Hej!

Jag har fått upp nya gipsväggar i mitt kök och har märkt att det blivit en stor skillnad i djupet mellan det nya och det gamla. Lite osäker vad det kan vara för något? Är allt detta lager av gammal färg och tapet, eller är det något annat?

För att få väggarna jämna antar jag att jag måste slita bort detta ytskikt?
 
  • Närbild av en ojämn vägg där ny gipsvägg möter ett äldre lager med färg och tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny gipsvägg bredvid äldre vägg med synliga lager av gammal färg och tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När är huset byggt?
 
J justusandersson skrev:
När är huset byggt?
92
 
Äldre dimension på gipsskivor var 18 mm, men det var på 50-talet. Skruva loss de tunna skivorna och byt till tjockare alternativt bygg på reglarna med lämpligt material så skivorna kommer i samma plan.
 
Men är det inte för att du har kvar den nedsänkta kanten på skivan, som är till för att förenkla spacklingen, mot hörnan och samma sak mot den andra skivan?
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
alternativt bygg på reglarna med lämpligt material så skivorna kommer i samma plan.
Med lämpligt material menar du exempelvis osb eller?
 
sunnis
I det här läget kan man fundera på om det enklaste alternativet som antagligen ger bäst ytfinish är att dra på ett nytt lager gips ovanpå det gamla. Är det ett kök så är det också väldigt viktigt att väggarna blir ordentligt riktade så de inte är skeva, buktar inåt eller utåt - det straffar sig rejält i slutändan då det blir mycket merjobb att passa in luckor, stommar och bänkskivor och det är väldigt tråkigt när det finns massor av fula glipor i det nya fina köket.
 
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Men är det inte för att du har kvar den nedsänkta kanten på skivan, som är till för att förenkla spacklingen, mot hörnan och samma sak mot den andra skivan?
Nej, tyvärr är det så även på ovansidan där ingen nedsänkning finns.
 
sunnis sunnis skrev:
I det här läget kan man fundera på om det enklaste alternativet som antagligen ger bäst ytfinish är att dra på ett nytt lager gips ovanpå det gamla.
Problemet är att det är nästan för tunnt för att göra så tror jag. Det är en skillnad på ca 2mm (+/- 1mm).
 
sunnis
C ChrisA90 skrev:
Problemet är att det är nästan för tunnt för att göra så tror jag. Det är en skillnad på ca 2mm (+/- 1mm).
Det är bara gipsa på nytt på hela väggytan. Ev spackla upp det lite innan man sätter dit skivorna.
 
C ChrisA90 skrev:
92
Är det ojämnt runt hela skivan eller är det bara vid fas ingen på långsidorna?
 
Om väggen är rak och i lod, dra på ett lager med grovspackel, slipa och avsluta med ett varv medium/fin spackel för å få en jämn yta.
 
  • Gilla
ChrisA90
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.