Har en häck som är ojämn och gles...
Gick ut idag och skulle föryngringsbeskära den utmed fotknölarna men vågade inte.
Sen har det varit olika bud om gräset som växer inpå tar näring från häcken eller inte.

Vad hade ni gjort för att få den tät och fin?
 
  • Ojämn och gles häck längs med en välmående gräsmatta med hus och träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn och gles häck med gräs runt omkring och löv på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kapat den lågt,, flisat klippet och lagt fliset som täckning under. Sen gäller det att klippa bort så den förorenar sig bättre.
Gräset har ingen större betydelse för en häck som inte är nysådd och tillför snarare näring, i alla fall om du inte tar bort gräsklippet. Jag har ärligt talat svårt att se problemet med gräs för någon, icke nysatt, häck.
 
Bara hacka ner till 20 cm från mark, blir inga blommor i år men kanske nästa år, då dom blommar på föregående årsutväxt.. Kommer att se lite tråkigt ut , men se framåt. Vill du sedan bredda och tuckta den i en viss riktning. så kan du ta årskotten som är långa och böja den åt ett håll och sätta snöra till i marken så den blir kvar där. Nästa vår står den kvar ( har blivit ved ) och årsskotten ( små grenar ) vill växa rakt upp.
 
Är ens alla plantorna syren? Det är så otroligt stor skillnad på löven på andra bilden. Plantan i mitten med stora, gröna löv ser ut som syren, men de båda på sidorna kan vara något annat. Eller så är det också syrenplantor, som i såna fall mår riktigt, riktigt dåligt.

Jag skulle inte kapa förrän plantorna mådde bra, det är risk att de inte orkar igång igen annars. Börja med att vattna dom hela sommaren, speciellt om det är riktigt varmt och torrt. Gör det också till en vana att gå ut och pissa på häcken varje morgon. Börja i ena änden och dagen efter tar du nästa planta. När du gått hela vägen börjar du om.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Dessutom ska en kraftig föryngringsbeskärning inte göras nu utan i februari/mars innan savstigningen. Den ska göras så tidigt för att stimulera nybildningen av många nya mindre stammar för görs det senare på året är det risk för att det i stället blir bara ett fåtal nya stammar.
 
  • Gilla
Kalle B
  • Laddar…
Det bästa är att ta en 1/3 del ner till marken ( 20cm) om året och ta 3 år på dig. Då kan du föryngra och ändå ha blomning varje år
 
Rätt eller fel, nu är det gjort och gödslat med kogödsel

Hur gör jag nu?
Ska jag ta bort alla rotskott eller lämna några?
Hålla nere den så allt växer jämnt för varje år?
 
De som bodde här innan va nog inte så intresserade av trädgårdsarbete
Ja, det är:
  • Parksyrén mörkviolett (Syringa chinensis 'Saugeana')
  • Syrén Vitblommande (Syringa vulgaris)

Kalle B Kalle B skrev:
Är ens alla plantorna syren? Det är så otroligt stor skillnad på löven på andra bilden. Plantan i mitten med stora, gröna löv ser ut som syren, men de båda på sidorna kan vara något annat. Eller så är det också syrenplantor, som i såna fall mår riktigt, riktigt dåligt.

Jag skulle inte kapa förrän plantorna mådde bra, det är risk att de inte orkar igång igen annars. Börja med att vattna dom hela sommaren, speciellt om det är riktigt varmt och torrt. Gör det också till en vana att gå ut och pissa på häcken varje morgon. Börja i ena änden och dagen efter tar du nästa planta. När du gått hela vägen börjar du om.
 
Z Zeeker skrev:
Rätt eller fel, nu är det gjort och gödslat med kogödsel

Hur gör jag nu?
Ska jag ta bort alla rotskott eller lämna några?
Hålla nere den så allt växer jämnt för varje år?
Hur har det gått med syrenerna??
Mvh Micke
 
B Bowie skrev:
Hur har det gått med syrenerna??
Mvh Micke
Jo de har växt bra. Vet inte bara om jag ska klippa dem hårdare nu när de tagit fart.
 
  • Ett växande häckområde längs en gräsmatta i ett trädgårdsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS BirgitS skrev:
Dessutom ska en kraftig föryngringsbeskärning inte göras nu utan i februari/mars innan savstigningen. Den ska göras så tidigt för att stimulera nybildningen av många nya mindre stammar för görs det senare på året är det risk för att det i stället blir bara ett fåtal nya stammar.
Feb/mars ? Ska man ut i 1m snö och klippa? :D
 
BirgitS
nino nino skrev:
Feb/mars ? Ska man ut i 1m snö och klippa? :D
Hehe, får anpassas till där man bor men man brukar i alla fall tycka att det inte är lämpligt att totalkapa en grön häck som TS:s. :)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
BirgitS
Z Zeeker skrev:
Jo de har växt bra. Vet inte bara om jag ska klippa dem hårdare nu när de tagit fart.
Är ju bra att klippa in sidorna nu så att den inte blir för bred i alla fall.
 
Klipp ned den så får du förgreningar och inte bara stammar. Om man inte vill/kan utnyttja den normala växthöjden så får man hålla efter och kapa bort grövre stammar varje år.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Z Zeeker skrev:
Jo de har växt bra. Vet inte bara om jag ska klippa dem hårdare nu när de tagit fart.
Ser bra ut, klipp ner dom lite på höjden så förgrenar dom sig. Annars kommer dom inte bli snygga sen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.