Vi är i startgroparna att dra igång ett nybygge.

Vi vill gärna måla fasaden med slamfärg, vilket alla husleverantörer vi pratat med än så länge sagt att de ej kan leverera, dock så kan man få fasaden obehandlad mot ett pristillägg.

Om man grovt följer de produktionstider vi fått som skulle det innebära att stomresning skulle ske nångång i okt-nov.
Om det blir så att stomresningen gör så sent på året att det är för kallt att måla, är det då total katastrof att låta fasaden stå obehandlad tills det blivit varmt nog att måla på våren?

Får lite olika teorier ang detta när man söker runt på nätet, vissa hävdar 14dar sen duger bara virket till att elda med. Andra säger att det bara är en fördel att det stått obehandlat ett par månader när man sen ska måla med slamfärg. Samt olika varianter där imellan.
Vem ska man tro på tro på tro på, när? Som DiLeva sjöng så fint...

Tacksam för era teorier i ämnet.
 
Tro på att det är lugnt om det står omålat över vintern, det är ingen fara alls.

Viss mikrobakteriell påväxt kan det bli, synlig eller osynlig, Men den har alla träfasader om inte annat på insidan i luftspalten.
Påväxten har ingen betydelse för hur länge din fasad kommer hålla.
 
Beror ju lite på vad vi får för vinter, jag hade några omålade brädor på mitt hus över vintern och de såg sådär roliga ut när det var dags att måla igen på våren.

Men jag ser inte riktigt problemet, det är väl bara be husleverantören om att få panelen fraktad till lämpligt ställe där man kan måla den i förväg?
Om de kör ut panelen i augusti och du målar den där och lagrar den på lämpligt ställe till stomresningen.
 
Våran granne byggde vårgårdahus och dom ordnade slamfärgad panel. Den behövde iof målas en gång till för täcka spikar mm.
 
Om man ska måla med slamfärg så brukar rekommendationen varar att huset SKA stå en vinter omålat innan målning. Anledningen är att färgen sitter bättre om fibrerna i virket få resa sig lite innan det målas.
 
  • Gilla
NumerOneQ
  • Laddar…
Kasken skrev:
...dock så kan man få fasaden obehandlad mot ett pristillägg...
Skojar du?
Skall du behöva betala mer för att få omålad panel :p

Vad jag läst, så skall man tvätta och borsta panel som stått obehandlad en längre tid,
dvs det blir ett visst merarbete.

Men jag har själv bara köpt grundmålad panel på sistone.
 
KnockOnWood skrev:
Skojar du?
Skall du behöva betala mer för att få omålad panel :p

Vad jag läst, så skall man tvätta och borsta panel som stått obehandlad en längre tid,
dvs det blir ett visst merarbete.

Men jag har själv bara köpt grundmålad panel på sistone.
Hehe, jo visst

Det blir enligt säljarna ett visst bök på linan i fabriken när det helt plötsligt måste tajmas in obehandlat virke till ett visst parti väggblock. Dock tycker man att det borde gå på ett ut med det lägre materialpriset?

Alla 3 hustillverkarna vi valt ut att ha ett första möte med har sagt samma.

Men ju mer jag läser ang detta desto lugnare blir jag, det verkar till o med vara gynnsamt att panelen fått "ta lite stryk" innan man målar med slamfärg.

Tack för alla svar så långt (y)
 
Kasken skrev:
Om man grovt följer de produktionstider vi fått som skulle det innebära att stomresning skulle ske nångång i okt-nov. Om det blir så att stomresningen gör så sent på året att det är för kallt att måla, är det då total katastrof att låta fasaden stå obehandlad tills det blivit varmt nog att måla på våren?
Nej, det är ingen katastrof. Men vänta tills panelen torkat ut. Våren och försommaren ger som regel bättre måleriväder. Att måla och bygga i fukt, kyla och höstmörker är att utmana ödet.

