Ska göra lite panelprover tänkte jag.

Järnvitrol, silverbets, vatten plus kanske lite diskmedel...
Vilken mängd av de olika ingredienserna?
Måla eller färgspruta?
Annan blandning på foder etc?

Hur gör man för att det blandas ordentligt?

Mathias
 
Finns i pulverform på exempelvis bauhaus
Blandas med vatten(nähä) sedan rör man om tills det är löst.

Går att pensla om panelen ligger på backen. Om det är monterad kan man spruta genom
att använda en oljesprutare(som finns i tryckluftspaketen som tillbehör till luftkompressorn)

Den ger en speciell toning av träet först och efter en viss tid med solljus mörknar det en del så jag tror
inte man har något för att blanda med andra salter.
 
Har blandat en laddning.
Men jag tycker att det verkar som om det blir en fällning på botten efter ett tag...
måste man röra om allt eftersom?
 
Gick efter receptet ("gammalt recept från norrland" stod det typ...) som står på silverbetsen från Herdins. Köpte järnvitriol och Herdins betsen i en gammal(den bästa i hela Sverige!) färgaffär i Malmö.
Men jag använde aldrig själva silverbetsen då jag tycker den blir för mörk(?). Jag hade också problem med avlagringar på botten trots kokande vatten och ihärdigt rörande(spann) skakande(dunk). Fick hela tiden röra runt i spannen innan jag doppade penseln. Fungerade bra... Gjorde detta förra sommaren och ser "naturligt"grått ut nu. Redan efter första regnet blev det en annan nyans/kulör. Hoppas det håller lite av rötan borta nu också...
Hade problem med att alla metall(grindbeslagen, metall-delarna på betongplintarna mm.) rostade snabbt(?). Eller om det är själva järnvitriolen som "rostar". Se upp så du inte stänker på delar som du inte ska måla! Jag luktade järn när jag kom in....
Har målat lite i år också då jag har fortsatt med staketet/grindar.
Lycka till!
 
Hade lite diskmedel i också för bättre inträgning(?)
Har för mig att jag använde 1kg Järnvitriol+14L vatten. Tror det stod 0,5kg Järnvitriol+7-10L vatten(+silverbetsen som jag inte använde). Jag använde den "starkaste" blandningen.
 
Försöker sparka den här gamla tråden till liv. Vi ska bygga hus med järnvitriol och hustillverkaren erbjuder en egen version som upplevs ovanligt brun. Vi kan komma med eget recept och därför är jag intresserad av recept i kombination med bildexempel! Vi ska göra tester här hemma men det kommer inte hinna gråna ordentligt så detta vore till god hjälp.
 
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
Singenjören89 Singenjören89 skrev:
Försöker sparka den här gamla tråden till liv. Vi ska bygga hus med järnvitriol och hustillverkaren erbjuder en egen version som upplevs ovanligt brun. Vi kan komma med eget recept och därför är jag intresserad av recept i kombination med bildexempel! Vi ska göra tester här hemma men det kommer inte hinna gråna ordentligt så detta vore till god hjälp.
Följer med intresse vad såväl du som andra skriver om detta. Flera hus med järnvitriol jag sett är för gröna för min smak. Vill ha mer åt det gråbruna hållet.
Vad är det för recept de har som gör den mer brun?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.