inte anslag för forskning inom ofarliga saker som förkylning då det finns betydligt viktigare vi behöver komma fram med. Cancervaccinet exempelvis.

Samtidigt ger den lågnivåforskningen även viktiga ledtrådar om bland annat Coronavirus, vilket ju blivit viktigt att få kunskap om nu på senare tid.
Cancer vaccin???? Hur skulle det ens fungera???
Vaccin fungerar endast för virus... Cancer är när celler replikerar sina skador vidare om jag inte minns fel..,
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
P
E El-Löken66 skrev:
Du kan ju testa läsa svaren Agnes får i tråden också. Som säger ungefär det jag skrev.
Jag såg inga svar från immunologer. I medicinska frågor litar jag lite mer på folk som har medicinsk utbildning än på folk som inte har det. Läs Wolds svar på kommentererna.
Sen var det nedbrytning av immunförsvar jag pratade om främst, men visst kan motsatsen, att ha ett normalt immunförsvar, ses som att boosta. Men jag har inte använt det ordet.
Nej, motsatsen ("boosta") är samma sak som "stärka", ref inlägg #167.
 
E
P pmd skrev:
Jag såg inga svar från immunologer. I medicinska frågor litar jag lite mer på folk som har medicinsk utbildning än på folk som inte har det. Läs Wolds svar på kommentererna.

Nej, motsatsen ("boosta") är samma sak som "stärka", ref inlägg #167.
Har som sagt inte nämnt något om att boosta, detta var ditt påfund med Agnes artikel. Men visst tror jag det är viktigt att få i sig rätt mängd vitaminer och mineraler också för att bibehålla ett normalt immunförsvar, du kan kalla detta boosta om du vill.

Detta, sömn och träning skriver som du ser Agnes bara att hon inte hittat något som stödjer att det kan påverka immunförsvaret, som du ser får hon inte mycket medhåll då de flesta människor har motsatta erfarenheter.

Vad de har för bakgrund kan du säkert se ifall du klickar vidare, men troligen inte forskare inom förkylning då där inte finns några pengar.
 
E
Myrstacken Myrstacken skrev:
Cancer vaccin???? Hur skulle det ens fungera???
Vaccin fungerar endast för virus... Cancer är när celler replikerar sina skador vidare om jag inte minns fel..,
Varför ska du bry dig om hur det fungerar. Bara ta det när det kommer om du inte vill ha cancer. Likadant med vaccin mot Covid-19. Kom inte och påstå att du i detalj vet hur detta fungerar, det vet inte ens tillverkarna, men information samlas i detta nu.
 
  • Haha
Myrstacken
  • Laddar…
P
E El-Löken66 skrev:
Har som sagt inte nämnt något om att boosta
Vad menade du då med "stärka" i inägg #167?
Detta, sömn och träning skriver som du ser Agnes bara att hon inte hittat något som stödjer att det kan påverka immunförsvaret, som du ser får hon inte mycket medhåll då de flesta människor har motsatta erfarenheter.
Men vad säger den vetenskapliga forskningen? Att en massa folk säger sig ha erfarenheter är endast anekdotiska bevis, och därför ogiltiga. Har Agnes Wold ingen koll på den immunologiska forskningen, tror du?
 
E
P pmd skrev:
Vad menade du då med "stärka" i inägg #167?

Men vad säger den vetenskapliga forskningen? Att en massa folk säger sig ha erfarenheter är endast anekdotiska bevis, och därför ogiltiga. Har Agnes Wold ingen koll på den immunologiska forskningen, tror du?
Jag skrev påverka. Detta betyder att förbättra och försämra immunförsvaret. Jag sa inget om att boosta, detta skulle innebära att det höjs när det redan är på max, det vill säga normalläge.

Det är du som hela tiden pratar om boosta.

Vad säger den vetenskapliga forskningen?
Tvivlar som sagt på att det finns något större intresse av att forska om förkylning då det inte finns så mycket pengar att hämta här.

Men för några år sen blev ju medel som ColdZyme godkända, dessa stoppar eller lindrar förkylningar med något ämne från fisk.

Agnes skriver att det med D-vitamin är outrett, det vill säga, hon vet inte. Men det finns många som tror på detta och säkerligen studier som kan visa på resultat.

I skolan lärdes det ut att skörbjugg endast förekom till sjöss och det därför inte fanns anledning att äta C-vitamin. Vi vet nu att det förekommer i vårt samhälle, äter folk bara skräp så blir det så.
 
E El-Löken66 skrev:
Men lev du i din tro och fortsätt med dina sommarförkylningar ifall nu semestern inte räcker, vi andra håller oss undan detta.
Det är ingen tro, det är vetenskapligt visat att nedkylning inte leder till förkylning. Här har du en bra sammanfattningsartikel som konstaterar att det är en skröna.
”Acute cooling of the body surface and the
common cold” Rhinology, 40, 109-114, 2002.
Du hittar den lätt på nätet. Du behöver bara läsa det korta första stycket ”sammanfattning ”. Men du tror väl inte på vetenskap, du tror hellre på skrönor eftersom ”alla vet”
 
  • Gilla
RompisKompis och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.