I sekelskifteshus med timmerstomme har jag lagt 6mm saneringsgips på innerväggarna som jag så småningom skall tapetsera. På timmerstomme bör man lägga papperstapeter och inga sådana man kan torka med fuktig trasa, eftersom alla andra fungerar som diffusionsspärr, har byggnadsvårdare berättat för mig. De enda "rena" papperstapeterna lär vara de som tillverkas för hand på Långholmen i Stockholm. Det begränsar ju valet av möster en hel del, och höjer priset avsevärt. Jag antar att det måste finnas fler tapetttillverkare på marknaden som tillverkar icke-diffusionsspärrar.
Hur har ni andra gjort? kan ni rekomendera någon "vanlig" tapettillverkare? Hur vet jag vilken tapet som är diffusionstät och vilken inte?
 
Jag kan inte hålla med om att diffusionstätheten hos vinyltapeter skulle kunna ställa till några problem överhuvudtaget i en timmerstomme. Det låter som dumheter rent ut sagt. Jag är väldigt nyfiken på att få veta vad dina "byggnadsvårdare" har sagt att följderna skulle kunna bli av en för tät tapet?
 
Varför bekymra sig när du redan klämt upp gips? Kan man göra det spelar väl det inte så stor roll om du klämmer upp "vanliga" tapeter. Annars kan du kolla Lim & handtryck som gör tapeter i limfärgstryck.
 
Fast det är ju inte riktigt samma sak ändå. Gipset är inte alls lika diffusionstätt som vinyltapet. Skulle tro att gipset har samma ånggenomsläpplighet som papperstapet. Så en skillnad blir det säkert i det avseendet.

(Men som jag skrev förut så kan jag inte förstå hur diffusionstätheten någonsin skulle kunna ställa till problem i det här fallet. Känns som en förvirrad idé om att väggar ska "andas" som man hör ibland när folk inte riktigt vet vad de pratar om. Och jag menar inte trådskaparen nu, utan de som har rått honom i det här fallet. :) )
 
Det är stor skillnad på en avtorkningsbar papperstapet och en vinyltapet! Den avtorkningsbara klarar inte att torkas av med annat än mycket lätt fuktad trasa, en vinyltapet kan man skura om det behövs (ja, jag har provat )
Att vinyltapeten är tät kan jag hålla med om, men knappast att en "så kallad avtorkningsbar" papperstapet är det.
Vi målade direkt på en Borosantapet (rosenknopparna ser ut som små mörka fläckar :) ) och den bubblade sig rejält (gick ner när den torkat) vilket den väl knappast gjort om den varit difftät?
 
tack för svaren! Det känns nu som om jag lugnt kan välja vilken papperstapet som helst - ju mindre tillverkaren lovar att den tål vatten, desto bättre. Jag antar att jag även kan använda modernt tapetklister som iochförsig lär innehålla akrylater som försämrar väggarnas "andning".
Saneringsgipsen var nog inte det andningsmässigt bästa valet, men träfiberskivor (för tjock) och spännpapp (för svårt) var jag av olika anledningar tvungen att rata.
En målare trodde för övrigt att 12mm bygggips skulle ha bättre genomsläpplighet än 6mm, eftersom 6mm är förstärkta med så mycket (akrylat) lim för att hålla ihop.
Andningen må bli något sämre med saneringsgips och moderna tapeter, men lär väl inte kunna jämföras med att lägga plast i väggarna.


Jag söker sekelskiftes-40-tals mönster. Hittade fina på
Duro, Borås och finska Sandudd: Isoäidin aikaan
Har ni fler tips?
 
Skeppars5, jag måste fråga nu i och med att du verkar ignorera det jag skriver. Vad är det för andning du vill åstadkomma och pratar om hela tiden? Är det att fuktig luft inomhus ska få möjlighet att ta sig ut och kondensera i väggen? Då tycker jag att du ska fortsätta resonera som du gör, och se till att väggen kan "andas" så mycket som möjligt.

Annars kan du ju sluta bekymra dig om det, och inse att om ett väggmaterial är tätare så är det bara bra för byggnaden. (Egentligen är det så att ju mer tapettillverkaren lovar att den tål vatten, desto bättre). Men välj den tapet du vill ha och strunta i den här aspekten.

(Och jag har ett stort engagemang i byggnadsvård, jag har ett torp från tidigt 1800-tal som jag renoverar med gamla metoder, timring, lerklining och hela köret. I det huset vill jag inte använda mig av plast och andra diffusionsspärrar på ett slentrianmässigt vis som man gör i nya hus. Men jag kan grundläggande priciper om fuktvandring och vet att en tät tapet är ingenting att vara rädd för. Alls).

Edit: Och det är inte min avsikt att låta otrevlig här, ledsen för det i så fall, men detta är ett så vanligt missförstånd att det orsakar en viss frustration ibland.
 