Kasken skrev:
Vi vill gärna måla fasaden med slamfärg, vilket alla husleverantörer vi pratat med än så länge sagt att de ej kan leverera, dock så kan man få fasaden obehandlad mot ett pristillägg.
Bäst av allt är förstås att få panelen första gången både grundad och målad under tak hos en leverantör. Men - som du redan har märkt - är husfabrikanterna mer eller mindre fientligt inställda till allt vad slamfärg heter.
Det beror på två saker -

1. Att erbjuda alternativ fasadfärg skulle innebära att husfabriken måste byta färg i sin produktionslinje. Det skapar trassel och kostnader.

2. Om fabriken levererar slamfärgad panel hinner husets garantitid inte löpa ut innan det är dags att måla om. Visserligen är detta fullt normalt, men en liten högljudd minoritet husköpare kommer troligen ändå att betrakta saken som fabrikationsfel. Om fabrikanten istället bakar in sitt byggnadsverk i plast kommer fasaden inte att säcka ihop förrän efter garantitidens slut. Vilket givetvis är till leverantörens fördel.

DÄRFÖR kan man gott gynna de hussäljare som vill och vågar leverera med slamfärg.
Det antyder ansvarsmedvetande och kvalitet.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 3 till
  • Laddar…
Tack för alla svar så långt, extra tack till billy_baver för ett mycket bra inlägg (y)

Som sagt, ju mer jag läser på desto bättre känns det.
 
Det blir enligt säljarna ett visst bök på linan i fabriken när det helt plötsligt måste tajmas in obehandlat virke till ett visst parti väggblock. Dock tycker man att det borde gå på ett ut med det lägre materialpriset????
 
uthterii skrev:
Det blir enligt säljarna ett visst bök på linan i fabriken när det helt plötsligt måste tajmas in obehandlat virke till ett visst parti väggblock. Dock tycker man att det borde gå på ett ut med det lägre materialpriset????
Visst kan man tycka det.
Svårt för en glad amatör att veta hur mycket det ställer till i fabriken och lika svårt att veta vad de betalar för materialet dock.
 
@Kasken hallå! Hur gick det för er? Strå inför samma situation och funderingar!
 
S Stina__ skrev:
@Kasken hallå! Hur gick det för er? Strå inför samma situation och funderingar!
Det gick mycket bra, mina funderingar visade sig vara helt överflödiga.

Nu blev det så i vårt fall att vintern vi byggde blev första halvan extremt mild, slamfärg går att måla med ner till ungefär +5 om jag minns rätt. Hur som helst så passade vi på att nyttja husleverantörens byggställning runt huset när vi målade gavelspetsarna, i början på december...

Resten av fasaden gick inte att komma åt pga byggställningen som stod kvar till runt mitten på februari, men då var det för kallt att måla. Så det gjordes framåt tidig vår, typ april nångång.

Slamfärgen är ju av naturen väldigt förlåtande eftersom den inte bildar ett tätslutande lager som stänger inne ev fukt, fukten kan fortfarande gå obehindrat igenom virket, så det är enligt min mening inget att bry sig om ifall det råkar vara hög luftfuktighet och låg temperatur när man målar.

Husleverantören tvingade oss att skriva på någon form av friskrivningsklausul dock, gällande garantin på fasadvirket eftersom vi målade det i en svart kulör. De menade på att de inte kunde garantera att virket inte skulle torka ur och spricka av den höga temperaturen som det innebar...

Nu slutade detta med att vi sålde efter bara några år, så jag kan inte säga hur det hela stod emot tidens tand. Men under de 2-3år vi bodde där så var allt frid o fröjd i alla fall.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Tusen tack för svar! Låter rimligt på alla sätt och vis och med samma svar från fler håll känns det ändå relativt lugnt att inte behöva planera om byggprocessen utifrån målningen! Tack igen!
 
  • Gilla
Kasken och 1 till
  • Laddar…
S Stina__ skrev:
Tusen tack för svar! Låter rimligt på alla sätt och vis och med samma svar från fler håll känns det ändå relativt lugnt att inte behöva planera om byggprocessen utifrån målningen! Tack igen!
håller på att renovera fasaden just nu. Kan rekommendera att köpa färdigrundad panel från byggmax. Underlättar en del och man kan låta fasaden stå en tid innan målning. Vi själva står just nu och väntar på ett bygglovsbesked då vi ska ändra färg på fasaden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.