Jag har ett litet hus som är byggt 1907. Det drar väldigt i dörrar och fönster så jag tänkte att jag skulle sätta in lister överallt. Men så sa någon att man behöver draget i springorna om man eldar i huset. Hur är det egentligen? Kan det bli undertryck i huset om springorna inte finns?:confused: Huset värms idag upp med ved kaminer och spisar men om jag sätter in en luft-luft värme pump borde inte problemet försvinna då?:D
 
sofiamagdalena skrev:
Jag har ett litet hus som är byggt 1907. Det drar väldigt i dörrar och fönster så jag tänkte att jag skulle sätta in lister överallt. Men så sa någon att man behöver draget i springorna om man eldar i huset. Hur är det egentligen? Kan det bli undertryck i huset om springorna inte finns?:confused: Huset värms idag upp med ved kaminer och spisar men om jag sätter in en luft-luft värme pump borde inte problemet försvinna då?:D
Ska du sluta att elda i kaminerna och spisarna och bara ha en luft-luft-värmepump?
 
Det är ju inte helt fel att täta springor och otätheter och istället sätta in ett eller ett par ventilationsdon, så att du vet var luften kommer in någonstans, istället för "tjuvvägen". Om det blir svårt att elda i kaminer efter tätning så kan du ju alltid glänta på nåt fönster eller dörr en stund så att du får en extra skjuts med luft in, fast bäst ändå är om du kunde ordna tilluft vid kaminerna, fast det kan vara lite svårt ibland (eller oftast) förstås.
 
Vi har ullister i våra innerfönster+fönsterremsor. Det gör att det är helt tätt. Även dörrar är tätade.
Vi har två eldstäder och en luftvärme- pump. Den är som ett omvänt kylskåp och tar kall luft utifrån och skickar in varm luft. Visst är det en sådan ni tänker skaffa?
Vi har inte märkt att det blir undertryck i huset utan den luft som kommer in via pumpen räcker bra. Dessutom hjälper pumpen till att ge luften cirkulation så att värmen i huset blir jämnare.
Jag tror att du kan vara helt lugn och täta dina fönster och dörrar om du skaffar luftvärme-pump!
 
Harrieth skrev:
Vi har ullister i våra innerfönster+fönsterremsor. Det gör att det är helt tätt. Även dörrar är tätade.
Vi har två eldstäder och en luftvärme- pump. Den är som ett omvänt kylskåp och tar kall luft utifrån och skickar in varm luft. Visst är det en sådan ni tänker skaffa?
Vi har inte märkt att det blir undertryck i huset utan den luft som kommer in via pumpen räcker bra. Dessutom hjälper pumpen till att ge luften cirkulation så att värmen i huset blir jämnare.
Jag tror att du kan vara helt lugn och täta dina fönster och dörrar om du skaffar luftvärme-pump!
Harriet! En luft-luftvärmepump skickar inte in någon uteluft, den värmer upp inomhusluften.
Det är inte luft som går i slangarna mellan ute- och innedel.
 
Ja, det är riktigt!
Jag uttrycker mig klumpigt...

Värmeenegi fås via ett köldmedium som finns i rör/slangar, precis som morsan nämner. Värmepumpen tar värmeenergi ur utomhusluften och förflyttar den in i huset via en fläkt mha detta medium.
Det jag menade med att vi inte märkt av att det blivit undertryck i huset är att den luft som blåser från pumpen gör att luften i hela huset cirkulerar. Alltid kommer det in ny luft någonstans ifrån i ett gammalt hus.….
Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.