Tack för det svaret Jon! Jag hade för mig att faran var att om man har en för tät tapet, så kommer fukten att tränga ut mer koncentrerat på de ställen där den hittar en passage och de ställena blir överbelastade.
Fukten utifrån skulle å andra sidan inte ha fri passage in tillbaka i huset varmed fukten skulle stanna i timmerstomme onödigt länge.
Denna teori hade jag byggt upp på olika texter/böcker/råd jag snappat upp, men fick inte riktigt alla bitar att stämma - Ju fler "sakkännare" man frågar, desto mer teorier får man höra och desto fler blir frågetecknen.
lyckligtvis finns detta forum till för att ge klarhet i dessa frågetecken. ..och ditt inlägg uppfattades inte alls otrevligt.

nu återstår bara att hitta den vackraste tapeten
 
Skeppars5 skrev:
Tack för det svaret Jon! Jag hade för mig att faran var att om man har en för tät tapet, så kommer fukten att tränga ut mer koncentrerat på de ställen där den hittar en passage och de ställena blir överbelastade.
Det stämmer på ett vis, när man pratar om konvektion, alltså att fuktig luft faktiskt rör sig ut genom konstruktionen. Då kan det föras ut mer fuktig luft på vissa ställen när man täpper till andra. Och då har inte det någon betydelse hur diffusionstät tapeten är, det blir ju inte konvektion genom någon tapet eller skiva (eller lerklining för den delen) överhuvudtaget. Men det vi pratar om nu är ju diffusion, och den ökar inte för att vissa delar av väggarna är tätare än andra.

Fuktvandringen i en vägg är i princip alltid inifrån och ut, så det kommer inte ackumuleras fukt bakom det täta skiktet heller.
 
jon_h skrev:
Annars kan du ju sluta bekymra dig om det, och inse att om ett väggmaterial är tätare så är det bara bra för byggnaden. (Egentligen är det så att ju mer tapettillverkaren lovar att den tål vatten, desto bättre). Men välj den tapet du vill ha och strunta i den här aspekten.

(Och jag har ett stort engagemang i byggnadsvård, jag har ett torp från tidigt 1800-tal som jag renoverar med gamla metoder, timring, lerklining och hela köret. I det huset vill jag inte använda mig av plast och andra diffusionsspärrar på ett slentrianmässigt vis som man gör i nya hus. Men jag kan grundläggande priciper om fuktvandring och vet att en tät tapet är ingenting att vara rädd för. Alls).
Jag förstår inte riktigt ditt resonemang här. Verkar som att det är just slentrianmässigt användande av diffusionsspärr du förespråkar. Iofs kan jag tänka att inte tapeten har nån större betydelse i samanhanget. Men - själv vill du inte använda plast och sånt. Varför skulle det då vara "bättre ju tätare" i andra hus än ditt?
Om jag har fattat rätt av det jag försökt läsa mig till är diffusionsspärr viktig när man har material i väggen, tex isolering, som INTE absorberar vatten. Då finns risk att vattnet kondenserar istället och problem med fukt och mögel uppstår. Så är det i nya hus. I gamla hus med tex timmervägg absorberas fukten istället och vandrar / torkar ut. OBS nu pratar jag inte våtutrymmen utan vanliga rum. Diffusionsspärr hindrar detta "naturliga" förlopp. Så varför ju tätare ju bättre??
 
Nja, jag kanske var otydlig.

Jag väljer bort plasten i mitt hus där den inte är nödvändig, av någon sorts principiella skäl, en önskan att använda traditionella material och metoder i så stor utsträckning som möjligt. Plus att mitt hus står utkylt största delen av vintern.

Sen kan jag trots det konstatera att det om något är bättre med tätare material närmast den varma sidan, även om "bättre" säkert inte gör någon praktisk skillnad mitt eller Skepparns hus. Ett timmerhus kan ju, precis som du säger, ta hand om den fukt som vandrar ut i väggen, men om man stoppar den fukten från att vandra ut överhuvudtaget så är det knappas negativt. Diffusionsöppna väggar fungerar med säkerhet utmärkt i timmerhus, även om fukthalten i väggarna antagligen skulle vara ännu lägre om man valde tätare väggmaterial.

Men i vilket fall, man behöver ju inte sträva efter att tapeten ska vara diffusionsöppen, det blir bara missriktat. I det här fallet fungerar båda alternativen. Därför tycker jag att Skepparn ska välja den tapet han vill ha och strunta i hur diffusionsöppen den är.
 
Ja då är vi väl i stort sett överens :)
 
I vårt 1850-talshus med timmerstomme finns det ett tapeter av olika modeller och slag, nya och gamla, kan inte tänka mig att det är några speciella "diffusionsöppna" tapeter. Jag har börjat på att slita upp en del och det ser inte ut att ha varit några problem på någon sida av tapeterna...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.