Hej,
Vi ska renovera kök i vår nya bostad. Tänkte kolla om någon vet om väggen är bärande som vi vill ta bort eller om vi bara kan riva den enligt ritning? Sista bild är på genomgående bärande pelare.
 
  • Ritningar över en bostad före och efter renovering, den nya planlösningen visar borttagen vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av bostadsplan med en vägg markerad i rött som potentiellt ska rivas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av bostad med markerad bärande pelare och potentiellt bärande vägg för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du en sektionsritning?
Hur ser takbjälklaget ut, åt vilket håll går takbjälkarna?
Och takåsen?

Och sist men inte minst: Välkommen till Bygga Hus-forumet Idaagda
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Har du en sektionsritning?
Hur ser takbjälklaget ut, åt vilket håll går takbjälkarna?
Och takåsen?
Dessvärre har vi inte det. Det är ett tvåplansradhus som vi inte har flyttat in i än.
 
Med största sannolikhet är väggen bärande. Det finns nog en balk idag som bär förbi spiraltrappan mellan WC och kök. Det gör det lite extra krångligt att ersätta väggen mellan kök och matrum.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Med största sannolikhet är väggen bärande. Det finns nog en balk idag som bär förbi spiraltrappan mellan WC och kök. Det gör det lite extra krångligt att ersätta väggen mellan kök och matrum.
Tack för svar. Vet du hur man kollar upp det så man är 100% säker?
Vad tror du om att riva mitten av väggen vid sprialtrappan och spara yttersidorna? Eller är den också bärande?
 
  • Planritning av en våningsplan med markerad vägg vid en spiraltrappa för diskussion om bärande konstruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kalla det jag skrev för en kvalificerad gissning. För att bli 100% säker behöver man se riktiga ritningar, inga mäklarritningar som de som du har. Sedan kan dessa behöva kompletteras med foton från vissa platser. Väggen framför spiraltrappan är förmodligen (om min gissning stämmer) lättare att riva, fast jag har svårt att se poängen med det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.